Een groot voordeel van een cruise is dat je meer dan één plaats kan zien. In tegenstelling tot een gewone vakantie, kan je met het cruiseschip vijf of meer verschillende bestemmingen in één vakantie bezoeken. Ideaal dus voor wie van afwisseling houdt en meer van de wereld wil zien!
Een cruise staat erom bekend dat het je veel dingen van de wereld laat zien. Tijdens een cruise worden veel verschillende plekken bezocht. Zo kan er van te voren worden gekeken naar het vaarschema. Maar het belangrijkste is het plezier en de ervaring die het schip biedt.
In een korte tijd veel bestemmingen
Soms kan je niet zo goed kiezen waar je heen wilt, want er is zoveel leuks te zien. Tijdens een cruise vakantie zie je in een korte tijd veel bestemmingen. De duur van de cruise verschilt. Je kunt al een cruise boeken voor 7 dagen, maar ook voor 21 dagen.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Op de vraag of cruisereizen slecht zijn voor het milieu is het korte antwoord ja. The Guardian heeft onderzoek gedaan en komt met resultaten dat zelfs een cruiseschip evenveel uitstoot aan Co2 gassen als 84.000 (duizend!) auto's.
De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof.
Bijkomende extra kosten bij een cruisereis zijn vaak in de vorm van een verplichte fooi aan boord, een optioneel drankenpakket en een noodzakelijk vliegticket. Voor cruises in bijvoorbeeld Azië of de Caribbean moet je ook nog een verplichte hotelovernachting boeken in de stad van de vertrekhaven.
Alvorens je je cruise gaat boeken, is het belangrijk om te weten bij welke rederij het beste bij je past. Hou je liever van formeel en formele diners of heb je liever een informele sfeer met kinderen. EN natuurlijk ook je beschikbare budget is bepalend voor de cruise die je gaat maken.
een vakantie op een passagiersschip, zie: Cruisevaart, de sector die luxueuze reizen over het water aanbiedt.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
Het bouwen van een groot cruiseschip duurt zeker 3 jaar en bestaat uit een aantal mijlpalen. Aan de hand van deze mijlpalen bekijken we in dit artikel hoe een cruiseschip gebouwd wordt.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
Hoewel cruiseschepen maar een klein percentage van de totale vloot vormen, zijn ze goed voor naar schatting 24 procent van al het geproduceerde afval op schepen. Het grootste deel van dat afval wordt meestal op zee verbrand, en in sommige gevallen ook illegaal gedumpt.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.