Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
Corporate Identity Mix en Imago
Dit zorgt ervoor dat je klanten consequente associaties krijgen met je merk en organisatie. Ook zorg je door het hebben van een sterke band tussen je corporate identity en je imago dat de buitenwereld je ziet als een organisatie die zelf goed weet hoe het in elkaar zit.
Een corporate identity is niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoord en geduid. Het bevat je diepste drijfveren (merkvisie) én de manier waarop je aan je idealen werkt (merkkarakter, vertaald naar archetypes en kernwaarden). Simpelweg: wie je bent en waar je voor staat.
4. Een imago heb je sowieso. Een imago is het beeld dat van je organisatie bestaat bij klanten, gebruikers, stakeholders, de publieke opinie en ja, ook bij medewerkers. Een imago dat afwijkt van de persoonlijkheid van een organisatie, brengt verwarring en vermindert het vertrouwen dat men in je organisatie heeft.
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
De huisstijl van een bedrijf of organisatie is de visuele identiteit die bestaat uit verschillende grafische elementen zoals een logo, de kleurstelling en lettertype.
De huisstijl van een organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd. De huisstijl omvat alle uitingen van een bedrijf, zoals de bedrijfsnaam of merknaam, logo, sl...
Een Corporate Identity Mix wordt ook wel een bedrijfsidentiteit mix of IC-mix genoemd. Dit model legt een link tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De definitie van Corporate Identity is 'datgene wat de organisatie werkelijk is'.
Persoonlijkheid, of identiteit, en corporate imago zijn niet hetzelfde. Maar het imago van de organisatie wordt wel afgeleid uit de persoonlijkheid. En deze komt weer voort uit de eerder genoemde elementen: gedrag, symboliek en communicatie. Het zal duidelijk zijn dat die drie met elkaar in overeenstemming moeten zijn.
Een organisatie presenteert haar identiteit aan de omgeving via de onderdelen van de Corporate Identity Mix. Wanneer een organisatie de identiteit in kaart wil brengen of wil veranderen en om de identiteit te uiten naar de verschillende doelgroepen is deze mix een handig hulpmiddel.
Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
De persoonlijkheidsontwikkeling wordt door Erikson ook wel de identiteitsontwikkeling of de ontwikkeling van de ego-identiteit genoemd. Je identiteit is in principe een vast gedeelte van je persoonlijkheid, maar in de adolescentiefase neemt deze (andere) vormen aan. Bij de adolescent komen veel identiteitsvragen op.
Die elementen van identiteit zijn gender, etniciteit, religie, seksuele voorkeur, klasse, levensfase, beroep… Het is belangrijk om te beseffen dat niet één dimensie bepalend is voor één persoon.
Corporate branding is het inzetten van je bedrijfsnaam als merk in al je communicatie naar stakeholders. Het staat tegenover product branding, waarbij je enkel producten promoot bij consumenten.
Imago staat voor de uitstraling of reputatie die een persoon, bedrijf, organisatie of andere groep heeft. Dit kan een gevolg zijn van werkelijke activiteiten, of van bewuste marketing om de beeldvorming te beïnvloeden.
Een huisstijl stelt je in staat een goed en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen. Een huisstijl beïnvloedt niet alleen de houding, maar ook het gedrag ten opzichte van het merk. Je onderscheidt je met een huisstijl van je concurrenten. Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep.
Doorgaans worden er twee of drie kleuren gekozen voor een huisstijl Dit is sterk en overzichtelllijk en komt de herkenbaarheid tengoede. Het is echter geen must. Er zijn voorbeelden van logo's die sterk genoeg zijn om meerdere kleuren te dragen. Kijk bijvoorbeeld naar Google, Windows en Ebay.
Dit loopt uiteen van gedeelde normen en waarden binnen de organisatie tot de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan. We kunnen zeggen dat de organisatiecultuur 4 aspecten heeft: motivatie, doel, overeenstemming en gedrag.
Identiteit is wie je bent, wat het betekent om jou te zijn. Denk hierbij aan allerlei soorten kenmerken, zoals: Geslacht (Ook wel "biologisch geslacht" genoemd: man/vrouw/interseks) Gender (Ook wel "psychologisch geslacht" of "genderidentiteit" genoemd.
De samenleving waarin je als consument opgroeit en leeft, heeft een grote invloed op je consumentengedrag. Dit is goed te illustreren aan de hand van vier zogeheten culturele factoren: cultuur, subcultuur, sociale klasse en trends.