Een caravan met hefdak is per definitie minder hoog dan een 'conventionele' caravan omdat het dak nu eenmaal een stuk ingeklapt is. Het resultaat is dat hefdak caravans een veel lagere luchtweerstand hebben. Daardoor zal het brandstofverbruik van de auto ook een stuk lager zijn.
Hefdakcaravans en slaapdakcaravans
Deze compacte caravans hebben meestal een lagere hoogte dan standaardcaravans. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee: ze bieden minder luchtweerstand tijdens het rijden en ze passen vaak in de garage. De lagere stahoogte binnen wordt gecompenseerd door het hefdak.
De constructie is ook anders en dat geldt ook voor de ronde hoeken en daklijsten bij Eriba. En dat kost behoorlijk. Ik acht het ook mogelijk dat de Eribadealers de prijzen kunstmatig hoog houden door ingeruilde caravans bij andere dan Eribadealers op te kopen.
Bij Kip staan we al sinds de oprichting in 1934 bekend om (compacte) caravans met een hefdak. Tegenwoordig bouwen wij de Shelter, Kompakt en Vision met een hefdak, waarbij de modellen sinds 2010 standaard met een hefdakdoek van het Nederlandse merk De Waard worden uitgerust.
De Eriba Touring Familia 310 is de kleinste Touring. Hij heeft tot drie slaapplaatsen. Van de kleine zithoek aan de voorkant is eenvoudig een eenpersoonsbed te maken. De Familia 310 is slechts 2 meter breed en heeft een leeggewicht van 740 kilo.
Maar ook de moderne versie van de Touring – de Feeling-serie – alsmede de Nova-caravans hebben hun weg naar klanten in alle Europese landen gevonden. De Eriba caravans hebben een ijzersterke reputatie, opgebouwd door het vaak originele en doordachte design en de hoogwaardige kwaliteit.
U hoeft zich dankzij het hagelbestendige dak van deze Eriba caravan geen zorgen te maken over hagelschade. De rondtrekkende kampeerders zullen het hefdak en de Thule Omnistor 6300 cassetteluifel van deze caravan als zeer praktisch ervaren.
Het super platte hefdak gaat schuin omhoog met behulp van gasveren, gesloten zijn ze ca 2 cm hoog. De daken zijn toepasbaar op de meeste bussen en kosten vanaf 1600 euro gemonteerd of vanaf 1250 euro los geleverd.
De Dethleffs c'go up met een doordacht hefbed!
De Dethleffs c'go up, door twee indelingen met hefbed is de stap naar kamperen met jonge gezinnen eenvoudig gemaakt. In een handomdraai `verdwijnt` het hefbed tegen het plafond.
Er zijn variatie's, afhankelijk van serie, van 2.52 mtr tot 2.54 mtr hoogte.
Vanaf de 70's tot medio 2009 zijn de Tourings in opdracht van Hymer in Cernay geproduceerd. Vanaf 2010 worden de Tourings weer bij Eriba Hymer 'thuis' gemaakt in Bad Waldsee.
Uiteraard speelt de keuze van de caravan een belangrijke rol als het gaat om de kosten. De prijzen van een nieuwe caravan variëren in ons land van circa € 13.000 tot € 40.000. De meeste caravans die worden gekocht kosten minder dan €25.000.
Waarom ERIBA? Van compact en wendbaar tot ruimtelijk en luxueus! De geschiedenis van Eriba als fabrikant van caravans begint in het jaar 1957. Toen ontstond met de oer-Troll de eerste woonwagen bij HYMER in Bad Waldsee in het zuiden van Duitsland.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Camper met hefbed
De naam hefbed zegt eigenlijk al genoeg. Dit is namelijk een bed die je bij gebruik naar beneden heft en na gebruik weer omhoog heft, zodat je deze ruimte weer kan gebruiken voor andere doeleinden.
Maar dat hefbed mag maximaal 150 kg hebben.
Kwalitatief is dit een goede caravan met erg veel ruimte: vast 2 persoons bed, stapelbed en een ruime treinzit. Qua weggedrag is het een topper. Snelheden van 110 km/u zijn goed te doen en hij ligt als een snaar achter de auto.
Normaal moet een open hefdak windkracht 10 kunnen doorstaan, dus ook rijden met een snelheid van boven de 100 km/u.
Een slaaphefdak compleet met frame, bed en matras kost vanaf € 3750 gemonteerd en vanaf € 3050 los geleverd. (Afhankelijk van model bus) , heeft u een klimaplafond (stoffen hemel) ? afwerking hiervan kost € 350 extra.
Caravans die vanaf 2005 zijn gebouwd beschikken over een hagelbestendig dak en voorzien van een certificaat. Ook caravans met een polyester dak gelden als een hagelbestendig dak. Zonder een hagelbestendig dak zal uw dak bij hagelschade vervangen moeten worden door een prijzig hagelbestendig dak.
je kan aan de plaat zien of deze van aluminium is of gfk, het aluminium dak is gladder of het gfk/kunststof dak heeft een structuur.
Een goede oplossing is dwarsbalkjes op je caravan te leggen en daarna een zeil te spannen over de balkjes heen. Je zult zo de hagelstenen opvangen (ze zullen vrolijk rondstuiteren op je dakzeil).
De Caravelair 426 bevalt ons zeer goed, Wij doen de reis meestal met ons twee n. De voordelen zijn de garage waar de stoelen en tafel in kunnen en het stapelbed die gebruikt wordt als opslag/legplank. De caravan is zo ook tijdens de reis volledig bruikbaar.