Hij bereidt de vergaderingen voor, hij zorgt voor de verslagen en je kunt erop vertrouwen dat de dossiers op orde zijn. Maar een ambtelijk secretaris doet meer dan organiseren: hij is de stabiele factor die de wetten en de regels kent, vakinhoudelijk adviseert en stuurt op de juiste procedures en processen.
De ambtelijk secretaris draagt bij aan de professionalisering van de or/pvt waardoor deze een gewaardeerde en meer gelijkwaardige overlegpartner voor de bestuurder wordt. Verder heeft de ambtelijk secretaris een onafhankelijke positie en kan hij een vast aanspreekpunt zijn voor de or, de achterban en de bestuurder.
De meeste rekenkamers hebben een (ambtelijk) secretaris van de rekenkamer die de rekenkamer ondersteunt en adviseert. De secretaris is een belangrijke schakel tussen rekenkamer, ambtelijke organisatie, griffie, college, raad en onderzoekers.
Het gemiddelde salaris van een Ambtelijk Secretaris in Nederland in 2025 is € 4.993 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 4.448 en de bovengrens bij € 5.538.
Een secretaris houdt zich bezig met diverse administratieve en secretariële werkzaamheden. Denk aan het voorbereiden van vergaderingen, opstellen van vergaderingen en notuleren. Een secretaris kan zich daarnaast ook bezighouden met beleidsmatige taken.
De secretaris-generaal is onder meer betrokken bij de voorbereiding van de inbreng van de minister in de ministerraad en de onderraden van de ministerraad. Daarnaast speelt de secretaris-generaal een rol bij de contacten met het parlement (coördinatie beantwoording kamervragen, toezeggingen, begrotingsbehandeling).
De rol van de secretaris is om de voorzitter te ondersteunen bij het waarborgen van de vlotte werking van het managementcomité . Samengevat is de secretaris verantwoordelijk voor: Het waarborgen dat vergaderingen effectief worden georganiseerd en genotuleerd. Het onderhouden van effectieve verslagen en administratie.
Bij de cao ZKN geldt dat de ondernemingsraad recht heeft op maximaal 10 uur ambtelijke ondersteuning per OR-vergadering en bij de cao Jeugdzorg heeft de ondernemingsraad recht op een ambtelijk secretaris voor minimaal 250 uur per jaar.
AS-opleidingen verzorgt hbo en post-hbo gecertificeerde vakopleidingen voor de ambtelijk secretaris en adviseur medezeggenschap. Beide opleidingen bestaan uit een aantal vakken waarin alle aspecten van het medezeggenschapsvak aan de orde komen.
Hoeveel verdient een Ambtelijk secretaris in Nederland? Als we kijken naar de Ambtelijk secretaris salarisstatistieken in Nederland op 29 januari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 44.112; om preciezer te zijn is het salaris € 3.676 per maand, € 919 per week of € 24,18 per uur.
Ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever
Binnen de overheid zijn de bestuurders verantwoordelijk voor het beleid en de kaders, terwijl het ambtelijk apparaat verantwoordelijk is voor de uitvoering daarvan. Dit werkt ook door in het opdrachtgeverschap.
' De secretaris is dus onderdeel van het bestuur van de vereniging. In die hoedanigheid is hij/zij samen met de overige bestuurders bevoegd om de vereniging te vertegenwoordigen.
ambtelijk = ambtelijk bijv. naamw. Uitspraak: [ˈɑmtələk] wat bij het ambt of de ambtenaren hoort Voorbeelden: `de ambtelijke woning`, `een ambtelijk bevel`de ambtelijke molens werken traag (de overheid ... Ambtelijk bevel = Aanwijzing gegeven door een openbaar gezagsdrager.
Een secretaris is onlosmakelijk verbonden met de voorzitter van de stichting. Samen leiden ze de vergadering. De voorzitter zit de vergadering voor en de secretaris zorgt dat de agenda van tevoren wordt verstuurd en de besluiten worden genotuleerd. Binnen de stichting zijn er verschillende functies en taken.
Opstellen jaarverslag en notuleren vergaderingen van de examencommissie. Bijdrage leveren aan het administreren en bewaken van procedures en reglementen o.a. omtrent de kwaliteitszorg van toetsing. Overige administratieve werkzaamheden t.b.v. de examencommissie.
Het gemiddelde salaris van een Secretaris in Nederland in 2025 is € 5.110 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 4.430 en de bovengrens bij € 5.789. Lees meer over de salarisontwikkeling, bij welk bedrijf en in welke stad je het meeste loon krijgt en of omscholen tot Secretaris de moeite waard is.
Letterlijk betekent 'ambtelijk secretaris' dat iemand secretaris van ambt is. Ambt is een ander woord voor beroep. Ofwel, een ambtelijk secretaris is iemand die secretaris is van beroep. Dat maakt gelijk het verschil duidelijk tussen een gekozen secretaris en een ambtelijk secretaris.
De meeste ambtelijk secretarissen hebben een achtergrond op secretarieel of administratief gebied en/of zijn lid geweest van een OR. Via een (interne) sollicitatie zijn zij al aangenomen als ambtelijk secretaris en gaan daarna een eerste leergang volgen.
Creëren van orde en overzicht in de (formele) organisatie. Coördineren en monitoren van strategische projecten en programma's en, op hoofdlijnen, bewaken van de kwaliteit daarvan. Stroomlijnen en bewaken van de Planning- en Controlcyclus. Ontwikkeling van beleidsdocumenten en -verslagen.
het voeren van een deugdelijke administratie (een taak die wettelijk gezien op het gehele bestuur rust, maar vaak aan de secretaris wordt toebedeeld); het vertegenwoordigen van de vereniging naar buiten toe, samen met de overige bestuursleden; het besturen van de vereniging.
De vakopleiding Ambtelijk Secretaris is hbo gecertificeerd door het CPION en heeft ruim 120 contacturen (klassikaal) en in totaal aantal circa 195 studie-uren.
Neem de belangrijkste elementen op, zoals de datum en plaats van de vergadering, aanwezigen bij de vergadering, agendapunten, beslissingen, acties, discussiepunten en deadlines . Opmaak is een sleutel. Maak notulen van vergaderingen visueel aantrekkelijk en gemakkelijk te lezen met de juiste spaties, opsommingstekens, samenvattingstabellen en gemarkeerde titels en trefwoorden.
Secretaresse is op zichzelf de vrouwelijke vorm van secretaris, maar deze woorden zijn in de loop van de tijd aanduidingen voor verschillende functies geworden.
Secretaris of notulist: de persoon die notities maakt van de vergadering, actiepunten vastlegt en de notulen opstelt.