Achtergrond. Het argument om de abaja te dragen wordt vaak gebaseerd op een citaat uit de Koran: "O Profeet, vertel uw vrouwen en dochters, en de gelovige vrouwen, om zichzelf te bedekken met een los kledingstuk.Zo zullen ze worden herkend en zal hun geen kwaad overkomen" (Koran 33:59).
Het heeft verschillende redenen, maar vooral om het doel van hijab/bescheidenheid en cultuur te benadrukken. Zwart is een kleur die het verst verwijderd is van het trekken van aandacht en geen "aantrekkelijke" kleur is.
2136): Het is zoals ze zeiden. Abu Dawood noemde een hoofdstuk in zijn Sunan “Bab fi'l-Suwaad (hoofdstuk over zwarte kleding)”. De auteur van 'Awn al-Ma'bood (11/126) zei: De hadith geeft aan dat het toegestaan is om zwart te dragen en dat er niets makrooh in zit). Zwart is toegestaan voor zowel mannen als vrouwen.
Het is haar toegestaan om kleding van welke kleur dan ook te dragen, zolang het haar 'awrah bedekt, niet op mannenkleding lijkt, en niet zo strak is dat de vorm van haar ledematen zichtbaar is of zo dun dat het laat zien wat eronder zit, en geen verleiding oproept. En er staat (17/109): " Zwart dragen voor vrouwen is geen must .
Hij wordt gedragen omdat dit bij de traditionele kledingsvoorschriften van de islam hoort. Ook voor de moslimmannen geldt dat zij hun lichaam zoveel mogelijk moeten bedekken. Het is voor de moslimman, net zo goed als voor de moslimvrouw, een teken van nederigheid en bescheidenheid.
Witte ihram-kleding is bedoeld om iedereen er hetzelfde uit te laten zien, om aan te geven dat er voor God geen verschil is tussen een prins en een bedelaar . Ihram draagt ook bij aan een gevoel van eenheid dat pelgrims hebben als ze in de stad Mekka zijn, dat ze allemaal broeders en zusters zijn die verenigd zijn om Allah te aanbidden.
Het is eigenlijk hetzelfde als de abaya, maar dan voor mannen! Ze noemen dit een Djellaba. Ze combineren de djellaba vaak met een kap. Dit is onderdeel van het islamitische geloof en veel mannen in Marokko dragen dit.
Ibn 'Abd al-Barr zei in at-Tamhid, 16/123: "Wat betreft vrouwen, er is geen meningsverschil onder de geleerden dat het voor hen toegestaan is om kleding te dragen die in verschillende tinten rood of roze is geverfd ."
De abaya set is ideaal voor alledaags gebruik of om aan te trekken voor het gebed.
Over het algemeen wordt gezegd dat het dragen van zwart makruh is, behalve een mantel (aba'ah), een tulband en natuurlijk voor rouw om Ahlul Bayt (as) . We hebben ahadith die het dragen van zwarte na'l (sandalen/slippers, misschien zelfs schoenen) veroordelen, maar sommige fuqaha, zoals AU Seyid Sistani, bevestigen niet dat het makruh is.
Abu Talib berichtte dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) het dragen van zijden en gele kleding , de gouden ring en het reciteren van de Koran in de ruku' (de staat van knielen tijdens het gebed) verbood.
zwart als de Fatimid vs. Abbasid dynastieke kleur ontwikkelde zich in de loop van de tijd tot wit als de kleur van de Shia Islam en zwart als de kleur van de Soennitische Islam . Na de revolutie gaven islamitische apocalyptische kringen toe dat de Abbasidische banieren zwart zouden zijn, maar beweerden dat de standaard van de Mahdi zwart en groter zou zijn.
Dus als we kijken naar de Profeet, vrede zij met hem, en de garderobe van zijn familie, dan zul je bij het bestuderen van de islamitische literatuur zien dat hij wit droeg, hij droeg groen, hij droeg geel en ja hij droeg ook zwart . Hij droeg bijvoorbeeld een zwarte tulband, of hij droeg een zwarte mantel.
Ongeveer een derde van de Marokkaanse bevolking heeft een substantieel aandeel DNA uit Sub-Sahara Afrika . De meeste West-Euraziatische Berbers hebben gemiddeld een aandeel van 1-10% in het DNA uit Sub-Sahara Afrika.
De term wordt vaak als "hoofddoek" of "sluier" vertaald, maar zou ook kunnen betekenen dat vrouwen in het bijzijn van vreemde mannen hun boezem moeten bedekken. Uit de zinsnede "dan hetgeen daarvan zichtbaar moet zijn" kan men eventueel afleiden dat zij enkel hun gezicht en hun handen mogen tonen.
Islam. Voor Moslims geldt dat God (Allah) de wereld voor de mensen heeft gemaakt en we er dus goed voor moeten zorgen. Moslims mogen geen varkensvlees eten, omdat varkens onrein zijn. Daarnaast hebben Moslims regels over hoe dieren geslacht moeten worden.
Zolang het kledij ze draagt haar 'awra naar behoren bedekt, welke de hele lichaam is behalve het gezicht, handen en voeten.Dan is het toegestaan erin te bidden. Men dient ervan verzekerd te zijn dat de kleren niet te strak zijn of lichaamsvorm/figuur tonen, zoals sommige stijlen blijken te zijn.
De abaja (ook wel abaya, meervoud abaja's of Arabisch abayaat) is een eenvoudig, los kledingstuk, een soort jurk, gedragen door sommige vrouwen in delen van de islamitische wereld, waaronder Noord-Afrika, het Midden-Oosten en het Arabisch Schiereiland.
Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts of een nikab. Het verbod op gezichtsbedekkende kleding geldt voor iedereen. Denk aan bezoekers, medewerkers, docenten, leerlingen en patiënten.
Geel is het meest prominente voorbeeld van genderdifferentiatie door kleuren, voor zover het alleen voor mannen verboden was. Volgens de hadithliteratuur verbood de Profeet mannen om geel te dragen: 'De Profeet, vrede zij met hem, heeft ons verboden om gele kleding te dragen' (al-Nasa'ī 1988).
In de islamitische wereld is het principe van purdah (privacy van de vrouw) van groot belang. Ongeoorloofd binnentreden van de vrouwenverblijven is haram, dat wil zeggen ten strengste verboden voor buitenstaanders. Het woord "harem" is afgeleid van "haram".
Naast het feit dat tatoeages binnen de islam verboden zijn, behoort dit ook nog eens tot één van de grote zonden. Dit omdat de Profeet (vrede zij met hem) degene die zichzelf tatoeëert, alsmede degene die een ander tatoeëert, heeft vervloekt.
In Marokko wordt het gewaardeerd om je te houden aan een aantal kledingvoorschriften. Korte broeken mogen, maar ze moeten wel de knieën bedekken. Lange dunne broeken zijn nog beter. T-shirts met mouwen kunnen prima, zonder mouwen adviseren we niet uit respect voor de lokale cultuur.
Het kan gezien worden als een soort one piece khimar.Die je om je hoofd heen bindt en dus over je hoofd, rug, nek en borst tot aan je enkels valt. Anderen zien jilbab weer als een simpele extra weide abaya, een gewaad-achtige simpele loszittende jurk tot aan je enkels met brede mouwen.
Wat is een kufi in de islam, een soortgelijke hoofdbedekking gedragen door moslimmannen. Traditioneel, wanneer gedragen door mannen, de kufi is een teken van vrede, rouw, vernieuwing of bescherming van de geest. De kufi is toegestaan, zelfs aangemoedigd, door islamitische wet en gewoonte, maar het is niet verplicht.