Vaak wordt er gewoon een waterzak in de cockpit bevestigd.Hier zit een pompje op, met een slang die via de helm naar de mond van de coureur loopt. Door een knopje op het stuur in te drukken, loopt er water door. Als je goed kijkt tijdens een race, kan je deze slang zien zitten.
In het mondstuk van de helm zit een microfoontje waarmee met het team gepraat kan worden. Ook is er in de helm ruimte voor een flexibel rietje dat is aangesloten op een vloeistofzak in de auto en waardoor de rijder tijdens een race kan drinken.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Zo kan een Formule 1-bolide dankzij de intermediate-banden van Pirelli maar liefst 150 liter water per seconde verwerken. Ter vergelijking, een normale straatauto kan circa 40 liter per seconde wegwerken.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
Waar er tot het jaar 2009 nog werd getankt tijdens Formule 1-races, is dit tegenwoordig verboden. De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine.
Vaak wordt er gewoon een waterzak in de cockpit bevestigd. Hier zit een pompje op, met een slang die via de helm naar de mond van de coureur loopt. Door een knopje op het stuur in te drukken, loopt er water door. Als je goed kijkt tijdens een race, kan je deze slang zien zitten.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Laaft hij zich aan het drankje van zijn raceteam. Wel nu, we hebben een antwoord. Zoveel Red Bull drinkt Max Verstappen.
“Dat ligt er een beetje aan waar in het seizoen het is. In principe drink ik niet tijdens het seizoen, dus dan is het inderdaad water. Red Bull drink ik alleen voor een training of race, als ik de energie ook ga gebruiken. Maar buiten het seizoen, dan kan ik weleens wat drinken op een feestje.”
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
Tegenwoordig heeft de Formule 1 het gevaar van vuur nagenoeg uitgebannen. De coureurs dragen overalls, handschoenen, balaclava's en ondergoed van het vuurvaste materiaal nomex, waarmee ze het ruim een halve minuut kunnen uithouden bij achthonderd graden Celsius.
Dus, hoeveel Red Bull drinkt Max Verstappen zelf? 'Twintig! ', antwoordt Max gekscherend. Hij vervolgt iets serieuzer: 'Misschien een of twee tijdens een raceweekend, en af en toe tijdens promotionele evenementen.
De liefde spat van de vakantiefoto's van Max Verstappen (24) en zijn vriendin Kelly Piquet (33) af.
Het salaris van de pitcrew
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Coureurs verliezen namelijk veel vocht tijdens een race en worden hierdoor vaak meerdere kilo's lichter. Daarom moeten ze direct na de race gewogen worden, nog voordat ze hun vochtverlies weer hebben kunnen aanvullen en op die manier weer zwaarder worden.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon is de langste F1-coureur op de grid. De Fransman is 1.86 meter lang. Drie coureurs zijn een centimeter korter, namelijk Antonio Giovinazzi, George Russell en Nicholas Latifi.
DRS is een afkorting van Drag Reduction System. Het systeem houdt simpel gezegd in dat coureurs op bepaalde momenten hun achtervleugel kunnen openklappen. Zo hebben auto's tijdelijk minder luchtweerstand en kunnen de coureurs elkaar makkelijker inhalen.
In zijn streven om de sport duurzamer te maken, schakelt de Formule 1 dit seizoen over van benzine E5 naar E10. Dat wil zeggen, benzine die in plaats van 5 procent bio-ethanol nu het dubbele bevat. Bio-ethanol is een alcohol die duurzaam wordt geproduceerd uit biomassa, zoals maïs, tarwe, suikerbiet en rogge.