Als de simkaart niet correct in de simkaarthouder en in je telefoon is geplaatst, wordt de simkaart mogelijk niet herkend. Als de simkaart niet wordt herkend, verwijder je de simkaarthouder en controleer je of de kaart correct is geplaatst. Het is vooral belangrijk dat de hoeken van de simkaart goed uitgelijnd zijn.
In de meeste gevallen is het voldoende om je toestel te herstarten.Test ook steeds je simkaart in een ander toestel om zeker te zijn dat het probleem veroorzaakt is door de simkaart zelf. Als de simkaart ook niet werkt in een ander toestel, volg dan deze stappen om een nieuwe aan te vragen.
Je kan bellen, sms'en en surfen met je oude simkaart tot het netwerk wegvalt. Koos je om je bestaande nummer te behouden? Dan is dat meestal de volgende werkdag.
Wat kan ik doen? Als je simkaart niet is aangemeld op het netwerk in het buitenland probeer dan via de instellingen een andere netwerk operator te selecteren om na te gaan of je daar wel bereik mee hebt. Kijk eventueel in de Odido Toestelhulp.
Zodra je je nieuwe simkaart hebt ontvangen, kun je hem zelf activeren via Ik Ben of de Ben app.Nadat je bent ingelogd, kies je voor Instellingen, vervolgens voor Simkaart en klik je op Vervangende simkaart activeren.
Een simkaart gebruiken voor mobiele data
Check onder Netwerk of Mobiele data aanstaat. Selecteer Mobiele data. Selecteer onder Simkaart het netwerk waarmee u verbinding wilt maken. Als uw simkaart nog niet is geactiveerd, selecteert u Activeren en volgt u de instructies op het scherm.
Ga via Instellingen naar Mobiel netwerk. In dit menu kun je je mobiele data en persoonlijke hotspot in- of uitschakelen. Onder het kopje Mobiele data vind je Opties mobiele data, daar kun je Dataroaming inschakelen. Ook kun je bepalen of je roaming alleen wil gebruiken voor data, of voor gesprekken en data.
De 3 meldingen: Geen service: deze melding ontstaat wanneer je geen mobiele verbinding hebt. Zoeken: deze melding ontstaat wanneer je mobiele data niet werkt. Geen SIM: deze melding ontstaat wanneer de simkaart geen verbinding kan maken met je provider.
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Op de dag dat je telefoonnummer wordt overgezet, wordt je simkaart automatisch geactiveerd. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Goed om te weten: het kan eventjes duren voor je kunt bellen, sms'en en internetten.
Als je de simkaart in je smartphone vervangt, blijven je contacten en andere gegevens gewoon staan in het opslaggeheugen van je smartphone. De simkaart zit in de meeste smartphones verborgen in een klein laatje of houdertje aan de zijkant.
Wat is een simkaart? Een simkaart is een kaartje met een chip dat je in je telefoon plaatst. Deze simkaart zorgt ervoor dat alle gegevens van jouw abonnement, zoals je databundel, aan jouw toestel worden gekoppeld.
Zorg ervoor dat de simkaarthouder volledig in het apparaat zit en niet beweegt. De simkaarthouder van een ander iPhone- of iPad-model of een telefoon van een ander merk past mogelijk niet goed. Als je apparaat een fysieke simkaart heeft en je de vorige stap hebt voltooid, probeer dan een andere simkaart te gebruiken.
In de meeste gevallen is het opnieuw opstarten van de iPhone voldoende. Maar als dat niet het geval is, kun je eens kijken naar de aanbiederinstellingen en de netwerkinstellingen. Je kunt de simkaart ook op een andere smartphone proberen, zodat je zeker weet dat dit niet de boosdoener is.
Ga in Instellingen naar 'Mobiel netwerk', tik op 'Configureer mobiel netwerk' of 'Voeg e‑sim toe' en kies het telefoonnummer met een fysieke simkaart. Tik op 'Converteer naar e‑sim' en volg de instructies op het scherm.
Zit je in het buitenland? Controleer dan of dataroaming is ingeschakeld. Ga hiervoor naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Dataroaming. Let op dat dit geld kan kosten, afhankelijk van in welk land je bent.
Wat betreft de situatie omtrent het bellen is het handig om te checken of je simkaart goed in je telefoon geplaatst is en of je de Simpel simkaart gebruikt. Na deze check is het ook raadzaam om je telefoon even uit te schakelen en weer aan te zetten zodat je opnieuw bij het netwerk wordt aangemeld.
Laad de telefoon minimaal 30 minuten op.Houd de aan/uit-knop enkele seconden ingedrukt.Tik op het scherm op Opnieuw opstarten.
Bij Android telefoons kan het gebeuren dat niet vanzelf verbinding wordt gemaakt met een buitenlands netwerk. Dat hangt af van je aanbieder en het toestel. Soms moet je zelf een zogenoemde VPN-verbinding toevoegen. Kijk op de website van je provider en zoek op 'toestelhulp'.
Probeer eerst je telefoon uit en aan te zetten zodat deze opnieuw kan verbinden met een netwerk in het buitenland. Heeft het uit en aanzetten niet geholpen? Dan kan het zijn dat er een instelling verkeerd staat op je telefoon. Staat bijvoorbeeld vliegtuig modus aan?
Ga naar het instellingenmenu.Druk op Beveiliging en locatie.Ga naar Geavanceerd en druk op Simkaart vergrendeling. Je kan nu de simkaart ontgrendelen.
Een pincode in een veiligheidsmaatregel zodat onbevoegde niet zomaar, op jouw kosten, jouw toestel kunnen bedienen. Wil je de pincode uitzetten dan doe je dat via de beveiligings instellingen van je telefoon. Heeft verder niks er mee te maken dat je simkaart is geactiveerd.