Je gaat alle afnemers opdelen in specifieke (deel)segmenten. Iedere doelgroep reageert namelijk anders op marketing- en communicatieuitingen. Door te segmenteren kan jij gerichter inspelen op jouw doelgroep(en). Consumenten verschillen van elkaar en reageren daarom ook anders op de marketingmix.
Je gaat (potentiële) klanten opdelen in specifieke (deel)segmenten. Iedere (sub)doelgroep reageert namelijk anders op marketing- en communicatie uitingen. Door te segmenteren kan jij gerichter inspelen op jouw doelgroep(en). Het segmenteren van de markt is een belangrijk onderdeel van het SDP-model.
Waarom segmenteren van de markt? Consumenten verschillen van elkaar en reageren daarom ook anders op de marketingmix. Teneinde een effectieve invulling hieraan te geven dienen segmenten geïdentificeerd te worden. Hierdoor kunnen verschillende groepen klanten op een effectieve manier benaderd worden .
Marktsegmentatie vormt de basis voor een doordachte doelgroepkeuze, een goede positionering en goed afgestemde marketing funnel en sales funnel. Segmentatie maakt het bovendien makkelijker om een bepaalde marketingstrategie of marketingmix toe te passen op elk segment.
Met het segmenteren van de markt bedoelen we het opdelen van een markt in specifieke segmenten, oftewel doelgroepen. Een segment is een groep van (potentiële) afnemers die overeenkomen op verschillende kenmerken. Denk aan geslacht, leeftijd, opleiding of beroep.
Met segmenteren ga je een markt of doelgroep opsplitsen in specifieke (klant)groepen, waarbinnen bepaalde kenmerken en behoeftes worden gedeeld en waarin men min of meer hetzelfde koopgedrag vertoont en op dezelfde wijze op marketingstimuli reageert (homogene groep).
Het identificeren van een doelgroep is belangrijk voor bedrijven omdat ze hun product of dienst graag willen verkopen. Dit zal een stuk beter gaan als duidelijk is wie het product of de dienst wil kopen, waar deze mensen zich bevinden en hoe ze het best bereikt kunnen worden.
Geografische criteria (opsplitsen markt in geografische eenheden). Demografische criteria (criteria rondom bevolkingssamenstelling en - opbouw). Psychografische criteria (levensstijl en persoonlijkheid). Gedragscriteria (kennis, houding en gebruik).
Voor een doelgroepanalyse moeten verschillende soorten gegevens worden verzameld, zoals demografische gegevens (leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen), psychografische gegevens (persoonlijkheid, levensstijl, interesses), gedragsgegevens (koopgedrag, mediagebruik) en gegevens over de behoeften en verwachtingen ...
Demografische segmentatie: Je segmenteert op basis van leeftijd, levensfase, geslacht of religie. Sociaal-economische segmentatie: Je segmenteert op basis van het inkomen, beroep of opleiding. Psychografische segmentatie:Een andere segmentatiecriteria is ook op basis van persoonskenmerken en levensstijl.
Dankzij een degelijke doelgroep analyse leer je jouw doelgroep kennen, en kun je zo beter inspelen op hun wensen en behoeften. Dan verspil je ook minder tijd, energie en geld in een product of dienst dat niet of minder zal aanslaan bij je klanten of fans.
Met een doelgroepanalyse doe je onderzoek naar je huidige of toekomstige klanten. Zo voorkom je dat je een jongerendiscotheek start in een regio waar voornamelijk ouderen wonen, of in je communicatie stuurt op kortingen terwijl je klanten juist behoefte hebben aan een hogere kwaliteit.
Waarom een doelgroep bepalen? Het bepalen van jouw doelgroep maakt dat je scherpte krijgt in jouw bedrijf. Het zorgt er ook voor dat je je klanten leert kennen waardoor je je product continu kunt blijven verbeteren en aanpassen.
In een doelgroepenanalyse breng je in kaart wie je doelgroepen precies zijn. Je noteert bijvoorbeeld demografische gegevens, opleiding, werk en inkomen, gezondheidsfactoren, fysieke omgeving, cultuur, interesses, wensen en behoeften, enzovoort. Voor je analyse maak je een selectie van de relevante parameters.
Gedragssegmentatie gaat over het begrijpen van klanten, niet alleen door wie ze zijn, maar vooral ook door wat ze doen. Gedragssegmentatie is een vorm van klantsegmentatie, die is gebaseerd op gedragspatronen die door klanten worden weergegeven als ze communiceren met een bedrijf / merk of een aankoopbeslissing nemen.
Doelgroepen worden van oudsher vastgesteld op basis van socio-demografische kenmerken zoals levensfase, gezinssamenstelling, sociale klasse, opleidingsniveau, inkomensklasse, provincie en gemeente. Of men gebruikt branche-specifieke kenmerken zoals in de gezondheidszorg.
In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. In de politiek spelen vaak ook kenmerken als levensovertuiging of maatschappelijke positie een rol.
Laat een data analyse doen voordat je een belangrijke beslissing neemt. Je beslist dan op basis van feiten en inzichten. Daarmee voorkomen je ongefundeerde beslissingen en eventuele problemen. Ook helpt een data analyse technische issues bloot te leggen, zodat je ze gericht kunt aanpakken.
Segment definities
naamw. Uitspraak: [sɛxˈmɛnt] Verbuigingen: segment|en (meerv.) onderdeel van een geheel Voorbeelden: `Dat bedrijf is actief in het segment van de kleine stadsauto's. `, `Het verhaal is maar een segment van het uitgebreide boek.
Die segmenten van consumenten moeten een verschillend aankooppatroon hebben (criterium). De segmenten moeten te beschrijven zijn aan de hand van sociodemografische factoren zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau (descriptor).
4 RFM Analyse voor een effectieve segmentatie
Deze vorm van analyseren stelt organisaties in staat om hun klanten in te delen door middel van 3 verschillende kenmerken – wanneer heeft de klant iets gekocht, hoe vaak heeft de klant iets gekocht en wat heeft de klant gespendeerd.