Een digitale handtekening is een veilige, elektronische variant van je handgeschreven (natte) handtekening. Het maakt gebruik van versleuteling om jouw identiteit te bevestigen en de authenticiteit van ondertekende documenten te waarborgen, waardoor digitale transacties zowel veilig als rechtsgeldig zijn.
De "elektronische handtekening" is een elektronisch mechanisme, gebaseerd op het gebruik van cryptografische functies, met het doel dezelfde functionaliteiten en garanties dan de handgeschreven handtekening te verschaffen.
De digitale handtekening bevestigt de integriteit van het bericht . Deze handtekening verzekert dat de informatie afkomstig is van de ondertekenaar en niet is gewijzigd, wat de identiteit bewijst van de organisatie die de digitale handtekening heeft gemaakt. Elke wijziging die wordt aangebracht in de ondertekende gegevens maakt de gehele handtekening ongeldig.
De handtekening geeft aan dat men de inhoud van de tekst kent en het ermee eens is. Dit is vooral van belang bij documenten die niet met de hand geschreven zijn, zoals overschrijvingen en contracten.
In Nederland hebben alle soorten elektronische handtekeningen in principe dezelfde rechtsgeldigheid als een geschreven handtekening. De enige voorwaarde die hiervoor geldt, is dat de methode die gebruikt wordt voor het ondertekenen voldoende betrouwbaar moet zijn.
DigiD is je digitale handtekening in de vorm van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Je hebt je DigiD nodig om je aangifte digitaal te versturen. Ook gebruik je je DigiD bij andere overheidsinstellingen, bijvoorbeeld om studiefinanciering aan te vragen.
Eisen aan een elektronische handtekening
De handtekening moet op unieke wijze aan de ondertekenaar zijn verbonden. Ook moet de handtekening zijn gemaakt met middelen die de ondertekenaar helemaal onder zijn controle kan houden. Wijzigingen die achteraf aan de handtekening zijn aangebracht, moeten op te sporen zijn.
Voldoet aan hoge betrouwbaarheidseisen volgens het Europees beleid voor elektronische handtekeningen. Altijd rechtsgeldig, gelijkgesteld aan de handtekening met pen (natte handtekening).
De meeste wetten stellen dat uw handtekening alles kan zijn als u aangeeft bereid te zijn akkoord te gaan met de voorwaarden van het contract dat u ondertekent . Elektronische handtekeningen zijn de beste manier om de vatbaarheid voor fraude te verminderen en het vervelende werk van het ondertekenen van documenten met een consistente stijl te vermijden.
Het bekendste gebruiksvoorbeeld zijn documenthandtekeningen, maar digitale handtekeningen kunnen ook worden gebruikt als onderdeel van online authenticatie (van server naar server of van client naar server), voor authenticatie van webverkeer, voor e-mailversleuteling en zelfs voor de authenticiteit en integriteit van software .
Digitale handtekeningcertificaten worden voornamelijk gebruikt voor de volgende doeleinden: Inkomstenbelasting e-filing . Tender submissions. Patent e-filing.
Volledig rechtsgeldig
De elektronische handtekening is net zo rechtsgeldig als een handtekening met pen en papier. Dat niet alleen; een e-handtekening heeft ook volledige bewijskracht.
U kunt al digitaal ondertekenen voor € 0,59 ex btw. Terwijl alleen een postzegel u al € 0,83 kost en een aangetekend stuk € 8,60.
3 §12 van de eIDAS-verordening). De verordening specificeert dat een elektronische handtekening (ongeacht de gebruikte technologie en het niveau) niet als bewijsmiddel in juridische procedures mag worden geweigerd, louter om de reden dat ze elektronisch is of niet gekwalificeerd.
Handtekeningen spelen een grote rol in ons leven, of u nu belangrijke documenten ondertekent of misschien beroemd genoeg bent om iemand om uw handtekening te vragen. Hoe dan ook, handtekeningen zijn belangrijk omdat ze belichamen wie u bent en een stempel van uw identiteit laten zien .
Wel is een handtekening een “bewijsmiddel”. Dit wil zeggen dat een handtekening zorgt voor bewijs van het bestaan van het contract, en dus ook van het akkoord tussen de partijen over wat er in het contract staat. Dat is vooral belangrijk wanneer er discussie zou ontstaan.
De National Notary Association (NNA) heeft opgemerkt dat er geen wetten zijn die aangeven dat een handtekening leesbaar moet zijn om legaal te zijn , in ieder geval niet op het moment van deze publicatie. Dit betekent dat u de vrijheid hebt om uw handtekening te maken zoals u dat wilt.
Verbeterde veiligheid: Digitale handtekeningen bieden een hoger niveau van beveiliging dan traditionele handtekeningen. Ze maken gebruik van versleuteling om de identiteit van de ondertekenaar te verifiëren en te waarborgen dat het document niet is gewijzigd na ondertekening.
Zijn de elektronische handtekeningen van DocuSign juridisch bindend? DocuSign eSignatures zijn geldig en juridisch bindend over de hele wereld en worden gebruikt in 188 landen over de hele wereld .
Zowel de werkgever als de werknemer moeten een arbeidsovereenkomst ondertekenen om de afspraken juridisch bindend te maken. In Nederland kan dit zowel fysiek als digitaal, zolang er sprake is van aanbod en aanvaarding.
De volgende documenten moeten worden ingediend als identiteitsbewijs om een digitaal handtekeningcertificaat, Aadhar-kaart, paspoort of PAN-kaart te verkrijgen .
Volgens Artikel 3:37 lid 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW) moet een verklaring de persoon waartoe deze gericht is, hebben bereikt om rechtsgevolg te hebben. Met andere woorden, een e-mail moet daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger zijn beland om juridisch geldig te zijn; enkel verzending volstaat niet.
Je kunt een elektronische of digitale handtekening maken met de Acrobat-oplossing voor elektronische ondertekening. Klik gewoon op de reviewkoppeling en geef aan dat je digitaal wilt ondertekenen. Selecteer vervolgens de bron en naam van je handtekening en meld je aan om je digitale handtekening toe te passen.