Lage temperaturen zorgen niet snel voor ontbranding van het mengsel van diesel en lucht in een dieselauto. Om de verbranding bij een koude motor te waarborgen, worden gloeibougies gebruikt als ontstekingshulpmiddel. De gloeibougie verhoogt de temperatuur in de verbrandingskamer van de cilinder voordat de motor start.
Sommige dieselmotoren kunnen starten zonder de hulp van gloeibougies (indien de buitentemperatuur hoger dan 10 graden is). Andere dieselmotoren hebben constant gloeibougies nodig om te kunnen starten. Gloeibougies warme lucht op in de verbrandingskamer. Dit is van belang, omdat je zo de koude motor kan starten.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Voorgloeien is eigenlijk het voorverwarmen van de dieselmotor. Bij nieuwere dieselauto's is dit vaak niet meer nodig. 6. De auto is toe aan een servicebeurt.
Een gloeibougie (ook wel gloeiplug) is een elektrisch verwarmingselement waarmee de verbrandingskamer in een dieselmotor wordt verhit zodat de motor kan starten in koude toestand.
De tijd die nodig is voor “voorgloeien” is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Zo hadden dieselmotoren in de jaren 80 nog 15 seconden nodig om voor te verwarmen, terwijl dit tegenwoordig nog maar enkele seconden duurt.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.
Normaal is een motor op temperatuur als de olie tussen de 80 en 90 graden warm is. Als op de tempertuurmeter 90 graden staat dan is dat de koelwatertemperatuur. Dit geeft een indicatie van de temperatuur.
1 persoon houdt even een draad op een gloei bougie,en de ander start de motor na een paar seconden. Gloei relais kan je vinden door de centrale aansluit draad te volgen die van de gloei bougies komt en naar je gloei relais gaat.
Gloeibougies worden blootgesteld aan hoge thermische belastingen en worden om de 50.000 tot 150.000 kilometer vervangen.
De bougie krijgt stroom vanuit de bobine. Een bougie komt alleen voor bij auto's op benzine of gas, oftewel LPG. Hoe werkt een gloeibougie? Een diesel bougie bestaat niet.
In principe kun je gewoon starten zonder voor te gloeien. Vooral de nieuwere diesels zullen dan vrij makkelijk aanslaan. Echter tijdens het voorgloeien voert de boordcomputer ook nog een aantal interne controles uit. Die controles zijn uitgevoerd als het gloeilampje uitgaat.
Een enkele gloeibougie kost tussen de 5 en 15 EUR. Net als bij gewone bougies moeten de onderdelen bij de auto passen oftewel voor het model zijn toegelaten. Een te lange gloeibougie zal de motor direct bij het inschroeven beschadigen.
Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies om de temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Arbeidsslag: De inlaat- en uitlaatklep zijn gesloten en de zuiger heeft de lucht onder zeer hoge druk gecomprimeerd.
De nadelen van diesel
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel. Men dient ook naar het aanbod te kijken.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.