Door de lucht uit je cv-installatie te laten ontsnappen, kan het cv-water weer vrij door de buizen stromen en haar warmte afgeven. Het rendement van je installatie wordt dus hoger, terwijl de stookkosten lager worden. Ook neemt de kans op storingen van je cv-ketel af. Tip van Abel: kom je er niet uit?
Zet voor minstens 10 minuten de thermostaat op minimaal 25 graden. Hierdoor komt de lucht samen bij de ontluchtingsventielen. Zet vervolgens voor minstens 10 minuten de thermostaat op de laagst mogelijke stand. Hierdoor stopt de cv-ketel met het verwarmen van het water.
Het doorlaten van zuurstof heet diffusie. Als de cv-installatie dicht is hoeft deze niet ontlucht te worden, maar het kan zeker geen kwaad om deze toch regelmatig met de hand te ontluchten. Zit er inderdaad geen lucht in het cv-systeem, dan komt er meteen water uit.
Ontluchten van uw CV-installatie is van belang om alle elementen zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Dit is een handeling welke u zelf uit kunt voeren, het duurt ongeveer drie kwartier.
Lucht in de leiding kan ervoor zorgen dat sommige radiatoren niet gaan opwarmen en buizen beginnen oxideren.
Wanneer je radiator nauwelijks warm wordt of slechts gedeeltelijk opwarmt, kan het zijn dat je radiator niet volledig met het water is gevuld maar ook lucht bevat. Lucht in de leidingen verzamelt zich in de radiator en die verwarmt daardoor niet meer.
Begin bij de laagst geplaatste radiator in het huis en werk naar boven toe. Pak het ontluchtingssleuteltje en draai hiermee het ventiel aan de zijkant van de radiator open om de radiator te ontluchten. Houd een doekje bij het ventiel om het vocht op te vangen.
Het is sterk aan te raden om de verwarming van uw woning eens per jaar te ontluchten. U kunt ervoor kiezen de cv-ketel eens per half jaar bij te vullen en dit te combineren met het ontluchten van de leidingen.
Elke radiator heeft namelijk een vierkante moer die open gedraaid kan worden. Hiermee kan je de verwarming ontluchten. Er kan ook wat water meekomen, zodra er water uit de radiator komt draai je de moet weer dicht. Na het ontluchten van de verwarming kan het nodig zijn om de CV-ketel bij te vullen met water.
Dan is de kans groot dat er lucht aanwezig is in de leidingen. Het is belangrijk om de radiator te ontluchten, lucht in de radiator maakt verwarmen namelijk duurder. Dat komt doordat lucht niet geleidt. Het gevolg is dat er heel veel energie nodig is om het warme water in de verwarming te krijgen.
Het ontluchten van je cv-ketel is nodig wanneer de cv-installatie nieuw is, of wanneer deze net is bijgevuld. Nieuw ingestroomd water bevat namelijk altijd wat zuurstof. Zodra het water wordt verwarmd stijgen de minuscule zuurstofdeeltjes op en vormen grotere luchtbellen.
Je hoeft niet alle radiatoren open te zetten. Het belangrijkste is dat alle radiatoren in de ruimte waar de thermostaat zit wel open staan. Verder mogen alle andere radiatoren gewoon dicht gedraaid worden.
Wil u uw CV-ketel helemaal uitzetten, dan kunt u de stekker simpelweg uit de wandcontactdoos halen. Dit is bijvoorbeeld nodig bij het vullen of het ontluchten van uw installatie. Bij onweer is het ook aan te raden de stekker er uit te halen, bij blikseminslag kan de ketel namelijk defect gaan.
Aan het expansievat is een ontluchtingskraan bevestigd die je kunt gebruiken om het te ontluchten. Om de centrale verwarming een schone lei te geven is het dus verstandig om ook het expansievat te ontluchten, het rendement zal weer als vanouds zijn en je kunt dus daarmee enkele euro's op je energierekening besparen.
Oorzaken dat een radiator niet warm genoeg wordt
Een radiator wordt niet warm aan de bovenkant als er te veel lucht in de leidingen bevindt. Dit betekent dat je de radiator moet ontluchten. Doordat er veel luchtbellen in de cv-installatie zitten kan de verwarming niet goed worden opgewarmd.
Het werkingsprincipe van een automatische ontluchter is zeer eenvoudig. Een vlotter die op het waterniveau drijft, houdt een afsluiter gesloten. Wanneer er zich in de vlotterkamer lucht verzamelt, daalt het waterniveau en zal het ontluchtingsventiel openen. De verzamelde lucht zal nu ontsnappen.
U kunt zelf eenvoudig uw expansievat controleren. Om erachter te komen of uw expansievat kapot is of niet, heeft u enkel een hard voorwerp nodig. Tik met bijvoorbeeld een sleutel of schroevendraaier op de boven- en onderkant van het vat. Wanneer u twee verschillende geluiden hoort, is uw drukvat in orde.
Het water laten weglopen
Sluit met een slangenklem een tuinslang aan op het aftappunt van de gehele cv-installatie. Leg de andere kant van de tuinslang buiten en draai het aftappunt open. Laat het water weglopen tot de radiator helemaal leeg is. Tip!
Meestal moet je 1 tot 2 keer per jaar je cv-ketel bijvullen.
Een manometer is een klokje op de cv-ketel, dat de waterdruk aangeeft. De wijzer van de manometer moet tussen de 1 en 2 bar (atmosfeer) staan. Staat de wijzer onder de 1 bar, dan moet je bijvullen.
Blijft de onderkant van de radiator koud? Dan is de kans groot dat de aan- en afvoer zijn omgedraaid. Dat wil zeggen dat aanvoer op de afvoer aangesloten zit en andersom. Heeft u een verticale radiator, dan is er waarschijnlijk geen stromingsbuis aangesloten waardoor de radiator niet helemaal warm wordt.
Aan- en afvoer omgedraaid (verkeerd om)
Helaas blijkt in de praktijk dat dit weleens wordt vergeten, waardoor je de afvoerleiding op de aanvoer van de radiator aansluit en de aanvoerleiding juist op de afvoer (retour) van de radiator aansluit. De radiator wordt op deze manier niet of slechts voor een deel warm.
Als een radiator of vloerverwarming verstopt raakt, dan heeft dat vaak te maken met de waterkwaliteit in de centrale verwarming. In uw cv-water zitten immers soms ongewenste vaste deeltjes. Deze vaste deeltjes kunnen in veel verschillende samenstellingen voorkomen, maar worden meestal als 'slib' omschreven.
Een waterbakje aan de verwarming: bron van schimmels en bacteriën. Een aantal waterbakjes aan de verwarming hangen kan de luchtvochtigheid inderdaad enigszins verhogen, doordat er dan water verdampt. Het effect is echter minimaal. Dat hebben wetenschappers van de Universiteit van Twente in Enschede uitgezocht.