Met de concurrentieanalyse breng je concurrenten in kaart. Zo weet je wat er speelt in de markt en wat je concurrenten doen. Tevens ontdek je of jij een onderscheidend vermogen hebt. Iets wat de concurrentie niet doet én waarom klanten bij jou moeten kopen.
Een concurrentiematrix is een waardevol instrument binnen het domein van strategisch management en marktanalyse. Met als hoofddoel het visualiseren van de concurrentieverhoudingen tussen verschillende spelers in een markt, biedt een concurrentiematrix inzicht in de sterke en zwakke punten van elk bedrijf of product.
Met een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van jouw organisatie ten opzichte van concurrenten op een rij. Begin met het maken van een lijst van concurrenten en ga op onderzoek uit. Waar je bijvoorbeeld naar kunt zoeken is: Waar zijn ze gevestigd (locatie/regio)
Op een markt met veel concurrentie gaan de prijzen omlaag. Dat is niet alleen goed voor de consument, want als er meer mensen producten kunnen kopen, is dat voor bedrijven aanleiding om meer te produceren en voor de economie als geheel een stimulans.
De meest effectieve manier om je concurrentie in kaart te brengen is door middel van een concurrentieanalyse. Je krijgt dan inzicht in wie je concurrenten zijn, wat hun sterke en zwakke punten zijn en welke kansen er voor jou liggen. Je maakt een concurrentieanalyse aan de hand van Porter's Five Forces Model.
Het is belangrijk voor bedrijven om concurrenten te hebben , omdat je via hen nieuwe ideeën en perspectieven kunt krijgen, kunt leren hoe je opvalt en je bedrijf geleidelijk kunt laten groeien . Gebruik je concurrenten als katalysator voor verandering en zie hoe je bedrijf succesvol wordt.
We onderscheiden twee types van concurrenten: directe en indirecte. Een directe concurrent biedt min of meer identieke producten en/of diensten aan, terwijl een indirecte concurrent een alternatief voor een productcategorie aanbiedt.
Concurrentie moedigt individuele bedrijven aan om te innoveren en manieren te vinden om efficiënter te werken . Dit resulteert in: lagere prijzen. betere kwaliteit producten en diensten.
Weten wie uw concurrenten zijn en wat zij aanbieden, kan u helpen om uw producten, diensten en marketing te laten opvallen . Het zal u in staat stellen om uw prijzen concurrerend te bepalen en u helpen om te reageren op concurrerende marketingcampagnes met uw eigen initiatieven.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Waarom is concurrentieanalyse belangrijk voor bedrijven? Een concurrentieanalyse is belangrijk voor bedrijven omdat het inzicht biedt in de markt en de concurrentie. Het helpt bij het bepalen van de sterktes en zwaktes van de concurrentie en het identificeren van kansen en bedreigingen.
De positioneringsmatrix gebruiken in 7 stappen
Voer concurrentieonderzoek uit: verzamel gegevens over uw concurrenten. Analyseer de uitkomsten van het concurrentieonderzoek: bekijk en interpreteer de verzamelde gegevens. Plaats concurrenten in de positioneringsmatrix: breng in kaart waar elke concurrent staat ten opzichte van anderen.
Bepaal wie je concurrenten zijn
Directe concurrenten bieden dezelfde soort producten of diensten aan als jij, bijvoorbeeld pindakaas met of zonder nootjes. Indirecte concurrenten verkopen andere producten of diensten, maar spelen in op dezelfde behoefte van klanten.
Er zijn 5 typen concurrenten: direct, potentieel, indirect, toekomstig en vervangend . Directe concurrenten zijn concurrenten die direct strijden om uw klanten.
Concurrentie zorgt voor ontwikkeling, voor reuring, voor verbetering. Het is van levensbelang voor een gezonde markt. Maar concurrentie kan je ook te slim af zijn, stappen zetten die je zelf nog niet aandurfde, of niet kon. Concurrentie kan je meisje afpakken, de wedstrijd winnen, meer omzet draaien.
Concurrentie kent verschillende vormen, waaronder monopolie (één dominante onderneming), oligopolie (enkele dominante ondernemingen), monopolistische concurrentie (veel ondernemingen die gedifferentieerde producten aanbieden) en volmaakte concurrentie (veel ondernemingen die identieke producten aanbieden).
Een concurrentieanalyse is belangrijk omdat: Het u helpt herkennen hoe u uw eigen bedrijfsstrategie kunt verbeteren . Het u vertelt hoe u uw concurrenten op deze gebieden kunt overtreffen om de aandacht van uw klanten te behouden. Wat resulteert in een concurrentievoordeel ten opzichte van anderen in uw sector.
het is gunstig voor consumenten doordat de prijzen laag blijven en de kwaliteit en keuze van goederen en diensten hoog . Concurrentie zorgt ervoor dat onze economie werkt. Door antitrustwetten af te dwingen, helpt de Federal Trade Commission ervoor te zorgen dat onze markten open en vrij zijn.
Je begint met een onderzoek naar je concurrenten. Kijk bijvoorbeeld naar hun service, prijs, kwaliteit en klanten. Laat een SWOT-analyse op je concurrenten los en verzamel al je bevindingen in een handige matrix. Vervolgens werk je dit verder uit om te zien waar jouw kansen liggen.
Economen hebben vier soorten concurrentie onderscheiden : perfecte concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie .