Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een bestuurderskaart nodig om dit voertuig te mogen besturen. Deze persoonsgebonden kaart registreert specifieke data aan de hand waarvan gecontroleerd kan worden of de rij- en rusttijden worden nageleefd.
Met uw chauffeurskaart registreert u uw rij- en rusttijden in de boordcomputer. De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert of uw boordcomputer goed werkt.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een chauffeurspas te gebruiken. Rijden zonder een chauffeurspas is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete. Omdat een pas persoonsgebonden is, is het gebruik van de pas van iemand anders eveneens niet toegestaan.
Met deze verklaring kan je onderweg aantonen waarom je geen bestuurderskaart bij je hebt. Je mag maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden.
Een bestuurderskaart is een persoonlijk certificaat van het gebruik van een beveiligingschip waarin zowel de identiteit van de bestuurder als de activiteiten van de bestuurder zijn vastgelegd. Deze opgeslagen gegevens kunnen in het verleden worden ingezien en door de autoriteiten worden ingezien.
Kan ik als taxichauffeur een boete krijgen als ik zonder chauffeurskaart of vergunning taxidiensten aanbied? U moet altijd een geldige chauffeurskaart en een vergunning hebben als u klanten laat betalen voor een taxirit. Heeft u dit niet? Dan kunt u een proces-verbaal, een boete en een strafblad krijgen.
Het wordt doorgaans gebruikt in combinatie met een digitale tachograaf, een apparaat dat in voertuigen is geïnstalleerd om snelheid, afstand en andere details te controleren die verband houden met de naleving van rijvoorschriften door bestuurders. De bestuurderskaart is een smartcard die in de tachograaf wordt geplaatst om de bestuurder te identificeren en te authenticeren .
Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980. De wettelijke bovengrens op tweewekelijkse rijtijden overschrijden: €110 per uur. Tekort op de wekelijkse rust: €110 per uur.
Vrijstelling van de tachograaf
Een van de internationale vrijstellingen geldt voor (combinaties van) voertuigen van niet meer dan 7,5 ton bestemd voor het transport van spullen die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft.
Zonder een geldige code 95 mag u niet uw beroep van beroepschauffeur uitoefenen. Uitgebreide informatie hierover leest u op de website van de Rijksoverheid voor als chauffeur bent en als u geen chauffeur (meer) bent.
Een bestuurderskaart kost €136,73.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
In een reactie laat zij weten dat de aanvrager van een bestuurderskaart maar aan twee voorwaarden moet voldoen, namelijk dat hij of zij: "Een gewone verblijfplaats in Nederland heeft en in het bezit is van een geldig rijbewijs.
Zodra de documenten en de betaling ontvangen zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is de levertermijn van uw kaart 15 werkdagen; U krijgt een bericht van AMP over de bezorging of het afhalen van uw kaart.
Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs, die achter een voertuigcategorie is geplaatst . Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing.
Hoeveel kost het? Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd en bedraagt voor 2024 € 23,74. De bestuurderspas is 5 jaar geldig.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete. Omdat een pas persoonsgebonden is, is het gebruik van de pas van iemand anders eveneens niet toegestaan.
In Duitsland geldt namelijk een tachograafplicht voor voertuigen met een tmm vanaf 2800 kilogram. Voor voertuigen tot 3500 kilogram volstaat een registratieformulier als er geen tachograaf in het voertuig aanwezig is. Zit er wel een tachograaf in het voertuig, dan moet de chauffeur die gebruiken.
De totale pauze op een dag moet minstens 30 minuten zijn als er op die dag tussen de 6 en 9 uur gewerkt wordt. Wordt er langer dan 9 uur gewerkt, dan moet er minstens 45 minuten pauze op die dag genomen worden.
In 30 minuten bouwt u weer kracht op om verder te gaan. Hou daarnaast in ieder geval aan dat u na elke 2 uur achter elkaar rijden een pauze van 15 minuten houdt. Ook wanneer u 's nachts rijdt.
Bij een snelheidsovertreding wordt je snelheid verlaagd met 6 km/uur. Boven de 100 km/uur hanteert men een correctie van 6%. Als je dus bijvoorbeeld een snelheidsovertreding beging aan 164 km/uur zal er van de gecorrigeerde snelheid 9,84 km/uur worden afgetrokken.
Als chauffeur een bestuurderskaart.
De persoonsgebonden bestuurderskaart slaat de arbeids- en rusttijden op die de tachograaf registreert. Dit gebeurt voor elke kalenderdag waarop de bestuurder de kaart gebruikt. De kaart moet deze gegevens daarna ten minste 28 dagen vasthouden. De bestuurderskaart is 5 jaar geldig.
Zodra u uw Driver Card hebt ontvangen, zult u merken dat deze 5 jaar geldig is. Na afloop moet u uw nieuwe kaart en uw oude kaart 28 dagen bij u dragen. Voor het geval het niet duidelijk is, u KUNT NIET twee Digi Cards tegelijk gebruiken.
Het grootste verschil tussen de analoge tachograaf en de digitale tachograaf is het gebruik van een smartcard in plaats van de registratiebladen (vaak ook wel grafieken of schijven genoemd) die bij analoge tachografen worden gebruikt .