De chaos op het vliegveld is het gevolg van een combinatie van stakingen en chronische personeelstekorten over de hele linie, van douaniers tot bagage-afhandelaars. Behalve Roissy werden ook het Parijse vliegveld Orly en luchthavens in Rennes, Bordeaux en Marseille door stakingen getroffen.
Zomer vol chaos op vliegvelden
De hele luchtvaartsector heeft te maken met een rommelige zomer vol vertragingen, verloren bagage en chaos doordat de reisdruk vrij onverwacht die van voor het uitbreken van de coronapandemie evenaart. Deze problemen worden verergerd door tekorten aan personeel en slecht weer.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Net zoals in de rest van Nederland heeft ook Schiphol te maken met personeelstekorten. Wat je als passagier hiervan kan merken, is dat je langer in de rij staat bij de security check of langer op je bagage moet wachten bij terugkomst.
Dat blijkt uit een peiling van vakbond FNV onder 664 werknemers waar vooral grondpersoneel en beveiligers aan mee hebben gedaan. De werkdruk zien zij als grootste knelpunt, gevolgd door het hoge ziekteverzuim, vertraagde vluchten en lange wachtrijen van passagiers.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Volgens het CBS is het personeelstekort sinds de jaren zestig en zeventig niet zo groot geweest. Vóór corona leek dit probleem niet zo groot. Maar nu is het ineens overal zichtbaar. "In de basis zien we dat er in alle sectoren tekorten zijn", zegt Bart Kock, directeur van uitzendbureau Start People.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Dat komt voornamelijk door het tekort aan personeel. Of het nou bij de beveiliging, vluchtafhandeling of bij incheckbalies is, overal zijn er te weinig medewerkers om het grote aantal passagiers, dat op vakantie of zakenreis wil zonder al te veel oponthoud, te laten doorstromen.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
De ambitie van Schiphol om uit te breiden leidt al jaren tot gegoochel met cijfers en verhitte discussies. De luchthaven ziet zelf ruimte voor meer vluchten. Daar zijn na de coronacrisis grote personeelsproblemen bijgekomen, met grote vertragingen voor reizigers tot gevolg.
Jaarlijks maken meer dan 26 miljoen mensen gebruik van deze airport. In de zomer heerst er hier een topdrukte en is het een van de drukste airports van Europa. Vanuit Nederland vertrekken er diverse vluchten naar Mallorca. Je kunt hier naar toe vliegen vanaf Amsterdam, Eindhoven en Groningen.
London Heathrow is de drukste luchthaven van de stad en dat merk je direct in de aankomst- en vertrekhallen. Het is er altijd chaotisch druk en bovendien zijn ze de luchthaven ook grondig aan het verbouwen met alle overlast van die. Om op tijd te zijn voor je vlucht moet je altijd ruim van te voren aanwezig zijn.
Milaan Malpensa is de drukste luchthaven en is de laatste vijf jaar gegroeid van 19 naar 29 miljoen passagiers. Een vliegtuig volgen of vertrekken vanaf dit vliegveld kan naar Eindhoven met Wizz Air of naar Schiphol Airport met KLM of Easyjet.
Brussel Airport ook wel bekend als vliegveld Zaventem vervoert jaarlijks 22 miljoen passagiers. Het is daarom een druk bezochte locatie, des te meer redenen om goed voorbereid op reis te gaan. Brussel Airport huist vele luchtvaartmaatschappijen, deze hanteren vrijwel allemaal verschillende inchecktijden.
Op de luchthaven zijn er al weken lange rijen en moeten mensen lang wachten voordat ze door de 'security' kunnen. Hierdoor missen veel mensen hun vlucht en worden vluchten geannuleerd. Dit zorgt voor veel meer druk bij de mensen die aan het werk zijn, aldus de vakbond.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Reis je alleen met handbagage en heb je al online ingecheckt? Dan kun je direct naar de priority lanes doorlopen nabij de SkyPriority incheckbalies. Na de security check is er afhankelijk van je bestemming nog een paspoortcontrole door de Koninklijke Marechaussee.
Schiphol never sleeps
Een half uur voor de laatste vlucht sluiten ze pas weer. Bovendien is in elk gebied minstens één horecapunt in de nacht open, en meer als het drukker is. De horeca ademt mee met het aantal reizigers, zodat er altijd ergens een bak koffie of een lekker broodje te halen is.
Het is al weken druk op de luchthaven. Voornaamste oorzaken zijn personeelstekorten en het feit dat veel mensen weer op vakantie willen na twee jaren van coronabeperkingen. Dat leidt dagelijks tot lange wachttijden, chaos en soms agressie en vechtpartijen.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
De horeca kampt met een groot personeelstekort. En dat is niet alleen een Nederlands probleem, ook werkgevers in andere (vakantie-)landen in Europa zijn driftig op zoek naar personeel. Eerst de situatie in Nederland: de arbeidsmarkt is krapper dan ooit en de horeca is de sector waar de meeste vacatures te vinden zijn.
Een van de grote oorzaken is vergrijzing, en dat die eraan zit te komen, weten demografen al jaren. Vergrijzing betekent dat er meer mensen met pensioen gaan dan er op de arbeidsmarkt bij komen. Sectoren met hoge vergrijzing zijn op dit moment onder meer de overheid, onderwijs en transport.
De acute personeelstekorten zijn niet het gevolg van het verminderde aanbod van arbeid, maar van een toegenomen vraag. Dat de behoefte naar werknemers piekt, hangt deels samen met het opheffen van de coronamaatregelen. De 80,8 miljard die de afgelopen twee jaar is opgespaard, kan eindelijk rollen.