Als de carburateurs niet synchroon werken, leidt dit tot een vrijloop die niet soepel is, een slechte respons op het gas en levert de motor niet het volle vermogen.
Voor het (Digitaal) Synchroniseren carburateurs en/of gasklephuizen (injectie) zijn de kosten: € 50,- voor een set van 2. € 75,- voor een set van 4.
Constant vacuüm
De ruimte boven de zuiger is via een luchtboring verbonden met de ruimte tussen de gasklep en de venturi. Bij het openen van de gasklep wordt het vacuüm in het inlaatspruitstuk doorgegeven aan de ruimte boven de zuiger, waardoor deze omhoog beweegt en de venturi groter wordt.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Een arm mengsel kan ontstaan door een slecht werkende benzinepomp. Injectoren met een slecht sproeibeeld of slechte opbrengst. Valse lucht kan bij motoren die met een luchtmassameter werken ook voor arme mengsels zorgen. Deze motor heeft echter een druksensor voor het bepalen van de belasting.
Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Voordelen carburateur ultrasoon reinigen
Als laatste zorgt een ultrasoon reiniger ervoor dat de carburateur sneller schoon wordt dan wanneer je dit handmatig zou doen. Je kunt een carburateur reinigen zonder demontage, op voorwaarde dat de ultrasoon vloeistof overal moet kunnen komen.
Bij een ultrasoon reiniging wordt de carburatie volledig gedemonteerd. Alle losse onderdelen worden eruit gehaald, zodat alle openingen voor lucht en brandstof vrij zijn. De carburateur gaat 15 min onder een hoogfrequent geluid in een bad met spoelvloeistof, gevolgd door een 2de sessie op laagfrequente trillingen.
Voor het ultrasoon reinigen van carburateurs zijn de kosten: € 35,- per stuk. € 80,- voor een set van 4. € 45,- voor een set van 2.
Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik.
Een vlotternaald is een onderdeel van een carburateur. Het onderdeel is een soort sproeier die kan worden afgesloten door een precies passende, beweegbare naald. De naald wordt bewogen via een lip op de vlotter. De vlotter drijft in de brandstof (benzine) in de vlotterkamer.
De temperatuur mag niet boven de 60 graden uitkomen. Omdat carburateurs gemaakt zijn van een aluminiumlegering, een lichtmetaal, is Tickopur R33 de geschikte ultrasoon vloeistof voor de reiniging van carburateurs. Voor het reinigen van carburateurs moet u rekening houden met een reinigingstijd van circa 15 minuten.
het probleem is dus gewoon dat dit niet gebeurd ,een aantal oorzaken zijn een versleten vlotternaald , slechte of vuile vlotterpen (waarmee de vlotter vastzit en scharniert) , lekke vlotter of gewoon dat de vlotter vast zit in de vlotterbak en dus niet omhoog KAN.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Carburateur en onderdelen van € 3 tot € 39.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.