De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
Eigen oprit of eigen parkeerplaats
Het maximale aantal van 3 dagen is er met een reden. Als een camper of caravan langer geparkeerd staat, zou er een gebrek aan parkeerplaatsen kunnen ontstaan. Daarnaast kan het zijn dat het uitzicht op de openbare weg beperkt wordt.
Welke camper is geschikt om in te wonen? In feite is elke camper geschikt om in te wonen. Een goede camper heeft in ieder geval een keukentje en een bed aan boord en meer heb je eigenlijk niet nodig.
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
Over het algemeen mag je in Duitsland niet wildkamperen. Je mag de natuur betreden en er (overdag) tijd besteden, maar de natuurbeschermingswetten geven geen uitdrukkelijke toestemming om in de natuur te overnachten. Een absolute no-go is het overnachten in beschermde natuurgebieden of op privéterrein.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Meestal mag je een camper of caravan drie dagen op de openbare weg parkeren. Let op: in de APV staat 'parkeren' omschreven als 'te plaatsen of te hebben'. Dit wordt zo omschreven omdat veel eigenaren gebruik probeerden te maken van eventuele mazen in de wet.
Leven in een camper is een stuk goedkoper dan wonen in een huis van steen en glas. Maar hoeveel geld geven wij nou per maand uit? Zeker wanneer je erover na denkt om te gaan wonen in een camper is het leuk om eens te kijken naar hoe anderen het doen.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
Stallen op de openbare weg
Uw camper of caravan mag in de meeste gemeenten in Nederland maximaal 3 achtereenvolgende dagen op de openbare weg, voor uw huis worden gestald. Dit geldt ook voor openbare parkeerplaatsen in de buurt of in de wijk.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
In de eerste helft van 2021 hadden meer Nederlanders dan ooit een camper of caravan in bezit: zo'n 570.000, aldus branchevereniging BOVAG. Die groei is grotendeels te danken aan corona, want op pad gaan met je eigen (sleur)hut betekent immers een relatief veilige manier van overnachten.
Een van de populairste opties voor een camper voor 2 personen is een buscamper. In tegenstelling tot de traditionele opbouw camper wordt bij deze het interieur in een bestaande bestelbus ingebouwd. De buscamper is dus veel compacter, maar heeft ook alle voorzieningen zoals de mobilhome.