Airbags zijn veel te zwaar om in een vliegtuig te installeren. En daarom is de brace, brace, brace-call in het leven geroepen.” “Met die houding breng je jouw lichaam in de meest voorwaartse positie, vergelijkbaar met de positie waarin een airbag in de auto je zou opvangen.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
De vloeistofregel is er om te voorkomen dat terroristen gevaarlijke vloeistoffen in grote hoeveelheden kunnen meenemen. Je flesje mag je daarom wel bijvullen met water na de veiligheidscontrole. Ook mag je drinken kopen in de winkels op het vliegveld.
De Amerikaanse site Business Insider deed onlangs uit de doeken dat het cabinepersoneel geen drankjes drinkt waar warm water voor gebruikt wordt. Dit warme water komt uit een speciale tank en die blijkt helaas niet zo hygiënisch.
Koffie en thee wordt gemaakt met water uit de vliegtuigkraan en niet met fleswater. Helaas is de waterkwaliteit in vliegtuigen niet altijd even schoon en veilig, zo blijkt uit een studie van de City University of New York.
Voor vloeibare of gelachtige voedingsmiddelen geldt een limiet van 100ml. Dit omvat producten zoals soepen, jams, siropen en boter. Ook voedsel met een sterke geur, zoals uien, knoflook, vis of etenswaren die een sterke smaak of geur verspreiden als ze worden geopend, zijn verboden.
Op alle vluchten, behalve intercontinentale vluchten, dien je te betalen voor drankjes en maaltijden. Als je Premium boekt, dan krijg je maaltijden en drankjes gratis. Op lange intercontinentale vluchten krijg je ook in economy class een driegangen menu en drankjes.
Vloeistoffen, gels, crèmes, zalfjes, pasta's en spuitbussen mag u alleen in uw handbagage meenemen onder de volgende voorwaarden: U mag 1 liter aan vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van elk 100 milliliter. Kleinere of aangebroken verpakkingen mogen uiteraard ook.
In de lucht proef je zoet en zout tot wel 30% minder, door de hoogte zijn je smaakpapillen lichtelijk in de war en doen het niet zo goed als je zou willen. De enige smaak die nog intact is, is umami.
Ook met flesjes vloeistof in verpakkingen onder de 100 ml kun je grote problemen aan boord veroorzaken. Met de 100 ml regel ben je dus niet per definitie veiliger, dan zonder. Discussie over nut regelsVanaf de invoering in 2006 is er veel discussie geweest over het nut van deze vloeistofregels.
In China heeft een bijzonder nieuw vliegtuig zijn eerste vlucht over de zee gemaakt. Of eigenlijk op de zee! Het gaat om een 'amfibisch' vliegtuig, wat betekent dat hij in de lucht kan vliegen en op het water kan drijven. De vlucht heeft 31 minuten geduurd.
"Het vliegtuig had een automatische piloot, maar geen automatisch landingssysteem.Dat betekent dat het landen op de piloot zelf aankomt", legt hij uit.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Bij bussen, schepen en treinen wordt het systeem daarnaast ook om milieuredenen gebruikt. Bij gebruik van reguliere toiletten worden de urine en ontlasting eenvoudigweg naar buiten getransporteerd waarna ze op de rails, de weg of in het water achterblijven.
Als je de wc doortrekt gaat je drol , met papier en water, naar een buis onder de grond.Dit is een rioleringsbuis.Daarna komt je drol aan op de rioolwaterzuivering. In Nederland zijn ongeveer 350 rioolwaterzuiveringen die het vieze afvalwater van alle Nederlanders weer schoon maken.
Ontlasting moet verplaatst worden, want als het allemaal op een plek zit wordt het vliegtuig instabiel." Vliegtuigen slaan alle ontlasting daarom op in tanks, die op het vliegveld worden geleegd. "Het kan zijn dat die niet goed dicht zaten, waardoor er een stukje drol uitviel".
Volgens studies is ongeveer 16% van de vliegtuigongelukken terug te voeren op fouten tijdens het opstijgen, terwijl maar liefst 45% wordt veroorzaakt door problemen tijdens het landen. Uit deze gegevens zou men kunnen concluderen dat landen inderdaad gevaarlijker is dan opstijgen.
Toestellen gebouwd voor korte start- en landingsbanen ("STOL") kunnen opstijgen met een aangewezen luchtsnelheid van 40 knopen, 74 km/h en bij voldoende tegenwind zelfs verticaal opstijgen. Straaljagers die opstijgen van een vliegdekschip hebben een extra hulp nodig om de vereiste startsnelheid te bereiken.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2024. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Hoewel de meeste moderne vliegtuigen al in staat zijn zelf te landen in geval van nood, vertrouwen zij op het instrumentlandingssysteem (ILS) op de grond. Dat zendt een kegel van radiosignalen uit om een vliegtuig naar de startbaan te leiden.
Wat doen ze terwijl ze de automatische piloot gebruiken? Vanaf ongeveer 10/20 seconden na het opstijgen tot ongeveer een minuut of minder tot de landing.In slecht weer zelfs tot na de landing, dus volledig automatisch.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.