De reden dat een bout een aandraaimoment nodig heeft is: Om wrijving op de schroefdraad te overwinnen. Om wrijving onder de boutkop te overwinnen. Om de spoedhoek van de schroefdraad te overwinnen.
Wrijving. Een belangrijk aspect is de wrijving. Een groot deel van het benodigde aandraaimoment is namelijk nodig om de wrijving van de schroefdraad en van de onderkant van de boutkop te overwinnen. Een klein deel wordt uiteindelijk voor de klemkracht gebruikt.
Moment word uitgedrukt in NewtonMeter. 10 Newton komt overeen met 1kg. Dus wanneer iets met 20 Nm (Newtonmeter) aangedraaid moet worden wil dat dus zeggen dat je met 2kg aan een sleutel van een meter moet trekken om de bout vast te zetten.
Het oppervlak onder de boutkop wordt niet goed aangedrukt en onder belasting kan de boutkop schuiven of scheef gaan staan. Hierdoor zal de boutkop niet gelijkmatig (schuin) belast worden. Het ontbreken van een goede voorspanning maakt de bout gevoelig voor het optreden van vermoeiing bij dynamische belastingen.
Re: Krachten M10 bout (klasse 8.8 (gegalvaniseerd))
Volgens de door mij geposte link is de maximale afschuifkracht van een M10 bout van klasse 8.8 26248N wat gelijk staat aan 2624kg.
een 8 mm 8.8 bout neerkomt op een afschuifwaarde van 21.778 N.
Er is géén vast aanhaalmoment voor wielbouten
Het ideale wielbouten aanhaalmoment bestaat niet. Het aanhaalmoment van wielbouten is afhankelijk van het voertuig, de velg en de bout zelf. Je kunt het juiste aanhaalmoment voor de wielbouten van jouw voertuig of aanhanger vinden in het instructieboekje.
De voorgeschreven kracht voor het vastzetten van stalen velgen bedraagt circa 90Nm, en voor aluminium velgen 120Nm. Kijk altijd in de documentatie van uw aanhangwagen na hoeveel Nm er wordt voorgeschreven voor het vastzetten van de wielbouten.
Momentsleutel instellen bij handvat
De maximale kracht die een draaimomentsleutel levert – het moment – is bij de meeste modellen eenvoudig in te stellen door het handvat te draaien. Op deze wijze wordt de inwendige veer in de momentsleutel strakker of juist minder strak aangespannen.
1 Trivio Momentsleutel set 2-14NM 1/4” + Bitset
Deze Trivio momentsleutel set is beste momentsleutel voor vrijwel iedere klus. De Trivio Momentsleutel set 2-14NM 1/4” + Bitset is uit gehard kwaliteitsstaal vervaardigd en voorzien van een ergonomisch handvat voor extra grip.
Een bout wordt over het algemeen voor ca. 90% van zijn rekgrens (dit is de grens waarbij nog geen plastische vervorming is) aangetrokken zodat er na het zetten nog een belasting overblijft. Deze belasting is nodig zodat de bout nog enigszins elastisch is uitgerekt waardoor de klemming overblijft.
Het eerste getal komt overeen 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm². Bij een 8.8 bout is de treksterke dus 8 x 100 = 800 N/mm². Het tweede getal is de verhouding tussen de nominale vloeigrens (Re) tot de nominale treksterkte (Rm) maal 10.
250 Nm is niet al te veel maar voor 90% van de boutjes/moertjes is het genoeg.
Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.
Bij de meeste auto's is 90 tot 100 nm vast zat. Bij mijn eigen wagen heb ik ze ook wel eens vastgezet met 100 nm. Echter met mijn rijstijl heb ik ze al eens losgereden. Ik zet ze nu vast met 120 nm.
12.9 is de sterkste kwaliteit staal in bout verbindingen die in de reguliere handel leverbaar is, door zijn hoge trek en afschuifsterkte bij uitstek geschikt voor zware verbindingen en verbindingen die aan hogere temperatuur onderhevig zijn, o.a. zware dynamische belastingen, hydraulische cilinders, Turbines en ...
Als er wordt gesproken over 'handvast' aandraaien wordt er bedoeld dat één man gebruik maakt van een sleutel met normale afmetingen zonder verlengstuk.