Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten. Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
iOS Netwerkinstellingen herstellen
Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ tik hier op 'Herstel netwerkinstellingen' om de netwerkinstellingen te herstellen. Zodra dit voltooid is dien je opnieuw verbinding te maken met je wifi netwerk.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Ga in het beginscherm naar 'Instellingen' en tik op 'Algemeen'. Tik op 'Zet over of stel iPad opnieuw in', kies 'Stel opnieuw in' en kies vervolgens voor 'Herstel netwerkinstellingen'. Probeer opnieuw verbinding te maken met het wifi netwerk.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Zet het modem zo hoog mogelijk, maar houd 30 cm afstand van een betonnen plafond. Zorg dat het stevig staat of ophangt. Zet je modem zo vrij mogelijk neer en niet achter een ander apparaat, achter de bank of in een gesloten kast. Ook de vloerverwarming, betonnen vloeren, een waterbed of een aquarium kan storen.
Daarnaast ligt de levensduur van een modem vaak rond de 10 jaar, afhankelijk van het abonnement van de eindgebruiker. Voor routers met WiFi is deze gebruiksduur slechts 3-5 jaar, omdat de technologie op WiFi gebied veel sneller evolueert en eindgebruikers steeds een betere WiFi willen.
Daarnaast kunnen routers verouderen. Het apparaat gaat gemiddeld 6 tot 8 jaar mee. Daarna kan het zijn dat de router zijn werk minder goed doet en je wifi-problemen ervaart. Hij is dan aan vervanging toe.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Netwerk opnieuw instellen gebruiken
Het kan ook helpen om het probleem op te lossen waarbij u verbinding kunt maken met internet, maar geen verbinding kunt maken met gedeelde netwerkstations. Netwerk opnieuw instellen verwijdert alle geïnstalleerde netwerkadapters met de bijbehorende instellingen.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Client Lease Time (Leasetijd client): Met deze optie bepaalt u de maximale tijd per apparaat voordat het toegewezen IP-adres moet worden vernieuwd, vervangen of volledig verwijderd. Als uw netwerk heel veel apparaten telt, moet u misschien een kortere leasetijd instellen.
Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen in 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Info' opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.
Het is echter wel zo dat de netwerkbeheerder altijd kan zien welke sites jij allemaal bezoekt, ongeacht of het gaat om internet via een kabel of internet via de wifi. Alleen als je een site bezocht hebt die gebruik maakt van HTTPS kan jou netwerkbeheerder niet zien welke site dit was.
Een standaard wifi-modem kan gemiddeld tien apparaten een goede wifi-verbinding bieden. Dus om antwoord te geven op je vraag: als er verder geen apparaten met wifi zijn verbonden, kunnen tien mensen met hun telefoon, tablet of laptop internetten via jouw wifi-modem.
Open de Google Wifi-app . Apparaten. De cijfers naast Apparaten staan voor het totale internetverkeer (WAN) van en naar je netwerk. Onder elk apparaat kun je zien hoeveel data het apparaat heeft gedownload en geüpload.