Eén van de eerste vaardigheden die een kleuter moet verwerven, is kleuren binnen de lijntjes. Zo leert een kind al op jonge leeftijd zijn fantasie en creativiteit te onderdrukken. Een kind dat binnen de lijntjes kleurt en patronen legt op een speculaaspop wordt immers geprezen.
Op school leert je kindje veel nieuwe vaardigheden zoals getallen, vormen en letters herkennen, luisteren naar elkaar en verhaaltjes navertellen. Ook maakt hij kennis met rijmen, lettergrepen, seizoenen, dagen in de week en oefent hij met het schrijven van zijn naam.
Als je kind vier jaar oud is kan hij al veel: steeds beter binnen de lijntjes kleuren, een papier in een driehoek vouwen en een beker melk inschenken zonder te morsen. Natuurlijk gaat het soms mis, misschien kan je hem dan even helpen.
Andere knutselspullen kind 3 jaar zijn teken- en kleurboeken. Hiermee kan jouw 3-jarige urenlang in kleuren en tekenen. Zo stimuleer je de creativiteit en fantasie van het kindje. Naast kleur- en tekenboeken kan het kindje ook zijn eigen kunsten maken met strijkkralen.
Tekenen: 3 tot 4 jaar
Als je kind tussen de drie en vier jaar oud is, gaat je kind de bekende 'koppoters' (poppetjes zonder romp) tekenen. Het is een cirkel met armen, ogen en een mond, gelijk daaronder zitten de benen. De neus ontbreekt vaak nog.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen.
6 tot 10 jaar. Wanneer je kind naar groep 3 gaat kent het de dagen van de week en soms ook de verschillende maanden. In groep 3 en 4 groeit het tijdsbesef verder en leert je kind klokkijken. Eerst leert het hele en halve uren herkennen en benoemen.
Klokkijken is niet iets wat je kind van de ene op de andere dag leert. Het is een proces dat op de basisschool maar liefst vijf jaren beslaat. Het begint in groep 1 - hoewel daar de klok nog buiten beeld blijft - met het ontwikkelen van een globaal tijdsbesef. Eind groep 5 moet je kind kunnen klokkijken.
Tot een jaar of drie hebben kinderen nog niet echt tijdsbesef. Baby's, dreumesen en jonge peuters zijn nog heel erg afhankelijk van hun omgeving om een beetje grip op het verloop van de dag te krijgen. Structuur in de dag en regelmaat geven deze kleintjes houvast.
Begin met de kleine wijzer.
Leg uit dat die aanduidt hoeveel 'uur' het is. Laat de grote wijzer altijd op 12 uur staan. Wanneer ze dit onder de knie hebben, kan je met de grote wijzer beginnen. Start met halve uren, dan kwartieren, en tot slot 5 minuten.
Op de meeste basisscholen leren kinderen letters schrijven vanaf groep 3, terwijl er in groep 1 en 2 al veel voorbereidend schrijfonderwijs plaatsvindt. Leren schrijven is een kwestie van goed oefenen, waarbij de leerkracht let op hoe je kind de pen vasthoudt.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
Elk kind is anders en heeft een andere ontwikkeling. Tellen is een vaardigheid die zich geleidelijk aan ontwikkelt, met vallen en opstaan. Gemiddeld leren kinderen tellen vanaf de leeftijd van 2 jaar, maar het is een proces dat duurt tot het kind 5 à 6 jaar is.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Officieel leert je kind pas in groep 3 van het basisonderwijs letters herkennen en woordjes lezen. Toch hoef je er niet raar van op te kijken als een peuter enthousiast de eerste letter van zijn naam aanwijst, of wanneer een kleuter met onregelmatige letters zijn naam onder een tekening zet.
Sommige kinderen kunnen hun ontwikkelingsproces niet in acht jaar doorlopen en hebben extra tijd nodig. Daarom kan de school besluiten een kind een klas over te laten doen. Dit heet ook wel verlengen. Er zijn ook kinderen die sneller dan hun leeftijdgenoten door de leerstof gaan.
Zittenblijven komt vooral voor in de eerste jaren van de basisschool. In groep 1 en 2 wordt zittenblijven ook wel 'verlengd kleuteren' genoemd. In het voortgezet onderwijs is zittenblijven de laatste jaren toegenomen tot bijna 6 procent in 2019.
* In Een goede leesstart van Lidy Ahlers 'moeten kinderen ongeveer tien letters kennen voordat zij naar groep 1 gaan' (p. 16).
Vanaf groep 4 krijgt je kind 'begrijpend lezen' en gaat het zelf stukjes schrijven. Verder worden de woordenschat, de zinsbouw en de spelling steeds beter. Je kind kan steeds beter vertellen of opschrijven wat het denkt, bedoelt of meemaakt.
De voorbereiding op leren lezen en schrijven gebeurt in groep een en twee. In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.
Schoolkind. Een schoolkind is een kind dat (basis)onderwijs geniet. In Nederland zit een schoolkind in groep drie tot en met acht van de basisschool. In Vlaanderen volgt het kind het eerste tot het zesde leerjaar van de lagere school.
Dyscalculie komt vaak op kinderleeftijd aan het licht, maar je houdt de aandoening je gehele leven. Ook volwassenen kunnen dus dyscalculie hebben. Naar schatting heeft 3 tot 4% van de mensen dyscalculie. Dyscalculie moet niet verward worden met dyslexie.
Door in de afbeelding "Minuten aflezen op de klok" te kijken, zie je dat 10 minuten in het rode stuk valt. Dat betekent dat het "over" het hele uur is. Het is 10 minuten over 9 's ochtends.