Weekers wil dat voor auto's met een Oost-Europees kenteken die langdurig in ons land zijn, straks motorrijtuigenbelasting wordt betaald. Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Wonen permanent in Nederland
Veel Polen wonen hier inmiddels permanent maar rijden nog wel rond met een Pools kenteken en betalen hier dus geen wegenbelasting. "Net als bij flitsboetes glippen buitenlanders probleemloos door de mazen van de digitale systemen.
In Polen zijn over het algemeen alle voertuigen tolplichtig. Afhankelijk van het type weg gelden er verschillende regels. Het wegennet is verdeeld in: Door de overheid gefinancierde wegen (A2 Konin - Stryków en A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica; autowegen en snelwegen) die sinds juli 2023 alleen nog tolplichtig zijn voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton.
Polen. Tot en met 1997 was er in Polen een wegenbelasting (podatku drogowego) die bezitters van personenauto's moesten betalen. In 1998 is dat omgezet naar een brandstofaccijns van 10,5%.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
Dit komt omdat elke provincie nog extra belasting mag heffen op de MRB, de zogenaamde opcenten. Het Rijksdeel van de wegenbelasting - dus het deel dat niet de provincie maar het Rijk zélf vaststelt - is dit jaar ook omhoog gegaan.
Voor oldtimers die tussen 1 januari 1984 en 1 januari 1988 in gebruik zijn genomen, is er een overgangsregeling ingesteld. Deze overgangsregeling zorgt ervoor dat eigenaren van deze oldtimers aanzienlijk minder wegenbelasting betalen dan de normale tarieven.
Inkomstenbelasting in polen
In Polen wordt de inkomstenbelasting (PIT) geheven op individuen en varieert afhankelijk van het inkomen. Er zijn twee schijven: 12% voor inkomens tot 120.000 PLN per jaar. 32% voor inkomens boven 120.000 PLN per jaar.
Als u met een auto tot 3,5 ton naar Polen reist, bent u verplicht tol te betalen. Tol op snelwegen (wegen A1, A2 en A4 ) betaalt u rechtstreeks bij de tolpoorten met creditcard of contant geld (EUR), of via een mobiele app of on-board unit.
België is het land met de hoogste autobelasting
Het land met de hoogste autobelastingen per jaar is België.
Ga je met de auto naar Polen, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek, een veiligheidsvest en een brandblusser bij je te hebben.
Een boete wordt opgelegd in het bedrag van PLN 250 tot PLN 1.500 , afhankelijk van het type overtreding waarop het betrekking heeft. Er mag niet meer dan één boete worden opgelegd voor een bepaalde overtreding met betrekking tot een bepaald motorvoertuig gedurende één enkele dag (een dag wordt beschouwd als de periode van 0:00 tot 24:00 op een bepaalde dag).
Er is geen jaarlijkse autobelasting in Frankrijk . Alle in Frankrijk geregistreerde voertuigen zijn vrijgesteld van belasting, behalve voertuigen die zwaarder zijn dan 3,5 ton en die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Als uw bedrijf meer dan drie voertuigen heeft, moet u dus belasting betalen over het vierde, vijfde, enzovoort.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Het gemiddelde salaris in Polen
Het minimumloon in Polen in 2024 is PLN 4242, wat neerkomt op ongeveer €984,- per maand. Het gemiddelde standaardloon in 2024 Polen bedraagt PLN 7768, wat neerkomt op ongeveer €1800,-.
Daarbij komen een stelsel van gezinsbijslagen, sociale bijstand en werkloosheidsuitkeringen. Bijna alle personen die een beroep uitoefenen, d.w.z. werknemers en zelfstandigen en hun gezinsleden vallen onder het Poolse socialezekerheidsstelsel. De sociale verzekering kan verplicht of vrijwillig zijn.
Het prijsniveau ligt in Polen iets lager dan in Nederland, maar dit kan voornamelijk op populaire terrassen in het centrum van de steden wel gelijk zijn aan of iets hoger liggen dan in Nederland. Het prijsniveau van de drankjes is ongeveer gelijk aan die van Nederland, wijnen kunnen soms iets duurder zijn.
BTW is van toepassing op de meeste handel in goederen in Polen. 23% is het basistarief. Lagere tarieven van 8% en 5% gelden ook voor levensmiddelen. Bovendien worden sommige diensten belast tegen een belastingtarief van 0% of zijn ze vrijgesteld van BTW (bijv.
Feiten en cijfers uit de hele EU
Het laagste percentage kon je vinden in Ierland (24,4 %), Roemenië (28,0 %), Bulgarije (29,0 %), Litouwen (29,4 %), Letland (29,5 %) en Zwitserland (28,1 %). Bekijk hier de resultaten voor alle EU-landen . De belastinginkomsten zijn ieder jaar anders.
Polen heeft een vennootschapsbelastingtarief van 19 procent dat onder het gemiddelde ligt (OESO-gemiddelde is 23,9 procent). Polen heeft een uitgebreid netwerk van belastingverdragen, waaronder 87 landen. Polen heeft een vrijstelling voor eigen vermogen van ondernemingen die de schuldbias van belastingheffing beperkt.
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden.
Als uw motorrijtuig ouder is dan 40 jaar krijgt u automatisch vrijstelling van de mrb. Krijgt u geen automatische vrijstelling? Dien dan zelf een verzoek in via het formulier Verzoek motorrijtuigenbelasting vrijstelling.
Auto's op benzine van 25 jaar en ouder (1974-1987) vallen onder een overgangsregeling. Hierover moet MRB worden betaald, echter maximaal € 120 per jaar, mits deze auto's in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.