Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Zwaardere dieselauto's zijn duurder in de motorrijtuigenbelasting omdat ze méér druk en wrijving uitoefenen op het wegdek. Met dientengevolge: méér slijtage aan het Nederlandse wegennet.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Voor een dieselauto met hetzelfde gewicht (en zonder fijnstoftoeslag) betaal je 435 euro motorrijtuigenbelasting per kwartaal.
Wie vanaf 1 januari 2020 in het bezit is van een dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betaalt vanaf dit jaar een extra toeslag van 15% op de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Overgangsregeling tot 2030
Schonere bestelauto's en jongere vrachtauto's die rijden op benzine, diesel of lpg mogen nog wat langer in de ZE-zone komen. Dat geldt voor: Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
U hebt 1 of meer personenauto's met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief. Het driekwarttarief gaat in vanaf het eerste tijdvak in 2025 waarin u mrb moet betalen.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Wanneer ben je niet verplicht om wegenbelasting te betalen? Je kunt de wegenbelasting omzeilen door de auto te schorsen. Je betaal dan géén wegenbelasting meer, maar mag met die auto niet meer op de openbare weg.
Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen. Pas vanaf 2030 verdwijnt de korting op wegenbelasting helemaal en betaal je het volledige tarief.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Binnen de meest recente norm, Euro 6, wordt er ook onderscheid gemaakt tussen de manier van testen. Voertuigen kunnen daardoor vallen binnen categorie Euro 6b , 6c of 6d. 6b: de Euro 6b-norm wordt vastgesteld met een verouderde NEDC-test, een test die werd afgenomen puur gebaseerd op theoretische informatie.
Voordelen van een dieselauto
Ondanks dat dieselauto's vaak negatief in het nieuws zijn met bijvoorbeeld milieuzones waar oudere diesels niet mogen komen, hebben ze absoluut voordelen: Dieselauto's zijn minder onderhoudsgevoelig en dat scheelt in de portemonnee. Lagere brandstofkosten per liter. Zuiniger qua verbruik.
Als u vaak zware lasten sleept of veel kilometers op uw truck maakt, kan de diesel de extra investering waard zijn . Het superieure koppel en brandstofverbruik kunnen op de lange termijn lonend zijn.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.