Kunst leert ons te begrijpen hoe de gebeurtenissen in het verleden ons hebben gemaakt tot wat we vandaag de dag zijn. #2 Kunst geeft het leven betekenis. In een wereld waarin alles een direct nut of een functie zou moeten hebben, missen wij zingeving. Kunst inspireert, geeft energie en leidt tot nieuwe ideeën.
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving. Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen.
Kunst is een persoonlijke beleving en moet iets in je los kunnen maken. Achtergrondkennis is niet per sé noodzakelijk, maar wel handig. In die zin betreurt Hilde het dat (de meeste) mensen – ook zijzelf – de neiging hebben eerst over een werk te lezen voordat ze het onbevangen gaan aanschouwen.
De kunst zoals we die vandaag de dag kennen, is eigenlijk pas ontstaan in de periode van de renaissance. Voor die tijd was kunst meer een vorm om uiting te geven aan religieuze symbolen en vertellingen. Het was niet zoals nu een individuele expressie.
Voor individuen heeft het maken van kunst ook een voordeel. Mensen hebben een aangeboren bewondering voor iets wat knap gemaakt is. Schoonheid in kunst kan gezien worden als een indicatie van gezondheid, kracht en doorzettingsvermogen van de kunstenaar. Daarmee is de kunstenaar zelf dus aantrekkelijker als partner.
In kunst ontmoeten we schoonheid en het goede – en krijgen zin in leven. 'Kunst is cruciaal: ze spoort aan tot fantasie en reflectie, ze biedt denkmodellen voor de toekomst en graaft diep in waardevolle herinneringen. Kunst stelt ons lastige vragen. '
Het begin van kunst 15.000 v.
Ze duiken op in de collecties van latere verzamelaars en worden in een adem genoemd met portretkunst en stilleven schilderijen. Volgens deze definitie begint kunst dus bij de grotten van Lascaux zo'n 19.000 jaar geleden.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
De ervaring van kunst kan, doordat het indirect is, helpen om open te staan voor alles dat het leven te bieden heeft. Een diep doorleefde kunstervaring is wat socioloog Hartmut Rosa 'resonantie' noemt. Onze door optimalisatie, groei en meetbaarheid geobsedeerde cultuur put ons uit, schrijft hij.
Het belangrijkste bij de waardebepaling van kunst is, dat er een geloof gegenereerd wordt in dat jouw kunst waardevol is, zegt Velthuis. “De waarde neemt toe als mensen met aanzien in de kunstwereld, zoals kunstcritici, curatoren en museumdirecteuren positief zijn over je werk.”
Wie het culturele kapitaal in handen heeft, heeft de macht. Zij bepalen wat goed en fout is. “Aanleg en begaafdheid zijn ook het product van een investering in tijd en in cultureel kapitaal.”12 Investeringen gaan dus niet alleen om geld maar ook om geestelijke ontwikkeling.
Verbind kunst en cultuur aan onze fysieke én social omgeving
Wij verbinden kunst aan onze fysieke én sociale omgeving, aan de ruimte die we delen. We zien dat kunst een belangrijke rol speelt bij het verbeteren van de kwaliteit van ons leven en onze omgeving.
Kunst als representatie
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Zij vertegenwoordigen de mens die hen voortbrengt. Individueel en collectief.
Jongeren beoefenen culturele activiteiten als tijdverdrijf of ontspanning, voor zelfexpressie, om te leren en om deel uit te maken van een groep. Jongeren geven aan zich vrij te voelen wanneer ze kunst beoefenen. Ze vinden het noodzakelijk dat er voldoende ruimte is voor eigen inbreng.
Actief bezig zijn met kunst en cultuur biedt kinderen, jongeren en volwassenen mogelijkheden om zelf vorm te geven aan de manier waarop ze in de wereld staan, aan hun relatie met anderen en met de samenleving en dus aan hun identiteit. Mensen kunnen hun identiteit vormgeven door cultuurparticipatie.
Alles is kunst
Er is geen grens is tussen waar het gewone ophoudt en de kunst begint. Kunst hoeft niet te worden begrepen. Kunst is een mysterie. Twijfel dus nooit of dat wat je gemaakt hebt wel kunst genoemd mag worden.
Kunst is het maken van iets bijzonders. Iets moois, iets leuks, iets aangenaams, iets interessants om naar te kijken, te luisteren of te lezen. Iets wat je in een kamer zou zetten of aan de muur zou hangen. Of natuurlijk iets wat niet tastbaar is.
kunst (zn) : behendigheid, kunststuk, toer. kunst (zn) : kunstwerk, kunstuiting.
Alle goede kunst heeft een betekenis of een idee. De kunstenaar verbeeldt een emotie, gedachte of idee. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kunstenaar heeft er over nagedacht en gericht keuzes gemaakt.
44.000 jaar oude grotschildering in Indonesië is oudste figuratieve kunst ter wereld. Een Indonesische grotschildering van een prehistorische jachtscène is bijna 44.000 jaar oud en daarmee de oudste figuratieve kunst ter wereld, zo zegt een nieuwe studie.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het omvat een breed scala aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Leonardo Da Vinci – Mona Lisa
Het is waarschijnlijk het beroemdste schilderij in de hele wereld en uit alle kunsttijdperken. Da Vinci schilderde de Mona Lisa tussen 1503 en 1506 in Florence.
kunst * [creatieve uiting] {const(e), cunst(e) [kennis, kunde, bekwaamheid, kunstvaardigheid, ambacht, wijsheid] 1285} van middelnederlands connen, cunnen [kunnen, kennen], gevormd als komst bij komen.