Je kunt ons direct bellen als je fraude of skimming vermoedt. Ook als je Betaalpas creditcard, Mobiel Bankieren App of sms-functie geblokkeerd is. Of als iemand geprobeerd heeft je bankgegevens te ontfutselen.
Maar soms is het telefoontje toch echt. De bank kan u bellen om u ervoor te waarschuwen dat u slachtoffer bent van fraude en om aan te kondigen dat uw rekening en pasjes tijdelijk geblokkeerd worden. De bank kan u ook vragen stellen over uw transacties, omdat u verdacht wordt van betrokkenheid bij witwassen.
Hang meteen op! Heb je al geld overgemaakt, de oplichters laten 'meekijken' in Mijn ING of kom je erachter dat er al geld van je rekening is afgeschreven? Neem dan direct contact op met de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week).
De oplichter heeft vaak toegang tot privégegevens van slachtoffers. Mogelijk zijn deze gegevens illegaal verhandeld op internet of via een datalek in handen van de crimineel gekomen. De gegevens komen bijvoorbeeld uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels.
– een nieuwe betaalkaart of inlogapparaatje wordt automatisch toegestuurd naar uw woonadres; – een oude betaalkaart kunt u doorknippen, dwars door de vergulde betaalchip, en weggooien; – banken vragen nooit een oude betaalkaart of inlogapparaatje op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven.
Telefonisch contact
Je kunt ons direct bellen als je fraude of skimming vermoedt. Ook als je Betaalpas creditcard, Mobiel Bankieren App of sms-functie geblokkeerd is. Of als iemand geprobeerd heeft je bankgegevens te ontfutselen.
Oproep van Rabobank ( 088 7222600) gaat rechtstreeks naar voicemail.
Criminelen kunnen uw computer, tablet of telefoon op verschillende manieren besmetten. Ze sturen u bijvoorbeeld een e-mail met een link, een filmpje of een bijlage. Klikt u op de link of opent u de bijlage? Dan installeert de schadelijke software zich op uw apparatuur.
U krijgt te horen dat anderen gebeld worden vanaf uw nummer, maar u weet zelf van niets. Iemand anders misbruikt dus hoogstwaarschijnlijk uw nummer, meestal met kwade bedoelingen. Dit verschijnsel wordt spoofing genoemd. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan.
Het was al een bekende scam, oplichterstruc, maar er is toch iets nieuws aan de hand. Tot nu toe was het verhaal: je wordt gebeld, je neemt niet op maar belt het nummer terug en dat kost heel veel geld. Nooit doen dus. Of eerst even het nummer googelen, dat het niet toevallig het nummer van je tante in Marokko is.
Mobiel bankieren op een open netwerk
Thuis kun je je bankzaken regelen via de app of Mijn ING met je beveiligde internetverbinding. Ben je buitenshuis, bijvoorbeeld in de trein of in een café? Dan weet je niet of de internetverbinding (wifi) die je gebruikt beveiligd is. De app is dan een goed en veilig alternatief.
Voor vermissing of diefstal van je creditcard, fraude of oplichting bel je de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week). Het blokkeren van je Betaalpas kun je zelf in Mijn ING of de ING app.
De ING Scanner en de Mobiel Bankieren App zijn persoonlijk en werkt alleen met jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Dus iedereen die toegang heeft tot Mijn ING Zakelijk gebruikt voor het inloggen en bevestigen van opdrachten een eigen Mobiel Bankieren App of ING Scanner.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Spoofing betekent fopperij. Dit is een vorm van oplichting die onder andere telefonisch, per e-mail of via sms kan plaatsvinden. Iemand doet zich daarbij voor als een voor jou bekend persoon, bedrijf of organisatie. Je krijgt bijvoorbeeld iemand aan de lijn die zich voordoet als medewerker van een bedrijf.
U krijgt te horen dat anderen gebeld worden vanaf uw nummer maar u weet zelf van niets. Iemand anders misbruikt dus hoogstwaarschijnlijk uw nummer, meestal met kwade bedoelingen. Dit verschijnsel wordt spoofing genoemd. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan.
We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand e-mailadres van een bank. Er bestaan meerdere varianten van spoofing.
Hoe weet ik of ik gehackt ben? Controleer op https://haveibeenpwned.com/ of je e-mailadres of eventuele andere gegevens zijn buitgemaakt door hackers na een datalek. Check je recente bestanden. Ga naar Windows Verkenner en zie onder 'Snelle toegang' de lijst met bestanden die het laatst geopend zijn.
Je telefoon licht uit het niets op of gedraagt zich op andere manieren vreemd. Als je telefoon ineens oplicht, uitgaat, vanzelf opstart of apps installeert zonder dat jij iets doet, kan het zijn dat iemand je telefoon op afstand bedient, wat erop kan wijzen dat diegene je gesprekken afluistert.
Gebeld door 0842333, geen voicemail | KPN Community.
088-nummers worden gebruikt door bedrijven die landelijk of internationaal opereren. 088-nummers worden altijd per 100 afgenomen via de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Bellen naar een vast nummer kost evenveel als bellen naar een normaal vast nummer (zowel regionaal als regio-vrij (085 nummer)). De beller betaalt het normale tarief. De gebelde betaalt niets. 088 nummers zijn dus geen Shared Cost nummers, waar de beller tot wel 30ct per minuut kan betalen.