De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd. In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
De Nederlandse snelwegen hebben allemaal een A-nummering. De A staat voor autosnelweg. Simpel. Je hebt ook wegen met geel en zwarte lettertjes, die beginnen met een N.
Die letters werden namelijk pas in 1976 geïntroduceerd. De A werd gereserveerd voor de autosnelwegen, de N voor de andere rijkswegen. Sommige rijkswegen kregen één routenummer. Bijvoorbeeld de A2/N2.
A-wegen: Dit zijn de Nederlandse autosnelwegen.Je kunt ze herkennen aan een rood vlak met daarop een A en een nummer, bijvoorbeeld A2.E-wegen: Dit zijn de Europese autosnelwegen.
Rijkswegen krijgen letters
Als voorbeeld: rijkswegen 2, 26, 64 en 75 worden met elkaar de A2 of N2. Hierdoor bestaat er bijvoorbeeld geen A26, A64 of A475. Ook zijn sommige rijkswegen sinds de actualisering vervallen. De namen van onze Nederlandse snelwegen zijn dus veelal nog gebaseerd op het originele rijkswegenplan.
E-wegen (Europese autosnelwegen) zijn rijkswegen met een Europese aansluiting op buitenlandse doorgaande wegen.
De Rijksoverheid begon vol goede moed aan de Rijksweg 12 (die je nu kent als de A12), maar economisch ging het in die tijd allemaal niet erg voor de wind. Toen ze bij de A12 te maken kregen met tegenslagen (de veenbodem bleek een uitdaging), was het geld op en werd de aanleg van de A3 even uitgesteld.
De autosnelwegen kregen de letter A en de niet-autosnelwegen de letter N. Hierbij werden verschillende rijkswegen uit het aanvankelijke plan samengenomen in 1 routenummer. Zo gingen de rijkswegen 2, 26, 64 en 75 bijvoorbeeld samen op in de A2/N2 en dit is de reden dat er geen A26, A64 of A75 bestaat.
Niet alle wegen in Nederland worden beheerd door Rijkswaterstaat. We beheren de meeste snelwegen (A-wegen) en ook een aantal autowegen (N-wegen). De overige wegen zijn in handen van andere wegbeheerders.
A2 (aisi 304)
Dit is de meest gangbare staalgroep ook wel 18/8(18%Cr, 8%Ni) genoemd. Uitstekende corrosiebestendigheid onder normale atmosferische omstandigheden.
De A7 vormt samen met de autoweg N7 de langste snelweg van Nederland met 235,1 km. De A7 kruist het Prinses Margrietkanaal bij de Prinses Margriettunnel, een aquaduct tussen Sneek en Joure.
De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
Nederland heeft na Singapore en Zwitserland de beste wegen ter wereld.
De A1 loopt van Amsterdam via 't Gooi, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer naar Oldenzaal, bij de Nederlands-Duitse grens.
De A12 is de oudste snelweg van ons land. De weg tussen Voorburg en Zoetermeer werd op 15 april 1937 geopend.
Het betreft hier doorgaands oude landwegen buiten de bebouwde kom, die door de constructie of situering en voor de verkeersveiligheid niet geschikt zijn bereden te worden door zwaar verkeer.
Maximumsnelheid autowegen (N-wegen)
Op onze autowegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h. Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N. Bij het opstellen van deze routenummering werden bepaalde rijkswegen samengenomen in 1 routenummer. Hierdoor gingen de rijkswegen 2, 26, 64 en 75 bijvoorbeeld samen op in de A2/N2.
De oudste straatweg in Nederland buiten de steden is die tussen Utrecht en De Bilt. Die is al aangelegd in de dertiende eeuw. Daarna zijn in de Republiek der Verenigde Nederlanden als eerste staat in Europa straatwegen op grotere schaal aangelegd. Dat gebeurde vanaf de tweede helft van de zeventiende eeuw.
Neerland's eerste echte autosnelweg: rijksweg 12 Den Haag - Utrecht. De aanleg van de A12 tussen Den Haag en Utrecht was de eerste keer dat in Nederland de nieuwe uitgangspunten van de "autosnelweg" in de praktijk werden gebracht. In 1929 was er al sprake van verschillende alternatieven.
De drukste snelweg in Nederland is de A4 bij Den Haag met 269.700 voertuigen per dag, dit is één van de drukste snelwegen van Europa. De rustigste snelweg in Nederland is de A7 bij de grensovergang Bad Nieuweschans met 10.600 voertuigen per dag.
Als er een A4 2x inpast is het een A3.Past een A3 er 2x in dan het een A2. De maat verdubbelt elke keer. Een A5 is weer een half A4, Een A6 een half A5.
Het A3-formaat is 297 bij 420 mm, oftewel 29,7 bij 42 cm.Hier past precies twee keer een A4'tje in en het is de helft van een A2'tje.
Papierformaten tips
Zo wordt A1 formaat bijvoorbeeld 594 x 841 millimeter in liggende vorm, terwijl A3 formaat 297 x 420 millimeter wordt. Afwijkende populaire formaten die u tegen zult komen op onze website (met name bij de kaarthouders, kliklijsten en stoepborden) zijn "50 x 70 cm" (B2) en "70 x 100 cm" (B1).