De AVI-toets brengt de ontwikkeling en vaardigheid van kinderen in kaart op het gebied van technisch lezen van een tekst. 'Bij technisch lezen gaat er vooral om dat kinderen de geschreven tekst correct en vlot uitspreken en bij begrijpend lezen gaat het om het begrijpen van de tekst.
Het AVI-niveau zegt iets over de technische leesvaardigheid van het kind: hoe goed kan het kind lezen wat er staat? Het zegt niets over het begrijpen van een tekst. Mocht het leesniveau van het kind niet overeenkomen met het leesniveau van de klas, dan is er niet direct reden tot paniek.
Bij een AVI-toets wordt het technisch lezen van een hele tekst getoetst, terwijl de DMT alleen het pure technische lezen meet. De DMT bestaat alleen uit losse woorden. De leerling heeft dan dus geen context om de betekenis van woorden af te leiden. Bij AVI heeft hij die wel.
AVI is de afkorting van Analyse van Individualiseringsvormen. Het is een systeem dat is ontwikkeld vanuit de gemiddelde leesontwikkeling van kinderen om de leesvaardigheid van kinderen te kunnen meten. Ook kan door middel van het AVI-niveau de moeilijkheidsgraad van een tekst bepaald worden.
Tempolezen is een oefenvorm om het leestempo omhoog te krijgen. Sneller lezen is belangrijk, omdat kinderen dan makkelijker onthouden wat ze gelezen hebben.
De Drie-Minuten-Toets (DMT) is een Cito-toets en laat zien hoe goed je kind is in technisch lezen. Bij technisch lezen moet hij letters koppelen aan klanken, zodat hij woorden kan herkennen. De toets maakt onderdeel uit van het leerlingvolgsysteem. De leerkracht houdt met de DMT de voortgang van je kind in de gaten.
Zoals aangeven wordt de DMT afgenomen in groep 3 tot en met groep 8. Dat gebeurt twee keer per jaar: halverwege (januari/februari) en - behalve in groep 8 - aan het einde (mei/juni) van het schooljaar. Hoe verder je kind komt op de basisschool, hoe meer en hoe moeilijker woorden het zal kunnen lezen.
Eind groep 3 begint jouw kind al echt te lezen. Om dit goed te ondersteunen zijn kinderboeken met leesniveau AVI E3 een prima ondersteuning. De verhalen spreken jouw kind echt aan en het taalgebruik is precies op het juiste leesniveau afgestemd.
Moeilijkheid. Voor N1- en N2-lezers is Harry Potter en de steen der wijzen allereerst een spannend verhaal over vriendschap en moed. Zij willen weten of het Harry en zijn vrienden lukt de steen der wijzen uit verkeerde handen te houden.
Het hoogste AVI-niveau is Plus. Dat is het niveau van kinderen die snel en zonder fouten een lastige tekst kunnen lezen. Tussen AVI-Start en AVI-Plus liggen 10 AVI-niveaus: M3, E3, M4, E4, M5, E5, M6, E6, M7 en E7. 'M' betekent 'midden' en 'E' betekent 'eind'.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Toch werkt het beter om elke dag 15 minuten te lezen, dan twee keer per week een uur. De aandachtsspanne is (zeker bij jonge kinderen) nog vrij kort. En met elke dag oefenen blijft het leesproces goed op gang.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
DMT is een psychoactief stofje waarvan we weten dat het auditieve en visuele hallucinaties genereert. Na consumptie hebben veel mensen het gevoel dat ze buiten hun lichaam of de wereld treden. Of dat ze zich in een andere dimensie bevinden.
Hallucinaties (met de ogen gesloten kunnen er zich hele films afspelen in het hoofd van diegene die de ervaring ondergaat). Veranderde visuele waarneming (intensere kleuren; patroonvorming; tracers; versmelting van objecten). Veranderde gedachtestroom. Verstoord gevoel van tijd.
Ontstaan van DMT
DMT is een afkorting van dimethyltryptamine. Het is een drug, die je kunt roken, snuiven of inspuiten via een injectienaald. Dimethyltryptamine komt van nature voor in een aantal planten- en diersoorten.
Langzaam lezen komt doordat onze ogen de neiging hebben terug te springen naar woorden die ze net gelezen hebben. Deze automatische terugsprongetjes verbeteren het tekstbegrip niet en vertragen de snelheid van lezen enorm. Lees daarom met een pen of vinger!
Alternatieve vormen van flitsen wisselen die woorden af met bekende woorden, afgestemd op het leesniveau van de leerling. Bij het voortgezet technisch lezen kunnen leerlingen het beste flitsen met korte woorden waarmee ze moeite hebben. Dit verbetert ook de leesvaardigheid bij langere woorden die niet geoefend zijn.
Het is moeilijk te bepalen welk AVI-niveau jouw kind aankan. Een AVI-niveau kan worden getoetst door testen van de CITO. Deze geven de beste indicatie van het niveau. Naast dat is ook aan de AVI-niveaus af te leiden wat het gemiddelde niveau is van een kind in elke groep van de basisschool.
In groep 4 verbeteren kinderen hun technische leesvaardigheid (verklanken van woorden en zinnen). Halverwege groep 4 heeft een leerling gemiddeld AVI-niveau M4 en aan het einde van groep 4 AVI-niveau E4.