Een Belgische auto importeren biedt de koper verschillende voordelen. Een auto kopen in België is goedkoper en daarbij zijn auto's in België in de regel luxer uitgevoerd dan in Nederland. Vooral een jonge tweedehands auto importeren uit België wint de laatste tijd aan populariteit.
Wanneer je een auto in België, of een ander EU-land koopt, hoef je gelukkig geen invoerrechten te betalen. De BTW hangt af van de auto. Als het een nieuwe auto is, moet je BTW wel betalen. Bij een tweedehandse auto hoeft dat niet.
Je Belgische occasion op naam zetten in Nederland
Met het transitkenteken kun je je auto dus zelf van België naar de Nederlandse grens rijden. In Nederland mag je daarmee niet rijden. Bovendien moet je auto eerst door de RDW gekeurd worden, en moet je BPM betalen, voordat er Nederlandse kentekenplaten op komen.
U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de RDW. Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Redenen voor importeren. Je krijgt een betere prijs in het buitenland, je wilt je assortiment uitbreiden of ziet een gat in de markt. Er zijn meerdere redenen waarom je wilt starten met importeren.
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.
Je kunt je auto dus niet in Nederland verzekerd laten houden als je langer dan zes maanden in het buitenland verblijft. Je zult daarom bij een verblijf van langer dan zes maanden een autoverzekering moeten afsluiten in het land waar je verblijft.
Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 21% btw op de verkoopprijs.
De prijs van een nieuwe auto in België schommelt gemiddeld tussen de 12.000 en 80.000 euro, afhankelijk van het gekozen model. Voor een tweedehands auto moet je rekenen op 300 tot 70.000 euro, alweer afhankelijk van het model, maar ook van de staat, het bouwjaar, de kilometerstand en de uitvoering.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Als u bpm moet betalen, wordt de hoogte van het bpm-bedrag: voor een personenauto bepaald door de CO2-uitstoot in gram/km. voor een bestelauto, kampeerauto en motor bepaald door de nettocatalogusprijs.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Autobelastingen in België: geen BPM, wel BTW
Daarom zijn de prijzen in Nederland hoger dan vrijwel overal in Europa. In België bestaat de BPM niet. Wel moeten onze buren ook BTW betalen over hun nieuwe auto, 21 procent. Daarnaast hebben ze bovendien een andere vorm van CO2-straf.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Bij het kopen van een tweedehands auto in België is het verplicht om een BPM aangifte doen. Zonder deze handeling ontvang je geen Nederlands kenteken. Je koopt een auto uit het buitenland namelijk altijd zonder kenteken. Pas na de registratie ontvang je een Nederlands kentekenbord, en mag je de weg op.
Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die u in een ander EU-land koopt en naar Nederland brengt of laat brengen betaalt u altijd btw in Nederland. Naast de btw betaalt u bij sommige (nieuwe) vervoermiddelen ook bpm.
BTW aftrekbaar bij zakelijke import van een auto
Koop je zakelijk een auto in het buitenland en betreft het een BTW auto dan kun je deze ex BTW aanschaffen. Vervolgens kun je de auto bij import in Nederland opgeven bij de Belastingdienst. Dit noemen we ook wel intracommunautaire verwerving.
Als Nederlander mag je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken rijden, tenzij je (tijdelijke) vrijstelling via de douane hebt geregeld. Dat heeft alles te maken met de belastingplicht. Voor iedereen die buiten Nederland woont, geldt vrijstelling op basis van het internationaal recht.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
als de eigenaar van het voertuig tijdelijk afwezig is en het voertuig maximum 6 maanden onafgebroken in België staat. als een voertuig maximum 1 maand gratis ter beschikking wordt gesteld van een privépersoon die in België verblijft.