Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.
Lekkage kan ook opgespoord worden met stikstof. Hiervoor heb je een vuladapter voor de service-aansluiting en een slangadapter nodig. Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft.
Hoe gaat vacumeren in zijn werk? De installateur zal eerst de leidingen afpersen met stikstof om deze te controleren op zwakke plekken. Hierdoor kan hij lekkage voorkomen of verhelpen. Vervolgens zal de installateur beginnen met het vacumeren en controleren of het vacuüm niet terugloopt.
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar. Dat betekent een afpersdruk van minimaal 46 bar.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen. Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090). R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
Volgens de Japanse airconditioningfabrikant Daikin biedt het koudemiddel R32 aanzienlijke voordelen ten opzichte van andere alternatieven voor R410A in airconditioningsystemen.
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
“Dus een grotere airco-installatie moet je langer vacumeren. Daarom houden wij een uur per kilo aan. Heb je een installatie waar 500 gram koudemiddel in moet, dan vacumeer je een half uur.” “Dertig minuten voor een wat groter systeem”, horen we ook van Rocartech, en Nissens.
Ter vergelijking: voor een modern R32-systeem is 0,2 à 0,3 kg koudemiddel per kW capaciteit nodig, tegen 0,1 kg voor een systeem met propaan. Er wordt overigens onderzoek gedaan om de hoeveelheid propaan in installaties verder omlaag te brengen. In een aantal testtoestellen is dat al gelukt.
De range van 0 tot 2000 micron is het normale werkgebied in de koeltechniek. En, om de puristen onder ons tevreden te stellen, de 1000 micron komen overeen met ca. 133 Pascal of 1,33 mbar. STEK-cursisten herkennen hierin de eis om te vacumeren tot onder de 270 Pascal, wat is herleid van 2000 micron.
Hang de airco niet vol in het zonlicht; De binnenunit moet niet te ver weghangen van de buitenunit. De maximale afstand (leiding lengte) is voor 20 meter. De muur moet het gewicht van het apparaat kunnen dragen.
Een voorgevulde split airco is een airco installatie die al afgevuld met het koudemiddel wordt afgeleverd. Voorheen had een voorgevulde airco als voordeel dat je deze zelf mocht installeren aan de hand van de meegeleverde instructies.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage. Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken.
Je kan er altijd voor kiezen om je airco apart te laten bijvullen en vacumeren, maar dit zal veel duurder uitkomen. Hiervoor betaal je al snel € 60 à 90. Het is dus voordeliger om meteen voor een groot onderhoud te kiezen.
Omschrijving VALUE Electrische Vacuumpomp : V-I125Y-R32
Met magneetklep die het vacuüm handhaaft en voorkomt dat de olie terugstroomt in het systeem. Deze Value Vacuümpomp is speciaal ontworpen om te werken met HFC en HFO Koelmiddelen Zoals bijv. R32, 1234yf Het betreft een 1.
R32 bestaat voor 50% uit het mengsel dat wordt gebruikt om R410A te maken, maar heeft een lager GWP en dus minder impact op de opwarming van de aarde. R32 is een koudemiddel met lage ontvlambaarheid.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft ijskoude luchtstromen en veroorzaakt daarmee vaak verkoudheden.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.
Vanaf 1 januari 2020 geldt er een verbod op het commercieel gebruik van nieuwe koelkasten en diepvriezers die werken op F-gassen met een GWP-waarde van 2500 of meer. Zoals je waarschijnlijk wel al weet valt R-404a hieronder, maar ook koelmiddelen als R-507a of R-422a zullen niet meer toegepast mogen worden.