Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Sinds de ramp hebben veel vliegtuigmaatschappijen de regel ingevoerd dat er altijd twee mensen in de cockpit moeten zijn. Bij korte vluchten betekent dat dat als één van de piloten de cockpit verlaat, een ander lid van het cabinepersoneel tijdelijk zijn plek inneemt.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Reacties. Grote vliegtuigen en de bijbehorende door de fabrikant bedachte en geteste bedieningsprocedures zijn ontworpen voor een bediening door een team van 2 piloten. Kleine vliegtuigen zijn vaak ontworpen en gecertificeerd voor bediening door minstens één piloot.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Vooraan, midden of achteraan? Vooraan is het stiller (voor de motoren) en daar bevinden zich doorgaans businessclass en firstclass (en soms een deel van economyclass). Achteraan (achter de motoren) is het iets luidruchtiger. Bovendien kan het bij turbulentie vooral achteraan in het vliegtuig (hevig) schokken.
Banden kunnen dan al gauw 250 landingen meegaan. Heb je meestal verre bestemmingen, dan start je dus vaak met het maximale startgewicht en gaat zo'n band zo'n 150 landingen mee. Bovendien worden vliegtuigbanden tot ongeveer 6 maal van een nieuw loopvlak voorzien. Warm weer geeft ook extra slijtage.
Deze vliegtuigen leiden wereldwijd militaire oefeningen en operaties in het luchtruim en verzamelen noodzakelijke informatie over de situatie in de lucht en op het water.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Op lange vluchten hebben natuurlijk ook piloten hun rust nodig. Net als de stewardessen overigens. Maar waar slapen zij überhaupt? Al het cabinepersoneel slaapt gewoon boven je!
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Geen baard
Die kans is vrij klein. Veel luchtvaartmaatschappijen verbieden hun piloten om hun baard te laten staan.
Het toestel zelf
Volgens deze deze vliegtuig-verkoop site kosten instapmodellen uit 2016 rond de €25.000. Dat is nog te doen, maar of je daarmee voor de dag wil komen… Als je het doet, doe je het goed. Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000.
Ze zijn ongeveer 1.50m hoog, verschilt wel per liegtuig en per ''wielpositie'', en wegen zo'n 200 tot 250 kilo. Wil je niet over je voeten krijgen lijkt mij. Als je dan kijkt naar een Boeing 777-300ER, die 166,000 kg weegt, waar 14 wielen onder zitten, is dat maar liefst 12,000 kg wat op een wiel rust.
Een vliegtuig heeft maar één motor nodig
Vliegtuigen zijn uitgerust met twee motoren, maar een vliegtuig kan prima vliegen met slechts eentje. Het is alleen wel minder zuinig qua brandstof en met één motor kan dus minder ver gevlogen worden.
De kortste lijnvlucht verbindt de Orkney-eilanden Westray en Papa Westray bij Schotland, een afstand van maar liefst drie(!) kilometer. De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair vliegt al ongeveer 50 jaar tussen deze twee kleine Schotse eilanden, wat het de kortste commerciële vlucht ter wereld maakt.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Vooropleiding. Havo-diploma met tenminste wiskunde B, natuurkunde, Engels en Nederlands. Daarnaast moet er nog een aanvullende natuurkunde cursus worden behaald bij het Boswell of Wismon Instituut (heb je voor 2010 je natuurkunde behaald, dan hoef je deze aanvullende natuurkunde cursus niet te volgen).
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.