De koper kiest de notaris meestal. Maar een notaris die voor de koper goedkoop is, kan voor de verkoper nog wel eens duurder uitvallen.
Het antwoord luidt dat zowel de eigenaar als de kandidaat-koper ieder het recht hebben hun notaris aan te duiden. De verkoopakte kan dus verleden worden voor meerdere notarissen en zonder dat dit een verhoging van kosten voor de koper met zich meebrengt.
In principe is het de notaris van de koper die de verkoopakte opstelt en op wiens kantoor de authentieke akte wordt ondertekend. De notaris van de verkoper kan op zijn beurt nakijken of de akte geen nadelige bepalingen bevat voor de verkoper.
Je kunt geen woning kopen of verkopen zonder notaris. Deze zorgt er namelijk voor dat dit allemaal volgens de regeltjes gebeurt en dat de officiële documenten op orde zijn.
De notaris regelt alle juridische zaken rond de overdracht. Hij is ook de enige die dat mag doen. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt daarom naar de belangen van de koper én die van de verkoper.
Akte van levering opmaken
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
je kan van notaris veranderen tijdens de koop maar je moet dan wel zijn honorarium betalen voor je een andere kan nemen.
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd'). Daar komt nog eens gemiddeld 3,1 maanden bij tot de overdracht bij de notaris ('overdrachtsperiode').
De vrijheid van koper en verkoper om de voorwaarden van de verkoopsovereenkomst vast te stellen, blijft bestaan. Zij kunnen dus perfect overeenkomen dat kosten, die normaal voor de verkoper zijn, door de koper zullen worden betaald.
'Diverse kosten' van de notaris: de kantoorkosten, zeg maar. Reken tussen de 800 en 1.100 euro (+ btw), afhankelijk van de grootte van de papiermolen. Registratie van de akte bij het hypotheekkantoor: 230 euro.
Je eigen notaris is net de uitgelezen partij om jouw persoonlijke belangen te behartigen: een niet te onderschatten troef bij eventuele onduidelijkheden! Bij nieuwbouw wordt de akte verleden bij de notaris van de verkoper, terwijl dit in geval van een bestaande woning bij de notaris van de koper gebeurt.
De partijen bij de verkoop van een onroerend goed komen onderling overeen wanneer de authentieke akte wordt getekend bij de notaris. Dit moet gebeuren binnen de 4 maand vanaf de compromis. Als reden wordt vaak gegeven dat een compromis maar vier maand geldig zou zijn.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Beide partijen betalen alle notariskosten idealiter samen, maar in realiteit moet de uitkopende partij dat bedrag vaak alleen ophoesten.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Makelaarskosten
Meestal is dit een percentage van de opbrengst van de verkoop van je huis. Deze kosten worden ook wel courtage genoemd. Wat de hoogte van de courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,5 – 2% van de verkoopwaarde van je huis.
Dit is meestal één of twee werkdagen na het passeren van de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte. Bij de betaling is de notaris gebonden aan wet- en regelgeving.
De notaris is onafhankelijk en onpartijdig. De notaris behartigt de belangen van alle betrokkenen. Ook van betrokkenen met wie de notaris geen rechtstreeks contact heeft. Alles wat u aan de notaris vertelt is geheim.
Klacht indienen bij de Kamer voor het notariaat
U doet dit schriftelijk: per post, fax of e-mail. Dit doet u bij de Kamer voor het notariaat van de rechtbank in de regio van uw notaris. De secretaris van de Kamer kan u eventueel helpen uw klacht te formuleren.
Heeft een notaris een beroepsfout gemaakt en lijdt u daardoor schade? Dan kunt u de notaris aansprakelijk stellen voor deze schade. Dat doet u in een civiele procedure. U kunt ook een tuchtrechtelijke procedure starten.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Een Notaris in Nederland verdient gemiddeld € 3.775 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.210 (laag) tot € 4.345 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Het ereloon van de notaris
Zo beloopt het ereloon op een aankoop van € 125.000 ongeveer 1,3 %, op een aankoop van € 200.000 ongeveer 1 % en op een aankoop van € 250.000 ongeveer 0,9 %.