Deze viertakt motoren zijn schoner, stiller en zuiniger, en bieden meer vermogen. Veel nieuwe boten kunnen worden uitgerust met drie of meer buitenboordmotoren die samen meer vermogen leveren dan het grootst verkrijgbare paar hekaandrijvingsmotoren. Dit zorgt voor prestaties die vroeger ondenkbaar waren.
Hoe sneller de boot vaart, hoe langer en hoger de golf wordt en hoe meer energie de boot moet leveren om het water weg te duwen. Als de lengte van de golf even lang is als de waterlijn met een boeggolf voor en een hekgolf achter en daartussen een golfdal, dan vaart een bootzijn rompsnelheid.
Tweetakt buitenboordmotoren die niet aan de norm 2003/44/EC voldoen zijn niet verboden. U mag ze alleen niet meer gebruiken op de Amsterdamse wateren. U mag er alleen nog mee varen op de hoofddoorvaartroutes.
Voordelen- en nadelen 2-takt
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Polyester, staal of aluminium
Ze hebben allen 's winters schoonmaak en onderhoud nodig en gaan lang mee als er goed onderhoud gepleegd is. Staal is iets geschikter in het geval van lichte ijsvorming of meerdere winters in het water.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee.
Een veel gebruikte vuistregel voor het bepalen van het gewenste motorvermogen is 5 pk per ton waterverplaatsing. Voor uw schip zou dat neerkomen op zo'n 26 paardenkrachten.
Er zijn veel risico's verbonden aan het varen, zoals aanvaringen, kapseizen en verdrinking. Milieu: Pleziervaart kan een negatieve impact hebben op het milieu. Boten kunnen vervuiling veroorzaken, zoals olielozingen en geluidsoverlast. Overbevolking: In sommige gebieden is het water erg druk.
Een zware, diepe kiel maakt dat het zwaartepunt van de boot onder het drukpunt ligt. Zodra de boot schuin komt te liggen, wordt het oprichtend koppel groter door de invloed op de zwaartekracht en de opwaartse kracht en wordt het geheel in balans gehouden. Deze krachten samen zorgen ervoor dat de boot niet omslaat.
Maximumsnelheid motorboten
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/u, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
'In' trimmen verlaagt de buitenboordmotor en laat meer van het onderwaterschip in het water zakken, vooral ter hoogte van de boeg. Dit is voordelig wanneer je direct in woelig water vaart, omdat het onderwaterschip dan beter door het water snijdt en een vlottere vaart mogelijk maakt.
Ligt u vaak stil met uw (zeil)boot, dan is een 2-takt buitenboordmotor ook geschikt. Dit komt omdat de 2-takt motoren beter tegen stilstaan kunnen. Een 4-takt buitenboordmotor is zuiniger en milieuvriendelijker. Vaart u dus veelal in stedelijke wateren, dan kunt u beter voor een 4-takt motor gaan.
Uit de metingen kwam Mercury als 'stilste' motor uit de bus, met een maximaal geluidsniveau van 88 dB(A). Yamaha en Honda eindigden op een gedeelde tweede plaats met 91 dB(A), op de voet gevolgd door Suzuki met 92 dB(A).
Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen. Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden. Was het antwoord nuttig?
Voor een nieuwe motor in een schip van ons formaat moet je rekening houden met bedragen tussen de 10.000 en 20.000 euro. Afhankelijk van jouw wensen en voorbereiding kan dit uiteen lopen.
Goed onderhouden, grotere, oudere boten van kwaliteitsmerken blijken nu wel zeer waardevast. De daling valt mee voor luxe, grotere jachten van polyester of van goed geconserveerd staal, ongeacht de leeftijd. Er is zelfs een kleine opleving in mooie, klassieke rompvormen die de moeite van het refitten waard blijken.
Platbodems, multihulls, zwaardjachten en kimkielers zijn bij uitstek geschikt om droog te vallen. Steekt je boot niet zo diep, maar steekt er wel iets uit aan de onder kant, dan wordt het iets moeilijker. Zeil je met een diepstekende boot met vinkiel, dan wordt droogvallen ronduit lastig of risicovol.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
Vanaf 2018 mogen alleen nog brommers en scooters worden verkocht die voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Dat betekent dat de tweetakt scooters langzaam uitsterven in Nederland. Voor eigenaren van zo'n scooter wordt het lastig om deze nog te verkopen binnen Nederland.