Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
Grofweg halveert de NOx-uitstoot van een auto namelijk als de kruissnelheid daalt van 130 naar 100. Dat is geen klein bier. Bovendien heeft langzamer rijden een positief effect op de luchtkwaliteit (minder fijnstof), de doorstroming (minder files op drukke trajecten) en de veiligheid (minder doden en gewonden).
Dit weekend is het precies vier jaar geleden dat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlaagd werd van 130 naar 100 kilometer per uur. Het doel destijds was het verlagen van de stikstofuitstoot, om zo onder meer de door stikstofregels vastlopende woningbouw vlot te trekken.
Met 100 km/u doe je daar ongeveer 14 minuten over en met 130 net iets minder. Het scheelt je 3,5 minuten reistijd. Rij je nu 110 en ga je straks 140 rijden, dan is de tijdswinst slechts 3 minuten. Voor het gevoel is de Afsluitdijk wel een lekker stuk om 130 te rijden, dat dan weer wel.
Auto's rijden bij 100 kilometer per uur 25 procent zuiniger dan bij 130. "Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers afleggen. "De theorie van een constante reistijd zegt namelijk dat we gemiddeld 60 tot 75 minuten per persoon per dag aan reizen besteden.
Wet van de constante reistijd
Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers afleggen.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
De gemiddelde bestuurder bespaart slechts 26 seconden tijd per dag door te hard te rijden . Sterker nog, hoe sneller u rijdt, hoe minder tijd u bespaart. Bijvoorbeeld, het verhogen van uw snelheid van 40 mph naar 50 mph bespaart gemiddeld 3 minuten, maar het verhogen van uw snelheid van 80 mph naar 90 mph bespaart minder dan 1 minuut.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Dat heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener bekendgemaakt.
Nadat vijf jaar geleden het 130 kilometer per uur rijden op de snelweg werd afgeschaft, sprak Madlener bij het aantreden van kabinet Schoof de wens uit om de snelheid op de Nederlandse snelwegen te verhogen naar 140 kilometer per uur, met 130 als een goed eerste stap.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Maximumsnelheid: 50 kilometer per uur
Binnen de bebouwde kom geldt over het algemeen een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord.
Je verbruikt 25% meer brandstof bij 130 km/u, dan wanneer je 100 km/u rijdt. De ideale snelheid verschilt echter van auto tot auto. Voor de meeste voertuigen ligt het optimum tussen 80 en 100 km/u. Bovendien bespaar je ook op snelheidsboetes, wat extra meegenomen is.
Stel dat we versnellen tot 30 km/u? Dan duurt onze 10 km-rit 20 minuten .
Er zijn verschillende redenen die de invoer van een maximumsnelheid van 130 km/h bemoeilijken. Zo is er het stikstofprobleem. Binnen een straal van 25 kilometer om een natura 2000-gebied mag geen 130 km/h worden gereden.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom mag je maximaal 80 kilometer per uur.Op snelwegen mag je maximaal 100 kilometer per uur.
Alles wat vermeld staat als minder dan 6 liter/100 km of meer dan 16,5 km/1 liter wordt als redelijk goed beschouwd . De eerste (en meest voorkomende) referentie is liters per 100 km (liters/100 km). Dit is hoeveel liter brandstof de auto nodig heeft om 100 km te rijden.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Dat is een liter benzine op 15 kilometer. Een gemiddelde dieselauto rijdt plusminus 1 op 21.
Zuinig rijden met een automaat
Rijd altijd in de eco-, winter- of de normaalstand. Deze standen zorgen ervoor dat je auto zo vroeg mogelijk opschakelt naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent.