0W20 wordt als 1ste keus aanbevolen door de fabrikant (en ook 1ste keus via externe olie-advies leveranciers). Als alternatief (het woord zegt het al) kan een 5W30 gebruikt worden en in dit geval onder bepaalde voorwaarden.
Een 0W30 motorolie heeft een viscosteit van ongeveer 68 centistokes bij 40 graden Celsius. Ter vergelijking, een 0W20 heeft ongeveer een viscositeit van 46 bij 40 graden Celsius. Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie.
0W20 olie is relatief dunne motorolie. Deze aanduiding stamt uit de SAE klasse voor motoroliën. De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 20 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Tegenwoordig schrijven steeds meer autofabrikanten dunnere olie voor.
KIES DE JUISTE 0W-20-OLIE VOOR UW MOTOR.
Dat klopt niet; de 'W' staat voor 'Winter'. In het geval van synthetische 0W-20-olie betekent dit dat de olie bij winterse temperaturen stroomt als een 0W-olie, maar even dik en viskeus is als een 20W-olie zodra de motor opgewarmd is.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Een SAE 0W20 heeft dus dezelfde vloeibaarheid bij koude start als bijvoorbeeld een SAE 0W30 terwijl de 0W20 dunner (vloeibaarder) is op bedrijfstemperatuur.
Er zijn drie soorten motorolie: minerale, half-synthetische en synthetische olie. Minerale olie wordt geproduceerd uit natuurlijke ruwe olie en is de goedkoopste soort motorolie.
Afwijkend tussen de twee olieën is het eerste getal. Wanneer Peugeot het gekozen voor 0W30 voorschrijft is deze olie koud wat dunner dan de oorspronkelijke 5W30. Wanneer na de laatste beurt op uw aandringen de gebruikelijke 5W30 weer is toegepast zal deze ook met deze olie weer aangevuld moeten worden.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
In 0W30 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie.
Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.
0W30 Motorolie
Motorolie 0W30 is olie met een lage viscositeit. 0W30 olie is erg dun en zorgt voor een gemakkelijke koude start. Deze olie is ook geschikt voor auto's waarbij 5W30 of 10W30 olie wordt aangeraden. Gebruik van dit type olie leidt tot een lager brandstofverbruik vanwege de verminderde frictie.
Voor een Peugeot is motorolie met een viscositeit van 0W30, 5W30, 5W40, 0W40 of 10W40 het meest geschikt.
Voor een Toyota is motorolie met een viscositeit van 0W20, 0W30, 5W20, 5W30 of 10W40 het meest geschikt. Voor de Turbo varianten adviseren we motorolie met een viscositeit van 15W40 of 20W50.
Voordelen synthetische olie:
Ze bevatten minder onzuiverheden dan minerale oliën. Ze zijn chemisch bewerkt. Uitstekend vloeibaar bij lage temperaturen. Stabiele viscositeit, zelfs bij hoge temperaturen (synthetische oliën worden niet gemakkelijk vloeibaar)
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Valvoline Motorolie staat bekend om hoogwaardige kwaliteit. Valvoline brengt al meer dan 150 jaar olie op de markt in meer dan 140 landen. Bij Valvoline kun je naast motorolie ook terecht voor andere versnellingsbakolie en stuurbekrachtigingsolie. Bij Heuts vind je onder andere 5W30, 5W40 en 10W50 Valvoline motorolie.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.