Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig.
Op het station en in de trein
In alle twintig StationsHuiskamers op NS-stations zijn stopcontacten te vinden. Bij de grotere StationsHuiskamers (waaronder Rotterdam Centraal, Den Haag en Utrecht) zijn tevens usb-oplaadpunten beschikbaar. Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten.
Sinds enige tijd rijdt NS met vernieuwde stoptreinen waarbij onder de stoel een stopcontact en een usb contact zitten. Heel handig en fijn dat dit kan!
In onze treinen is bij elke zitplaats een Europees en Brits stopcontact. In Business Premier en Standard Premier zijn er ook USB-stopcontacten.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden.
Intercity's. In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig.
Heel eenvoudig: bezoek het ThalysNet-portaal.Ga naar de homepage www.thalysnet.com en klik op de knop "Verbinding maken met wifi". U hoeft u niet te identificeren en ook geen gebruikersaccount aan te maken; u heeft direct toegang tot het internet met één enkele klik.
NS heeft Sprinters gekocht die in de tweede klas stopcontacten met usb-aansluitingen hebben. De 58 treinen moeten vanaf eind 2016 gaan rijden op de Nederlandse sporen. Het zijn de eerste Sprinters die dergelijke voorzieningen hebben.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel.Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
In Nederland hebben bijna alle intercity's wifi. Sprinters hebben geen wifi, vanwege de korte afstanden die veel mensen met deze trein reizen. Veel internationale treinen zijn wel weer uitgerust met wifi.
In Nederland rijdt men vooral met elektrische treinen. De treinen krijgen stroom van de bovenleidingen. Dat zijn de draden die je vaak boven het spoor ziet hangen. In Nederland rijden ook nog een aantal dieseltreinen.
#5 De definitie van een stiltecoupé
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen.
Opladen in het openbaar met USB-poorten
In de trein, in bussen, stations, hotels en op vliegvelden zijn ze steeds vaker te vinden: USB-poorten. Hierdoor kunt u met uw USB-oplaadkabel elektrische apparaten zoals uw telefoon opladen.
In wat voor een trein zit je, niet in alle treinen is wifi beschikbaar. Als het een trein is waar normaal gesproken wifi is, dan kun je dit het beste met tijd/trein nummer en traject via Twitter melden.Zij kunnen zorgen voor een reset van de wifi.
Het is niet nodig om je telefoon constant op 100% opgeladen te houden, vooral als je hem lang aan de lader laat zitten. Als je je telefoonbatterij in een optimaal bereik wilt houden, probeer dan het laadniveau tussen 20% en 80% te houden. Dit helpt om de levensduur van de batterij te verlengen.
Met Wireless PowerShare kan je je apparaat opladen met behulp van een ander apparaat met Qi-ondersteuning, zonder dat je een oplader nodig hebt. Je kan ook twee apparaten tegelijk opladen met slechts één lader.
Treinenradar.nl
De site van Treinenradar heeft ook een real-time landkaart waarop je iedere trein in Nederland ziet rijden. Je ziet ook hoe hard hij op dat moment rijdt en wat voor soort trein het is. Megahandig!
De sprinter stopt op alle stations (dus ook de kleinere stations) en de intercity stopt alleen op de grote stations. Sprinters worden vooral gebruikt in gebieden met veel kleine stations. Dit zijn de stations waar weinig mensen opstappen, zoals station Delft Zuid of station Nieuwerkerk a/d IJssel.
Wij vinden de veiligheid van onze reizigers en medewerkers van groot belang. Daarom maken wij gebruik van camerabewaking. Door middel van de camera's worden beelden vastgelegd en (naderhand) bekeken. In geval van incidenten kunnen wij dan snel handelen en overtredingen en strafbare feiten opsporen en vervolgen.
De wifi-dienst is gratis voor reizigers die zich aanmelden op het My NMBS-platform.
Een openbaar wifi-netwerk gebruiken van bijvoorbeeld een café, hotel, camping, vliegveld, trein of bus is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Zodra je inlogt op een openbaar wifi-netwerk, kan een hacker toegang krijgen tot je apparaat en daardoor tot je persoonlijke en belangrijke gegevens.
Behalve de naam van het wifi-netwerk in de trein verandert er voor gebruikers vooralsnog helemaal niets. De wifi-verbinding in de trein heette altijd T-Mobile, maar krijgt nu de naam Wifi In De Trein. In sommige treinstellen heeft de NS het ssid al aangepast, in veel andere treinstellen moet dat nog gebeuren.