De stuurhoeksensor zit op het stuurhuis gemonteerd. De stuurhoeksensor geeft de verkregen informatie door aan de stuurbekrachtiging en het stabiliteitscontrolesysteem. Deze kunnen hierdoor hun werk doen.
Hij meet de hoek waaronder het stuurwiel is verdraaid. Het bereik van de sensor komt overeen met het aantal stuurwielomwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts. De stuurhoeksensor geeft het stabiliteitsregelsysteem voortdurend informatie over de richting waarin de auto wordt gestuurd.
Bij steeds meer auto's is het van belang dat de stuurhoeksensor ingeleerd word. Dat wil zeggen dat de waardes vergeleken worden met wat ze officieel horen te zijn. Dan pas kan begonnen worden met het opnieuw instellen van de stuurhoeksensor.
Een draaihoeksensor wordt gebruikt wanneer een rotatiebeweging in het voertuig wordt gedetecteerd. Voorbeelden zijn de voertuigniveaumeting, respectievelijk de koplampverstelling, evenals de meting van de stuurhoek of de stand van het gaspedaal.
Gieren betekent 'draaien om je verticale as'. Een schip giert als hij niet op koers kan blijven. Een auto giert als hij om zijn (verticale) as draait. Let op: De Dwarsacceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) zitten vaak samen in één behuizing.
Het ESP-systeem beschikt over sensoren op de wielen die 25 keer per seconde meten of de richting die het voertuig opgaat overeenkomt met wat de bestuurder van het voertuig aangeeft. Dit kan namelijk afwijken wanneer je te hard door een bocht gaat of plotseling moet uitwijken voor een hindernis op de weg.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.
Daarvoor verwijdert u de stekkerverbinding en controleert u de interne weerstand van de sensor. Als de interne weerstand 200 tot 1.000 Ohm bedraagt (afhankelijk van de gewenste waarde), is de sensor in orde. Bij 0 Ohm is er een kortsluiting aanwezig en bij M Ohm een onderbreking.
Een inductieve sensor wordt veelal ingezet in zware omstandigheden met korte schakelafstanden en metalen objecten. Naast de te detecteren materialen zijn de volgende factoren van belang voor de keuze van een sensortype: Schakelafstand. Inbouwwijze: bondig/niet-bondig.
ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
Er is gewoonlijk een schakelaar met de aanduiding ESP. Als dit niet het geval is, wordt ESP aangegeven door een overeenkomstig symbool op het instrumentenpaneel. Als je niet zeker weet of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, kunt je het beste de handleiding raadplegen.
Het systeem van een remversterker, BAS (Brake Assist System), helpt om bij afremmen de remkracht te verhogen en het verkort daarmee de remweg. Het systeem registreert de wijze waarop u het rempedaal bedient en verhoogt zo nodig de remkracht.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
Het EPC lampje staat voor Electronic Powertrain Control. Zodra de computer, die de werking van de motor regelt, een storing in de aandrijving (Powertrain) ontdekt, stuurt deze het EPC lampje aan. Gebeurt dit, ga dan zo snel mogelijk met je auto langs de dealer om het een en ander te laten controleren.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
EPS is een Engelse afkorting voor 'Electronic Power Steering'. EPS is een soort van stuurbekrachtiging die door een elektronisch aangestuurde elektromotor wordt gevoed.
Alle aangezogen lucht gaat langs deze auto sensor. Als er sprake is van een atmosferische motor wordt de lucht aangezogen door de onderdruk in de cilinder. Als je motor is uitgevoerd met een turbo wordt de lucht door het compressorwiel aangezogen. De luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht die de motor instroomt.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.