Sinds 2020 is 100% van het katoen dat we gebruiken in al onze producten gecertificeerd biologisch, gerecycled of afkomstig van deelnemers aan het Better Cotton Initiative (BCI).
De productie wordt bijna volledig uitbesteed en Nike heeft zelf vrijwel geen productielocaties. Belangrijke landen waar de productie plaatsvindt zijn de Volksrepubliek China, Vietnam, Turkije, Indonesië en Thailand.
Bovenmateriaal van een schoen bestaat vaak uit leer, kunstleer of stof. Leer wordt gemaakt van de huiden van dieren vooral van runderen, omdat deze huiden het sterkst zijn. De toplaag van leder is het sterkst en is glad of bewerkt leer, zoals nubuck. De laag eronder is suède.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Grondstoffen voor de schoenen komen uit verschillende Aziatische landen, waaronder Maleisië.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
90% van het afval wordt gerecycled voor de 3,5 miljard(!) Air Max units. De productie is gedaan in de Verenigde Staten om iedereen de kans te geven te kunnen ervaren hoe het voelt om op Air te lopen. Check onderstaand filmpje voor meer info en inzicht over de productie van de Nike Air Max technologie.
Synthetisch materiaal is een materiaal gemaakt van een coating met nerfimitatie. De benaming kunstleer of kunststof wordt ook veelal gebruikt voor synthetische schoenen. Soms is het best lastig om kunstleer en leer uit elkaar te houden.
Omdat de grootste productie in Vietnam plaats vindt en omdat Jordan een belangrijk merk voor veel Amerikaanse klanten is, vermoed ik dat bijna alle Jordans in Vietnam gemaakt worden.
In het Nike logo hoort een kromming te zitten, de nagemaakte is vaak hoekiger. Daarnaast is de valse Swoosh meestal rafelig en niet goed uitgesneden. Ook de kwaliteit van de Swoosh is vaak slecht, er wordt gebruik gemaakt van goedkoop plastic wat meer glimt.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Ook bij leveranciers van Boohoo.com in het Verenigd Koninkrijk zitten een aantal dingen niet pluis. Arbeiders zouden er werken in onveilige omstandigheden en zouden onder het minimumloon worden betaald. De fast fashion-bedrijven zelf besteden de productie vaak uit aan aannemers en onderaannemers.
Het doel met Move to Zero is om in 2030, 30% minder CO2 uitstoot te leveren met Nike. Ook worden er niet alleen steeds meer sneakers gemaakt van gerecyclede materialen, maar ook kleding, speeltuinen en (ren) banen. Nike daagt zichzelf uit om zo ver mogelijk hierin door te gaan!
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
Nike Vision
De visie van Nike is als volgt: “Het beste nationale en internationale bedrijf zijn, opvallen door de goede kwaliteit, service en comfort voor onze klanten. We willen dat ons product in alle delen van de wereld wordt verkocht en gebruikt."