Op de vraag op welk aspect van de Duitse identiteit de respondenten het meest trots zijn, wordt de grondwet het meest genoemd. 38 procent van de ondervraagden is trots op de grondwet, 30 procent op de sterke welvaartsstaat en 30 procent op het cultureel erfgoed van Duitsland.
Volgens het Correlates of War-project stond patriottisme in Duitsland voor de Eerste Wereldoorlog bovenaan of bijna bovenaan, terwijl het vandaag de dag onderaan of bijna onderaan staat in patriottisme-enquêtes. Er zijn echter ook andere enquêtes waaruit blijkt dat het moderne Duitsland inderdaad erg patriottisch is .
Vanuit een Duits perspectief
De Nederlanders worden gewaardeerd om hun innovatiekracht, hun handelsgeest en hun cultuur. Voor velen is de grens nauwelijks merkbaar; mensen gaan winkelen, uit eten, brengen hun vakantie in Nederland door – en redden zich prima. De meeste Duitsers weten echter heel weinig over Nederland.
Over het algemeen is het in de Duitse cultuur belangrijk dat iemand zich aan de regels houdt en stipt op tijd is. Deze mentaliteit kan deels verklaard worden doordat Duitsers over het algemeen liever onzekerheid vermijden.
De meesten gaan naar Noord-Holland, daarna volgen Zuid-Holland en Zeeland. Martin Pohl, marketingmanager bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), ziet ook dat Duitsers voornamelijk voor het strand naar Nederland komen: ,,De Nederlandse kust is voor veel Duitsers het dichtstbij.
Typische Duitse kenmerken en eigenaardigheden worden weerspiegeld in verschillende aspecten van het dagelijks leven en de cultuur. Deze omvatten een uitgesproken punctualiteit en efficiëntie, een voorkeur voor orde en bureaucratie, een toewijding aan de autocultuur en een liefde voor bier en worst.
De populairste vakantiebestemmingen voor Duitsers in 2024 waren de Oostzee, gevolgd door Italië en Oostenrijk . Cijfers weerspiegelen de reisinteresse in verschillende regio's en landen, ondanks aanhoudende inflatie.
Duitsland heeft zo veel méér te bieden dan alleen geweldige auto's, knusse Biergartens en prachtige kastelen. Dit land in het hart van Europa heeft ook een hoge levensstandaard en metropool-achtige steden als Berlijn en München duiken regelmatig op in de top tien van 's werelds prettigste steden om in te wonen.
Duitse mensen vertonen over het algemeen houdingen van stiptheid, discipline en efficiëntie . Ze waarderen directheid in communicatie en hebben vaak een pragmatische kijk op het leven. Er is een culturele nadruk op het handhaven van orde en precisie, wat hun professionele en persoonlijke gedrag beïnvloedt.
Duits avondeten
Het avondeten wordt in Duitsland meestal wat later gegeten dan in Nederland, zo rond 8 uur 's avonds. Dit is meestal een wat lichtere maaltijd dan de lunch. Vaak wordt hierbij brood en soep gegeten, maar het is ook gebruikelijk om kliekjes van de lunch op te warmen.
Duitsers houden niet van half werk en slechte kwaliteit: “Of je doet het “gründlich” (grondig), of je doet het niet”. Duitsers willen alles graag heel goed doen en stellen hoge eisen aan zichzelf en hun omgeving.
Duitsers hechten aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen, denk aan ICT-bedrijven of de creatieve industrie. Gebruik wel pas 'du' als de zakenpartner dat voorstelt.
De meeste Duitsers bleken het Nederlands 'komisch' ('raar') te vinden klinken, en het te beschouwen als een boers, plat dialect van het Duits, mede vanwege de grote overeenkomsten tussen het Nederlands en het Nederduits.
De Duitsers zijn ontzettend trots op hun broodcultuur , en behoorlijk kritisch over brood uit de meeste andere landen (begin maar niet over 'Toastbrot'). Sinds Rachel naar Duitsland is verhuisd, heeft ze de geneugten van vers Duits brood van de plaatselijke bakker ontdekt.
Deens en Zweeds zijn onderling het meest verstaanbaar, maar ook Nederlands en Duits zijn over en weer verstaanbaar. Van de onderzochte Germaanse talen wordt het Engels door de meeste sprekers van de andere Germaanse talen verstaan.
Op de vraag hoe gelukkig ze zich voelen, geven Duitsers in 2022 gemiddeld een 6,9 als antwoord. Dat cijfer was vorig jaar een 6,6, maar in 2019 – vóór de coronapandemie – lag dit gemiddelde nog bij een 7,1. Met name vrouwen en gezinnen zijn gelukkiger dan voorheen, Duitse jongeren daarentegen niet.
Duitse volk en gemeenschap
De meesten zijn ijverig, zuinig en georganiseerd . Veel Duitsers praten graag over politiek, sport, cultuur, filosofie of het milieu. Diepgaande en breedvoerige intellectuele gesprekken worden over het algemeen verkozen boven smalltalk.
In Duitsland is intens oogcontact een dagelijkse gebeurtenis – in zo'n mate dat expats en bezoekers het "De Germaanse Staar Naar Beneden" hebben genoemd. Duitse voetgangers gebruiken het ook om te communiceren, en de juiste hoeveelheid oogcontact op het juiste moment kan betekenen: "Ik loop hier, en het is niet mijn schuld als je niet opzij gaat en ...
We houden van eten en bier in Duitsland, dus veel van onze evenementen en festivals gedurende het jaar zijn gerelateerd aan deze 2 dingen. Duitsland staat bekend om onze food-gerelateerde festivals waar we een aantal van de favoriete gerechten van ons land vieren, zoals Asparagusfest en Onionfest, twee van onze hoofdgewassen.
Duitsers zijn doorgaans zuinig, verstandig en respecteren elkaars privacy. Bovendien respecteren ze de structuur en wetten van de maatschappij doorgaans bovengemiddeld . Er is geen plek waar dit gevoel van 'orde' duidelijker aanwezig is dan in de Duitse zakencultuur.
Natuurlijk staat Duitsland ook bekend om zijn worsten, waarvan curryworst en braadworst misschien wel de bekendste zijn. Vooral in Berlijn worden deze lekkernijen gegeten. Curryworst bestaat, zoals de naam al doet vermoeden, uit worst wat met een currysaus wordt geserveerd.
"Duitsers zijn gek op Nederlandse producten. Denk aan warme stroopwafels, drop, lekkere kaas, kibbeling en Nederlandse koffie. Ook kun je hier op veel markten echt even gaan zitten om iets te eten en dat kennen ze niet op die manier in Duitsland."
Volgens de Duitse grondwet zijn zon- en feestdagen ervoor bestemd om uit te rusten. De wettelijke feestdag is dus ook een verplichte vrije dag met uitzonderingen in bepaalde branches zoals horeca en zorg. Daarom zijn winkels gesloten, op enkele uitzonderingen na.
Om het bot te zeggen, de overgrote meerderheid van de Duitsers wil gewoon op het strand liggen en ontspannen . Volgens Lohmann is dit de belangrijkste reismotivatie voor Duitsers geweest in de afgelopen 50 jaar. "Elfcentrische motieven overheersen," zegt hij. "Mensen zijn vooral bezig met het veranderen van hun situatie."
Duitsland kent geen vast aantal nationale feestdagen, omdat deze van deelstaat tot deelstaat kunnen verschillen. Er zijn echter meestal tussen de 9 en 13 feestdagen in de verschillende deelstaten.