Keramisch vet (vervanger van Kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.
KOPERVET: Hittebestendig vet voor mechanische componenten die blootstaan aan hoge temperaturen. Diëlektrisch en lost niet op in water. Dringt door in vastgeroeste verbindingen en maakt ze gangbaar. Beschermt tegen corrosie, slijtage, roest en oxidatie in agressieve chemische en thermische omgevingen.
Koper vet of keramisch vet is beide prima, dat zal het probleem niet zijn. De remblokken rondom afschuinen voorkomt dat de remblokken kunnen happen op de remschijf. Een remzuiger die niet goed gangbaar is moet gangbaar gemaakt worden want dat kan zeker het piepen veroorzaken.
Keramisch vet: dit gebruik je voor de montage van onder andere bouten, moeren, bougies, uitlaatdelen en schijfremmen. Het zorgt ervoor dat de metalen onderdelen bij schroefdraadverbindingen niet vastroesten en dat ze jaren na montage nog steeds eenvoudig aan- of los te draaien zijn.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Bij open tandwielen is het daarom een vereiste om een vet in te zetten dat voldoet aan de volgende eisen: een zeer sterk hechtende smeerfilm. bescherming bieden tegen corrosie. Slijtage verminderen.
Daarom wordt het nu afgeraden om nog kopervet te gebruiken. Maar dat speelt vooral bij aluminium motorblokken e.d. Remklauwen en naven zijn bij veruit de meeste auto's nog steeds van gietijzer, waarop kopervet zonder problemen te gebruiken is. Ceramische pasta is eigenlijk ook op exact dezelfde plaatsen te gebruiken.
De achterkant van je remblok kun je een dun laagje kopervet op smeren, dit helpt bij trillingen en voorkomt daardoor piepen. Op het montage onderdeel waar het blok en de montage onderdelen elkaar raken. Doe wat kopervet op het montage onderdeel dat in je remklauw zit op de plek waar het remblok de klauw raakt.
Een remklauw is het deel dat zodra de bestuurder van een auto remt, drukt tegen de remblokken. De remblokken drukken dan op de remschijf en op deze manier neemt de snelheid van de auto af. De remklauwen van een auto zijn in de meeste gevallen zichtbaar tussen de velgen door.
Zoals bij kunststofgordijnrails, waar plastic rollertjes over bewegen en die soms hinderlijk stroef gaan. Hetzelfde geldt voor plastic stekkers, die stroef in plastic contrastekkers passen, kunststof lagers enz.: spuit er maar een beetje siliconenspray op en het blijft soepel gaan, zolang er maar geen water bij komt.
Wanneer er een smeermiddel (kopervet, siliconenspray, olie of wat dan ook) wordt toegepast wordt de wrijving veel lager en daardoor de resulterende trekspanning in de bout veel hoger.
Het is op termijn schadelijk voor aquatisch leven. En dan zit je mooi met een zieke zeehond in je vijver. Hoe goed het ook werkt: het is gewoon giftig.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Kopervet is speciale soort pasta wat bestand is tegen extreem hoge temperaturen. Kopervet wordt vaak gebruikt om metaalverbindingen in te vetten om roest of andere corrosie tegen te gaan. Daarnaast werkt kopervet ook ideaal om makkelijk boutverbindingen te demonteren.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt. Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Een voorbeeld van een toepassing waar je daarbij op moet letten zijn kunststof tandwielen. Bij zo'n toepassing is HHS Grease aan te raden. Dit smeermiddel staat namelijk bekend om zijn uitstekende materiaal verdraagzaamheid.
Bij een toepassing met een hoge snelheid en een lage temperatuur kunt u het beste kiezen voor een smeermiddel met een lage viscositeitswaarde. Wanneer de toepassing een zware belasting en hoge temperatuur heeft, dan kiest u een hoge viscositeitswaarde.
Eurol White Grease Spray is geformuleerd met een high performance lithiumvet, versterkt met PTFE. Het biedt een duurzame smering van kettingen, scharnieren, veren, lagers, assen en andere bewegende onderdelen.
Temperatuurbereik: -30°C tot +- 1200°C. Goed elektrisch geleidend. Persoonlijke bescherming: normale hygiëne voldoende.
Grafietvet is vet met grafiet. Grafiet heeft nagenoeg dezelfde smerende eigenschappen als molybdeenvet. Het smeert een fractie minder goed maar is beter bestand tegen water doordat het grafiet niet met water reageert. Vet met teflon spreekt voor zich.
Met een momentsleutel kan de voorgeschreven kracht op de sleutel worden ingesteld en worden alle wielbouten met de juiste kracht vastgezet. De voorgeschreven kracht voor het vastzetten van stalen velgen bedraagt circa 90Nm, en voor aluminium velgen 120Nm.