Suzuki heeft de eerste exemplaren van de Vitara in zijn fabriek te Esztergom geproduceerd. In de Hongaarse faciliteit rolt de suv tezamen met de S-Cross en Swift van de band. Het is de bedoeling dat er nog dit jaar 70.000 stuks van de suv het levenslicht zullen zien.
Hoe rijdt de Suzuki Vitara 1.4 S Boosterjet AllGrip automaat
Vlot is de motor zeker; het blok heeft 1.4-liter inhoud en is goed voor 140 pk. Je hoort de krachtbron wel nadrukkelijk. Bovendien is de combinatie met de door ons gereden, zestraps automaat een ongelukkige.
De Suzuki Vitara is een goede caravantrekker vanwege zijn 1.500 kg trekgewicht (geremd). Met de speciale 1.4 Boosterjet-turbomotor profiteer je van veel trekkracht. Voor extra trekkracht tijdens snel accelereren, krijgt de motor assistentie van een geïntegreerde startmotor.
Vernieuwd programma Suzuki S-Cross
De SUV staat vanaf half december bij de Nederlandse dealers. Net als de Vitara wordt het model onveranderd in Hongarije gebouwd, waar de auto in de uitrustingsniveaus Comfort, Select en Style van de band rolt.
De S-Cross is vooral bedoeld als ruime gezinsauto, terwijl de Vitara bedoeld is als lifestyle auto. Daarom voorziet Suzuki juist de Vitara van de diverse technologische hoogstandjes. Meest in het oog springend is een geïntegreerd audio-, navigatie- en communicatiesysteem.
Waar Fiat vooral Europese plannen met de kleine SUV had, ging Suzuki met de SX4 al snel de hele wereld over. Beide modellen rolden uit dezelfde Suzuki-fabriek in het Hongaarse Esztergom, maar ook bij de productiewerd de SX4 een wereldburger door andere productielijnen in bijvoorbeeld Japan en India.
Deze versie van de Suzuki Vitara is in Nederland op de markt sinds juli 2020 en kost rijklaar € 31.000. Deze Vitara is beschikbaar in private lease vanaf € 429 per maand (48 maanden/10.000 km).
De Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross zijn per direct leverbaar met een zestraps automatische versnellingsbak. Daarnaast krijgen de Vitara en de S-Cross vanaf modeljaar 2021 een hoger trekgewicht: 1.500 kilogram. De Suzuki Vitara met automaat is er vanaf 27.550 euro, de S-Cross met automaat is er vanaf 28.400 euro.
Met de automaat beginnen de Vitara-prijzen bij € 27.550 voor de Select en € 28.400 voor de S-Cross met hetzelfde uitrustingsniveau. Naast de toevoeging van de automaat hebben de S-Cross en Vitara Smart Hybrid voortaan ook een hoger maximaal trekgewicht. Dat is namelijk opgekrikt van 1.300 naar 1.500 kilo.
Conclusie. De Suzuki Vitara is ruim en heeft op de duurdere versies adaptieve cruise control en een noodremsysteem. Zijn brandstofverbruik is keurig. Maar op de instapversie na is de Vitara duur en mist hij – zeker gezien zijn prijs – verfijning in het rijden.
De Suzuki Vitara en het milieu
Zijn verbruik zou volgens de fabriek rond de 1 op 21 moeten liggen. De benzineversie is met 1 op 19 iets minder zuinig.
Conclusie. De Suzuki Grand Vitara is een van de laatste vertegenwoordigers van een intussen uitgestorven ras. Dit is een terreinauto die ook de gewone weg op kon, latere SUV's zijn straatauto's die heel soms van de weg af gaan. Deze Suzuki is zoals al zijn merkgenoten een kwalitatief oerdegelijk product.
Suzuki is het betrouwbaarste automerk volgens een omvangrijke enquête van de Consumentenbond onder 10.000 autobezitters in Nederland. Suzuki-rijders geven hun auto een score van 8,7 gemiddeld, de hoogste van alle automerken die in het betrouwbaarheidsonderzoek voorkomen. De Suzuki S-Cross haalt zelfs een 9,1.
Suzuki is een Japanse meisjesnaam. Het betekent `Bel boom`.
Het Nederlandse Suzuki hoofdkantoor valt onder BV NIMAG en is onderdeel van de Louwman Groep.
De levensduur van een CVT is enorm afhankelijk van de omstandigheden tijdens het gebruik. Het is dus eigenlijk onmogelijk om op afstand een voorspelling te doen hoe lang u nog van uw auto/versnellingsbak kunt genieten. In alle redelijkheid denk ik dat 200.000 km een minimaal te verwachten levensduur zal zijn.
Een conventionele automaat schakelt een aantal keer op, waardoor er steeds pieken in de rijsnelheid te zien zijn. De CVT heeft een lineaire lijn zonder pieken. Het voordeel hiervan is dat de motor optimaal belast wordt in het meest gunstige koppelgebied.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 5,30 liter per 100 km en hij weegt 1050 kg. De APK is geldig tot 29-01-2024 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 104,92 per kwartaal.
De Vitara heeft een modern en herkenbaar SUV-design. Deze zuinige allroader zit vol geavanceerde technieken en is nu ook leverbaar met een nieuwe en efficiënte Full Hybrid aandrijflijn.
Suzuki maakt de prijzen bekend van de S-Cross Full Hybrid. De SUV met de nieuwe en efficiënte hybride aandrijflijn is vanaf september 2022 leverbaar. Lees meer.
De Suzuki SX4 is een sports utility vehicle (SUV) van het Japanse automerk Suzuki. De wagen werd in 2006 aan het publiek voorgesteld op het Autosalon van Genève. Pas een jaar later werd naast de hatchback ook een sedan-uitvoering op de markt gebracht.
De SX4 S-Cross is een compacte SUV (Sports Utility Vehicle) van Suzuki. De SX4 werd in 2006 geïntroduceerd als vijfdeurs, een jaar later volgde een vierdeurs sedan. Die laatste werd in 2010 van de Nederlandse markt gehaald.
De Ignis is gebouwd op de vijfde iteratie dit platform waarbij de rigiditeit en botsveiligheid centraal staan. Verder is de bestuurbaarheid, rijcomfort en gewichtsverdeling verbeterd. De Suzuki Ignis wordt geproduceerd in Japan in de Sagara-fabriek en in India door Maruti Suzuki.