Kleinere jachten tot zo'n 50 meter worden veel in Italië gebouwd, maar bij de grote superjachten vanaf 80 meter zijn landen als Duitsland en Nederland grote spelers. Bij een ambachtelijk gebouwd luxejacht gaat het de koper eerder om topkwaliteit dan om de prijs.
Nederland is daarmee na Italië de grootste producent ter wereld van hele grote plezierschepen. Wereldwijd dobberen volgens het rapport 4802 superjachten rond.
Over het algemeen worden de grootste superjachten gebouwd in Noord-Duitsland. Daarnaast zijn Italië en de Verenigde Staten ook grote spelers.
Deze duurste jachten vind je voornamelijk in de Caraïben en de Côte d'Azur, in plaatsen als Monaco en Saint-Tropez. Dergelijke megajachten hebben meer weg van drijvende steden, met een heel leger huispersoneel, dan van een “gewone” jacht.
Azzam is momenteel het langste jacht ter wereld. Prijs: $600 miljoen (€528,6 miljoen). Eigenaar: Koninklijke familie VAE. Uitzonderlijke kenmerken: Beauty salon, spa, lift en een sportschool.
Tanken kost een paar duiten
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
Abramovich telt er een slordige 496 miljoen euro voor neer. Daar krijgt hij natuurlijk heel wat voor in de plaats. De boot is 140 meter lang, heeft een tonnage van 11.000 ton, telt acht verdiepingen en biedt plaats aan 36 gasten. 60 personeelsleden moeten hen de tijd van hun leven geven.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Het kostte 400 miljoen dollar, maar dan heb je ook zeker wat, want het is een apparaat van 136 meter lang. Dat maakt de jacht van Jeff Bezos het 14e grootste jacht ter wereld. Het is in 2019 gebouwd door het merk Lürssen. Die staan erom bekend enorme en luxe jachten te maken voor de allerrijksten.
Heesen Yachts is al vijftien jaar in handen van Vagit Alekperov en zijn vrouw en zoon. De Rus is oprichter van Lukoil, de op een na grootste oliemaatschappij van Rusland, waar hij vorige aftrad als topman maar nog wel aandelen van bezit. Volgens Forbes is de schatrijke Alexperov ruim 20 miljard euro waard.
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.
Als sanctielijsten worden uitgebreid, kunnen de financiële gevolgen groot zijn. Op de werf van Feadship ligt momenteel de 1010, een jacht van 110-meter met een geschatte waarde van 180 miljoen dollar. Volgens bronnen uit de superjachtindustrie is dit schip-in-aanbouw eigendom van Vladimir Potanin.
Een luxejacht van Roman Abramovich ligt momenteel in Vlissingen voor onderhoud, volgens de Britse krant The Guardian. Het schip zou niet behoren tot de jachten die eerder deze week door Nederland aan de ketting zijn gelegd. Het gaat om de 50 meter lange Aquamarine dat op de werf van scheepsbouwer Damen ligt.
Een jacht is een boot of schip voor recreatiedoeleinden. Het zijn de Nederlanders die de term “jacht” uitvonden. Later zou dit in het Engels overgenomen worden als “yacht”. Een manier waarop de rijke zeevaartgeschiedenis van Nederland zijn invloed heeft gehad op het Engelse vocabularium.
De 42 meter lange 'World Is Not Enough' is met een topsnelheid van 70 knopen (130 km/h) het snelste jacht ter wereld.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Moderne jachten
Deze jachten hebben een professionele bemanning, de grootte loopt uiteen van acht voor een 40-meter-jacht tot meer dan 40 voor een jacht groter dan 100 meter.
Via afpersing en kidnapping, zo blijkt. Hoe is de omstreden Chelsea-eigenaar Roman Abramovich zo rijk geworden? Dat heeft het BBC-programma Panorama uitgezocht, en een fraai antwoord op de vraag is er niet. Dat Abramovich een oligarch werd, dankt hij onder meer aan afpersing en kidnapping.
Geruchten gaan dat het schip inmiddels niet meer in bezit is van Abramovich, maar van zijn ex-vrouw. Het staat echter nog gewoon op naam van de Rus, dus kunnen we het nog tot zijn bezit benoemen. Naast de Sussurro bezit de eigenaar van Chelse ook twee schepen genaamd Ectasea en Luna.
Chelsea heeft een nieuwe eigenaar: het consortium van de Amerikaanse zakenman Todd Boehly heeft de aandelen gekocht. Dat bevestigt de Premier League-club zaterdagochtend. Chelsea stond te koop, omdat voormalig eigenaar Roman Abramovich te maken had met sancties.
Bij het aan boord gaan van een jacht moet je altijd uw schoenen uitdoen. Loop blootvoets of gebruik aangepaste bootschoenen. Zo wordt vermeden dat de gasten zand en kleine steentje die aan de schoenzolen plakken aan boord brengen. Dat zou de vloeren van het schip kunnen krassen en beschadigen.
Zij geven dit superjacht een maximale snelheid van 18,5 knopen. In de brandstoftank van de Jubilee gaat ongeveer 390.000 liter aan brandstof. Dat moet genoeg zijn om een kleine 10.000 kilometer te kunnen varen.
Het schip heeft vanzelfsprekend flink wat brandstof nodig om oceanen en zeeën te bevaren. In het superjacht zit een brandstoftank van 120.000 liter en een watertank van 30.000 liter.