Alle Bugatti-modellen blijven geproduceerd worden in de fabriek van het merk in Molsheim, Frankrijk.
Het atelier van Bugatti ligt bij het hoofdkwartier in Molsheim. De fabriek heeft de vorm van een ovaal, net zoals het logo van het merk, de 'Macaron'. In 2005 is de locatie ingericht om Veyron in elkaar te sleutelen.
Bugatti is een gerenommeerd historisch Frans automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens.
Bugatti geschiedenis
Bugatti werd in 1909 opgericht in het toen nog Duitse Molsheim, door de Italiaan Ettore Bugatti. Hij ontwierp in 1911 de minuscule Bb Peugeot en in 1924 verscheen de legendarische 35, die zeer succesvol was in de racerij en waarvan ook diverse succesvolle afleidingen verschenen.
De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania. Elk merk heeft zijn eigen doelgroep en opereert in de markt als een zelfstandig automerk.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Waarom is Bugatti zo duur? Een Bugatti is zo duur vanwege de superieure technologie, unieke mechanische elementen en premium en luxe componenten waaruit elk voertuig bestaat. Deze supercars behoren tot de meest indrukwekkende die ooit zijn geproduceerd en hebben een passend prijskaartje.
De vanafprijs van de hypercar ligt momenteel op 2,7 miljoen euro. Met tonnen kostende opties en gepersonaliseerde verzoeken loopt het prijskaartje rap op. Van de nieuwprijs vloeit uiteraard 21 procent aan btw naar de staatskas, terwijl het bpm-bedraag nu 192.000 euro bedraagt.
De 'goedkoopste' Bugatti is de ruim 3 miljoen euro kostende Chiron. Het Frans-Duitse luxemerk introduceert echter een nieuwe instapper: de 30.000 euro kostende Baby II.
Deze Bugatti is goed voor een prijs van 3.542.760 euro. De TL-231-K is iets 'goedkoper'. Deze Chiron werd vrijdag op kenteken gezet en heeft slechts 3.251.755 euro gekost. Dit zou betekenen dat er momenteel vier stuks met Nederlands kenteken zich in ons land bevinden.
De duurste klassieke auto aller tijden is de 100 miljoen dollar kostende Bugatti Type 57 SC Atlantic. Er zijn er vier gemaakt. Drie zijn er bekend, maar de vierde is nog altijd spoorloos.
Wie tegenwoordig zo'n oude Bugatti tegenkomt en er interesse in heeft, moet daarvoor de hoofdprijs betalen. Voor een originele Bugatti Type 35 ben je al gauw meer dan 2 miljoen euro kwijt. Een tweedehands EB110 kost al snel een miljoen euro.
Op basis van de bestaande architectuur maakt Bugatti uiteindelijk 551 auto's. Als alles volgens plan verloopt, zal in 2023 de laatste hypercar het Bugatti Atelier in Molsheim verlaten.
Bugatti = Bugatti is een gerenommeerd historisch automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is in 1998 voor 100 mark in handen van het Volkswagen-concern gekomen.
Bugatti begrenst de verkoop tot 500 stuks. In het eerste productiejaar, 2017, werden 70 wagens afgewerkt. Er werden al 300 wagens verkocht, met eind 2017 230 leveringen op de wachtrij.
Een Pur Sport kost volgens Paultan 95.000 euro per veertien maanden om hem alleen stil te hebben staan. Hou je hem langer, dan krijg je ook ander onderhoud. In totaal zou vier jaar onderhoud voor een Bugatti Chiron Pur Sport 350.000 euro kosten.
Bugatti Chiron
Zie hier de Bugatti Chiron. Deze Bugatti gaat maar liefst 420 kilometer per uur. De Bugatti Chiron heeft 1479 pk en rijdt dus wel lekker door.
Nieuw record voor duurste nieuwe auto van Nederland
's Ochtends werd namelijk een Bugatti Chiron op kenteken gezet met een catalogusprijs van 4.064.477 euro.
1. Bugatti Chiron – 4.064.477 miljoen euro. De duurste nieuwe auto op Nederlands kenteken werd vrij recent aangeschaft.
De prijs per stuk voor nieuwe auto's bedroeg 1,3 miljoen euro. Wie vandaag een Bugatti Veyron wil bemachtigen is op occasions aangewezen, omdat de auto niet langer geproduceerd wordt. Occasions voor de Veyron zijn echter zelden te koop.
Met een prijs van 16,5 miljoen euro was de Bugatti La Voiture Noire destijds de duurste nieuwe auto ooit verkocht. Er gingen eerst geruchten dat Cristiano Ronaldo de eigenaar zou zijn, maar het management sprak dat later tegen. De voetballer ging voor een Bugatti Centodieci van een armoedige 8 miljoen euro.
Eén komt er nota bene naar Nederland: voor vijf miljoen euro exclusief belastingen - liefst 6,3 miljoen euro op Nederlands kenteken. De Mistral valt in Bugatti's collectie van zogeheten few-off modellen: gelimiteerde uitgaves met prijskaartjes van 5 (Divo) tot 11,5 miljoen euro (La Voiture Noire).
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.
De Tata Nano is sinds 2008 de goedkoopste auto ter wereld. Voor zo'n 2.000 euro had je al een instapmodel. Een geheide verkoophit zou je denken. Maar vorige maand werd er slechts één gefabriceerd.