In het jaar 2007 bouwde het bedrijf SCRAP Entertainment Inc. 's werelds eerste escape room in Japan. Deze escape room, met de naam 'Real Escape Game' is geinspireerd door een computer spelletje in de “point-and-click” genre: “Crimson Room” van bedenker Toshimitsu Takagi.
Het idee is gebaseerd op dat van escape games, een genre computerspellen dat als een subgenre van het adventure-genre kan worden beschouwd. De eerst bekende escaperoom is die van SCRAP in Japan in 2008. Vanaf de jaren 2010 sloeg het over naar Europa en de rest van de wereld.
Oorsprong in computerspelletjes
Deze spellen kwamen als 'Escape Games ' of 'Escape Rooms' bekend te staan. De eerste van deze ontsnappingsspellen was Crimson Room, dat in 2004 bedacht werd door de Japanse Toshimitsu Takagi. Deze game sloeg gelijk aan en geldt tegenwoordig nog steeds als een klassieker.
Nederland telt inmiddels meer dan 400 escaperooms op meer dan 200 verschillende locaties. “Een mijlpaal als je kijkt naar het aantal escaperooms in de wereld”, aldus Mike van Hoenselaar, mede-eigenaar van Escape Rooms Nederland. Nederland is hiermee het land met de meeste escaperooms per vierkante meter.
Een escape room is een avontuur waarbij je als groep verschillende puzzels moet oplossen. Je krijgt hiervoor 60 minuten de tijd. Bij de eerste escape rooms was het doel ook echt letterlijk om uit een kamer te ontsnappen.
De hoogte van de prijs heeft meestal een verband met de populariteit van de escape room: Sherlocked Amsterdam is een erg bekende escape room in ons land en daarom is de prijs per spel ook hoger. De gemiddelde prijs van escape rooms ligt rond de 100 euro voor 5/6 personen.
De eerste escape room
In het jaar 2007 bouwde het bedrijf SCRAP Entertainment Inc. 's werelds eerste escape room in Japan. Deze escape room, met de naam 'Real Escape Game' is geinspireerd door een computer spelletje in de “point-and-click” genre: “Crimson Room” van bedenker Toshimitsu Takagi.
Escape Room spelregels. Het doel van het spel is om, net als in een echte escape room, te ontsnappen voordat de tijd om is. Elk avontuur bestaat uit 3 delen en in elk deel moet je als team een code vinden (bestaande uit 4 sleutels). Om te winnen moet je binnen 60 minuten 3 juiste codes vinden.
Escape rooms zijn een vrij nieuw fenomeen en in hun 5jarige bestaan weet de overheid hen nog steeds niet duidelijk te classificeren. Zo vallen ze voor de ene vergunning onder leisure maar bij de volgende gemeente weer in het hokje bijeenkomstfunctie of horeca en bij de KVK onder Overige recreatie exclusief jachthavens.
Nee, net als in een echte Escape Room kun je elk mysterie eenmalig spelen, want het is niet leuk als je de oplossing al weet. Het spel zelf kan echter opnieuw worden gespeeld. Je kunt alle items die je gebruikt tijdens het spelen (aangegeven met een pictogram van een printer) via de website opnieuw printen.
Vergeet niet dat een goede escaperoom niet goedkoop is om te bouwen. Onze ervaring leert dat je minimaal 25.000 euro moet hebben te besteden. Er zijn mogelijkheden om het voor minder te doen, maar dit is van veel variabelen afhankelijk. Daarom zouden wij uitgaan van minimaal 25.000 euro.
Volgens Stefan is een goede escape room een combinatie van een goed verhaal (storytelling), identificatie met een persoon in het verhaal, mooie entourage, bijzondere technieken ondersteunend aan het verhaal en uitdagende puzzels (van doen tot denken).
In een escaperoom word je met meerdere mensen in een kamer of omgeving gezet waar puzzels en raadsels aanwezig zijn die jij moet zien te ontdekken en oplossen om binnen een bepaalde tijd.
Welk platform ga je gebruiken? De makkelijkste manier om een escaperoom te maken is door een eigen website te bouwen. Weebly, Wix, Jimdo of Wordpress zijn websites waarmee je makkelijk je eigen site kunt maken en waar je veel tools op kunt embedden.
Escape Room The Game – 2 Spelers Editie is een Strategiespel dat door 2 spelers gespeeld kan worden vanaf 16 jaar. Een spelletje Escape Room The Game – 2 Spelers Editie duurt gemiddeld 60 minuten en scoort qua moeilijkheid 2.5 ster(ren) .
Deze Chrono Decoder staat eigenlijk centraal in elk spel: het apparaat telt af van 60 naar 0 minuten, en je voert alle ontcijferde codes op dit apparaat in om op die manier het spel zo snel mogelijk tot een goed einde te kunnen brengen.
Vier vrienden geven zich op voor een escape room. In dit spel moeten ze binnen zestig minuten zien te ontsnappen uit een kamer. Maar wat gebeurt er als de persoon die hen opsluit helemaal niet van plan is hen te laten gaan? Een van de jongeren is het doelwit.
Over de auteur
Dit boek werd onder andere bekroond met de Prijs van de Jonge Jury.
Zoals de naam al zegt speel je bij een remote escape room de kamer op afstand. Via een live videoverbinding sta je in contact met een gamemaster die zich op dat moment in de kamer bevindt. Jullie moeten samen proberen de puzzels en mysteries van de kamer op te lossen voor het uur voorbij is.