Een bestuursorgaan is volgens de definitie van artikel 1:1 lid 1 Awb een: "orgaan van een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld" (a-orgaan), of "een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed" (b-orgaan). Uitzonderingen staan vermeld in art. 1:1 lid 2 Awb.
1:1 Awb: 'Onder bestuursorgaan wordt verstaan: a. een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of b.een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed.
Wat is de structuur van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)?
In hoofdstuk 3 zijn bijvoorbeeld de algemene bepalingen over besluiten te vinden en in hoofdstuk 4 de bijzondere bepalingen over besluiten. Elk hoofdstuk in de Algemene wet Bestuursrecht begint met artikel 1.
De belangrijkste regels van het bestuursrecht staan in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De Awb vermeldt hoe de overheid besluiten moet voorbereiden en bekendmaken.
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn beide bestuursorgaan in de zin van de Awb. Het gaat bij deze bevoegdheid om het nemen van besluiten zoals bedoeld in de Awb.
Een bestuursorgaan is volgens de definitie van artikel 1:1 lid 1 Awb een: "orgaan van een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld" (a-orgaan), of "een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed" (b-orgaan).
Deze wet beschrijft kaders die alle overheden moeten hanteren bij het besturen. Uitgangspunt van deze wet is dat de bestuursorganen van Nederland, zoals gemeenten, meer uniform algemene bestuurskaders hanteren. Andere overheidsinstanties, zoals het Centrum Indicatiestelling Zorg, vallen onder de Awb.
Om de rechtsbetrekkingen tussen overheid en burger zo goed mogelijk te doen verlopen, stelt de Algemene wet bestuursrecht (Awb) een aantal grondregels. De Awb wordt in fasen (tranches) ingevoerd.
De rechtbank is van oordeel dat de raad een onafhankelijk bij wet ingesteld orgaan is dat met rechtspraak is belast. Op grond van artikel 1:1, tweede lid, aanhef en onder c van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) is de raad daarom geen bestuursorgaan en is er geen beroep mogelijk bij de bestuursrechter.
In deze wet wordt verstaan onder bestuursorgaan: een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed, behalve: a. de wetgevende macht; b. de kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal; c.
Let wel: de Staten-Generaal los van de regering zijn geen bestuursorgaan.
De Hoge Raad maakt geen uitzondering voor (onderdelen van) bestuursorganen van de Staat die in sterke mate zelfstandig zijn, zoals de Belastingdienst op organisatorisch, budgettair en begrotingstechnisch gebied is.
Een orgaan is, binnen een organisme, een geheel van weefsels met een of meerdere functies ten behoeve van dat organisme. Een huidmondje is bijvoorbeeld een orgaan dat bij planten de ventilatie regelt. Vaak oefenen stelsels van enkele organen gezamenlijk een bepaalde functie uit.
Wanneer een b-orgaan privaatrechtelijke taken uitvoert, is zij geen bestuursorgaan. Privaatrechtelijke taken zijn taken die u ook kunt uitoefenen, zoals het kopen van een bank of het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Zij is enkel een bestuursorgaan wanneer zij publieke taken uitvoert.
De Dienst Uitvoering Onderwijs (voorheen Informatie Beheer Groep en Centrale Financiën Instellingen) is een zelfstandig bestuursorgaan van de Nederlandse overheid, dat in opdracht van de minister van Onderwijs een aantal onderwijswetten en -regelingen op het gebied van financiering en informatiebeheer uitvoert.
107 lid 2: “de wet stelt algemene regels van bestuursrecht vast”). Daarmee is de Algemene wet bestuursrecht een organieke wet: de Grondwet geeft opdracht tot het vaststellen van deze wet. In 1983 werd de Commissie algemene regels van bestuursrecht ingesteld. Deze commissie bereidde de Algemene wet bestuursrecht voor.
*Heel hoofdstuk 8 van de Awb is een vorm van dwingend recht.
Met «wettelijk voorschrift» worden niet alleen formele wetten bedoeld, maar ook regels gesteld door organen die aan Grondwet of wet regelgevende bevoegdheid kunnen ontlenen. In dergelijke gevallen zal derhalve ook bij gemeentelijke of provinciale verordening van de hoofdregel van de Awb kunnen worden afgeweken.
2 De Koning als (niet) bestuursorgaan
Volgens de Afdeling is de Koning geen bestuursorgaan in de zin van de Awb (en de Wob).
De gemeenteraad is aan te merken als een bestuursorgaan in de zin van de Awb, meer specifiek in de zin van art. 1:1 lid 1 sub a Awb.
Intrekking van een besluit of intrekking van een vergunning door de overheid is mogelijk. Maar er dient wel een goede grond voor intrekking van een vergunning te zijn. Ook kan de een bestuursorgaan een besluit gedeeltelijk intrekken. Het intrekken van een besluit of vergunning komt niet veel voor.
Een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) voert een overheidstaak uit. Zbo's hebben een bijzondere positie binnen de Rijksoverheid. Zbo's oefenen ten eerste meestal openbaar gezag uit. Dit houdt in dat een zbo iets kan gebieden of verbieden.
Op deze wijze wordt de positie van provinciale staten en de gemeenteraad als hoofdorganen van het bestuur van provincies en gemeenten benadrukt. Het tweede lid van dit artikel vermeldt de belangrijkste overige bestuursorganen van provincies en gemeenten.
Het Rijk is de hoogste bestuurslaag.