De laatste maanden gaven steeds meer ketens, waaronder AH en Jumbo, aan over te stappen naar vlees van kippen die een beter leven hebben gehad. “Zeker sinds marktleider Albert Heijn afgelopen maart bekendmaakte om vanaf 2023 alleen nog kip in de schappen te leggen met minimaal één ster, is het snel gegaan.
Welke fastfoodketen scoort het best? De ketens die het slechtste scoren zijn Subway en Starbucks. Ook de Burger King scoort uitermate slecht. McDonald's zit hier slechts één fase boven, wat betekent dat ook zij niet voldoende maatregelen nemen voor het kippenwelzijn.
In 2023 is de plofkip definitief uit de versschappen van de supermarkt verbannen; Boni heeft vandaag als laatste grote supermarktketen gezegd te stoppen met de verkoop van de keurmerkloze kip.
Alle supermarkten stopten met plofkip. De kippen die sindsdien in het schap liggen groeien minder snel, maar de omstandigheden waarin deze nieuwe kippen leven, verschillen niet veel met die van een plofkip. Ze krijgen nog altijd te weinig ruimte en komen nooit in aanraking met frisse buitenlucht.
Het ontbreekt de consument niet aan kennis: die weet donders goed dat plofkippen groeihormonen, antibiotica, vochtvasthoudende middelen en andere ongezonde stoffen krijgen toegediend.
Kippen die zo snel groeien noemt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier 'plofkippen', de onderzoekers spreken van 'reguliere kippen'. Zo'n 70 procent van de vleeskippen in pluimveehouderijen in Nederland is zo'n plofkip. Over die plofkip valt nu goed én slecht nieuws te vertellen.
Supermarktketen Jumbo heeft vanaf maandag kippenvlees in de schappen van kippen die meer ruimte hebben, langer leven en langzamer groeien dan plofkippen. Het plan is dat er eind 2015 geen plofkip meer te koop is bij Jumbo en dat die dan vervangen is door deze 'Nieuwe Standaard Kip'.
Plofkip is de 'gewone' kip in de supermarkt. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie gaat het om een kuiken dat in zes weken tijd wordt 'vetgemest tot vleeshomp van ruim twee kilo'. Ze zitten volgens Wakker Dier met 19 anderen op een vierkante meter in een 'donkere stal'.
Gangbare vleeskippen (plofkippen) in de bio-industrie daarentegen leven maar een fractie van hun natuurlijke levensverwachting; zo'n 42 dagen. Dan worden ze geslacht. Eigenlijk is de kip dan nog maar een kuiken. Na 42 dagen zijn ze al 2 kilo zwaar, door hun bouw en de hoeveelheid voeding.
Reactie McDonald's
McDonalds gebruikt reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen", zegt Eunice Koekkoek, manager communicatie McDonald's Nederland.
Ons rundvlees komt met name uit Nederland, Duitsland, Italië en Oostenrijk. We gebruiken voornamelijk vlees van melkkoeien. OSI Food Solutions uit Günzburg (Duitsland) maakt hamburgerschijven van het rundvlees. In de fabriek wordt al het vlees gecontroleerd op kwaliteit.
Wakker Dier doopt KFC om tot KFP – Kentucky Fried Plofkip. De fastfoodketen gebruikt namelijk nog steeds plofkip.
KFC verkoopt plofkip. Eerder gaf de fastfoodketen aan zich niet te herkennen in die term omdat hun kip uit Nederland komt en aan de minimale Europese regelgeving voldoet. Deze regels omschrijven inderdaad precies hoe plofkippen standaard gehouden worden: met maximaal 21 dieren op een vierkante meter in dichte stallen.
Gezonde legkippen en sierkippen kopen
Kippen aanschaffen bij Floralux houdt in dat je gezonde dieren koopt. Regelmatig komt een dierenarts langs om de huisvesting en gezondheid van onze kippen te controleren. We volgen alle strikte voorwaarden en kopen enkel bij officiële kwekers.
Sinds 2016 zijn alle grote supermarktketens afgestapt van de plofkip. De kip die nu ter vervanging in het schap ligt, heeft een gezondere groei en is daarom geen plofkip. Maar de omstandigheden waarin deze kip leeft, verschilt niet veel met die van een plofkip. De welzijnseisen lopen per supermarkt uiteen.
Plofkip/gangbare kip: Groeit ca. 60 gram per dag; 20 kippen per m2; geen daglicht in de stal.
Boeren zien maar weinig terug van de prijs die consumenten aan kip uitgeven. Van de gemiddelde kiloprijs van 8,17 euro krijgen slachterijen gemiddeld 4,40 euro en boeren 0,89 euro, meldt het CBS.
Zo krijgt prijzenvechter Lidl kipfilet aangeleverd van een Nederlandse en een Duitse slachterij, waarbij in de monsters van de Duitse kipfilet veel minder bacteriën zaten dan in die van de Nederlandse. De bond vraagt zich af wat Duitse slachterijen beter doen dan Nederlandse.
Welke supermarkt heeft de lekkerste kip? Zo komt Albert Heijn het beste uit de steekproef, met 9% plofkip. De meeste kipvleeswaren van Albert Heijn zijn van de zogeheten tussenkip, en 12% is kip met een ander keurmerk.
Plofkippen zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze zijn zodanig doorgefokt, dat ze zo snel groeien dat ze na gemiddeld 42 dagen 'slachtrijp' zijn. Deze snelle manier van groeien veroorzaakt vaak hartproblemen: vleeskuikens lopen het risico letterlijk dood te groeien.
Wakker Dier werd 15 december 1997 als stichting opgericht door Wim de Kok, Jan van der Lee, Jan IJzerman en Jan Bonjer, mede op initiatief van Niko Koffeman die niet in het bestuur ging zitten. De oprichters vonden dat er onveranderd behoefte was aan een actiegroep tegen de intensieve veehouderij.
In 2015 kwam het aantal pluimveebedrijven hier nog uit op 483 en in 2016 waren er in Gelderland 459 pluimveebedrijven. Het gemiddelde aantal kippen per bedrijf kwam uit op 39.359 stuks.
Het totale aantal kippen kwam in 2015 uit op 11.923.662, zo'n 700.000 meer dan in 2017. Ook in 2016 lag het totaalaantal hoger dan in 2017 (11.790.545 stuks).
Ook levende kippen. De aanvoer is inmiddels gestopt en dat drijft de prijs op.” Samen met de gevolgen van de vogelgriep zorgt dat voor een verdubbeling van de prijzen voor kipfilet en kippendij. En dat zijn nu juist de producten die zoveel gekocht worden tijdens de ramadan.