Directe verkopen aan klanten via internet is een snelgroeiend verkoopkanaal. De Verenigde Staten is de belangrijkste afzetmarkt, hier wordt zo'n 40% van de omzet behaald. De productie wordt bijna volledig uitbesteed en Nike heeft zelf vrijwel geen productielocaties.
Populaire Nike Schoenen Modellen
De meest populaire type Nike schoenen zijn de Nike Air Max 1 (slecht verkrijgbaar), Air Max 90, Nike Air Force en de Nike Air Jordan.
Hij kreeg nationale bekendheid dankzij zijn verhalen in bekende Amerikaanse sportbladen. Ook werd hij in 1972 vierde op de vijfduizend meter in München. Hierop besloot Prefontaine Nike-schoenen naar collegalopers te sturen, om zo meer bekendheid voor de schoenlijn te genereren.
Nike, Inc. is een Amerikaans sportkleding- en schoenenbedrijf dat wereldwijd bekend is. Het werd opgericht op 25 januari 1964 onder de naam Blue Ribbon Sports (BRS) door de atleet Philip Knight en zijn coach Bill Bowerman.
Nike, het grootste sportmerk ter wereld, heeft wereldwijd zo'n 1100 zogenaamde direct-to-consumer Nike brandstores, voornamelijk in de grote steden.
Belangrijke landen waar de productie plaatsvindt zijn de Volksrepubliek China, Vietnam, Turkije, Indonesië en Thailand. Belangrijke concurrenten van Nike zijn, onder andere, adidas, ASICS, Puma en Under Armour.
Nike begon niet als Nike; Het bedrijf dat Phil Knight oprichtte in 1962 heette Blue Ribbon Sports.
De doelgroepen waar Nike zich voornamelijk op segmenteert zijn sporters in de jonge tot middelbare leeftijdsklasse. Deze doelgroepen zijn meer bezig met sportievere merken en kleding. Initieel richtte Nike zich voornamelijk op topsport en atleten, maar dit is al lang niet meer alleen het geval.
Philip "Phil" Hampson Knight (Portland, 24 februari 1938) is een medeoprichter van het bekende sportmerk Nike en heeft een groot aandeel in Laika Entertainment House. Hij geeft ook veel geld aan de Universiteit van Oregon, waar hij een bachelor kreeg in 1960. In 1962 studeerde hij af op de Stanford Business School.
De Campus coördineert alle logistieke activiteiten tussen 620 fabrieken en 200.000 leveradressen. Alle Nike-schoenen of -kleding die in Europa, het Midden-Oosten of Afrika verkocht worden, passeren fysiek of virtueel door deze logistieke campus.
Sommigen denken dat de swoosh refereert aan de beweging van een atleet, gelijk aan het geluid dat een zweep maakt. Anderen houden vast aan hun geloof dat de swoosh de vleugels aan de voeten van de godin Nikè zijn, maar dan omgekeerd. Het zou een teken van snelheid en elegantie kunnen zijn.
Bij NIKE, Inc. zien we een wereld voor ons waar iedereen atleet is, waar iedereen plezier in bewegen heeft. Gedreven door onze passie voor sport en ons instinct voor innovatie streven we naar het vergroten van de mogelijkheden van ieder mens.
Bij de Nederlandse mannen is het merk Nike duidelijk het meest geliefd terwijl de Nederlandse vrouwen de voorkeur hebben voor het merk Adidas.
Onze missie is: om iedere atleet* ter wereld inspiratie en innovatie te bieden. *Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet.
7 jaar na de start van hun bedrijf veranderende zij hun naam in iets wat beter bij hun merk schoenen paste: Nike. Het merk is vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning: Niké. Een ander leuk feitje: Het Nike-logo, dat we nu allemaal kennen en enorm beroemd is, heeft in totaal 35 dollar gekost.
Nike Inc. is een Amerikaans bedrijf dat opgericht is in 1964. Het bedrijf ontwerpt, produceert en verkoopt wereldwijd sportschoenen en sportkleding. Onder Nike Inc. vallen de merken Nike, Converse, Hurley en Jordan Brands.
Converse is een Amerikaanse schoenenfabrikant die sinds het begin van de vorige eeuw schoenen produceert, en is tegenwoordig een dochteronderneming van Nike Inc.
Nike.com wordt gerund door Nike Retail B.V. Het bedrijf is een naamloze vennootschap, opgericht volgens de Nederlandse wetgeving, met een aandelenkapitaal van € 18.000.
Nike is als bedrijf actief op verschillende kanalen om haar doelgroep te bereiken. Zo is zij bijvoorbeeld actief op Instagram, Facebook en Pinterest.
Aan de Portland State University studeerde in het jaar 1964 ene Phil Knight. Phil zat met het idee om een eigen merk sportschoenen op te richten. Dit idee was het beginsel van zijn bedrijf 'Blue Ribbon Sports'. Na enkele jaren kwam er een schoenenlijn met de naam Nike.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
Positionering Nike: podcast
Het bedrijf ontstond als Blue Ribbon Sports in 1964 en was distributeur van het Japanse merk Onitsuka Tiger. De eerste twee jaar verkochten medewerkers schoenen uit de achterbak van hun auto maar het bedrijf groeide zo hard dat het al snel twee winkels opende.
Sinds 1999 bevindt het Europese hoofdkwartier van Nike zich in Hilversum. Vrijwel alle verkopen van Nike-producten buiten de VS lopen via dit 'Europese hoofdkwartier' (EHQ). Koop je dus een paar schoenen in Londen, dan stroomt dit geld vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland.