Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.
In Europa wordt in vijf landen links gereden: Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. En wereldwijd in nog veel andere landen. Rijden in deze landen vergt in het begin wat meer concentratie.
Als zij elkaar tegenkwamen en zij liepen rechts van de weg, bestond de mogelijkheid dat de zwaarden elkaar zouden raken. Dit was desastreus voor een samoerai, voor wie het zwaard heilig was, en dit moest leiden tot een handgemeen. Om dit te voorkomen ging men links van de weg lopen en ook rijden.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden. Rood = rechts rijden, blauw = links rijden.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
Het idee leeft dat een verwaarloosbare minderheid links rijdt, maar dat is niet waar. Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Rijden ze links of rechts in Kenia? In Kenia rijden ze links.
Let wel op ander verkeer en voetgangers. De maximumsnelheid in Amerika is 25-45 mijl per uur (40-70 km/u) in steden; en zo'n 65 tot 75 mijl per uur (100-120 km/u) op de snelweg. Je mag op snelwegen aan alle kanten inhalen, ook aan de rechterkant. “Stay in your lane” is een bekende rijstijl in Amerika.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
De VS kiest voor rechts rijden
Pas aan het begin van de 20e eeuw werd het stuur aan de linkerkant daar gebruikelijk. Zo kon je beter inschatten of je kon inhalen. Bovendien kon de passagier dan aan de kant van de stoep uitstappen.
Je moet rechts rijden en links inhalen.
In Portugal rijden ze rechts.
Veel toeristen die een huurauto boeken op Cyprus zijn verrast als ze hun auto aan de linkerkant in willen stappen en geen stuur zien. Dat stuur zit aan de rechterkant omdat ze op Cyprus net als in Engeland aan de linkerkant van de weg rijden.
Portugal, Italië, Zwitserland en Oostenrijk rijden ook links. Zweden ook; daar reden de auto's in het verleden trouwens óók links, maar op de weg hebben ze dat in de jaren '60 op één dag omgegooid naar rechts houden. Voor de treinen is zo'n omschakeling erg bewerkelijk, dus de treinen zijn links blijven rijden.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
Een andere reden is te vinden in de Franse Revolutie. Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden.