Vandaag de dag is Starbucks met meer dan 32.000 winkels in 80 landen de grootste koffiebrander en verkoper van koffiespecialiteiten ter wereld. En met elke beker streven we ernaar om zowel ons erfgoed als een uitzonderlijke ervaring tot leven te brengen.
In 1984 kochten de drie oprichters van Starbucks Peet's Coffee & Tea. Daarna verkochten ze in 1987 de Starbucks-keten aan Il Giornale. Dit laatste bedrijf hernoemde alle bestaande vestigingen van Il Giornale naar Starbucks en begon met een snelle expansie.
De missie van Starbucks is om de menselijke geest te inspireren en te voeden – met één persoon, één kop en één buurt tegelijk. Het gebeurt miljoenen keren per week: een klant ontvangt een drankje van een Starbucks®barista. Toch is elke interactie uniek.
In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan. Toen Starbucks de markt ging veroveren had hun logo beschrijvende elementen in de tekstuele elementen, door de toevoeging van Starbucks Coffee.
Een van de dingen wat hun zo groot heeft gemaakt is het vermogen om in te spelen op de vraag van de klant. Waar Starbucks in eerste instantie het alleen hield bij het verkopen van koffiebonen en apparatuur, begonnen zij met Howard Schultz ook espresso koffie te verkopen.
De vrienden hadden een voorliefde voor goede koffie en exotische thee. Ze investeerden alle drie 1350 dollar en leenden nog eens 5000 dollar van de bank om hun eigen winkel te kunnen beginnen. De naam Starbucks stamt af van Starbuck, een bekend (koffieliefhebbend) personage uit het boek 'Moby Dick' van Herman Melville.
Starbucks benadert zijn klanten én medewerkers heel persoonlijk. Aandacht voor sfeer en goed teamwork maken de koffieketen tot de grootste ter wereld.
Het groene, zwarte en witte kleurenschema werd in deze versie geïntroduceerd om de groei, frisheid en welvaart van Starbucks weer te geven. Vergeleken met het oude koffie-bruine kleurenschema, hadden de groene en witte kleuren een veel rustgevender effect op de consumenten van het merk.
Howard Schultz (New York, 19 juli 1953) is een Amerikaanse zakenman en politicus.
Elke dag gaan we naar ons werk in de hoop twee dingen te doen: geweldige koffie delen met onze vrienden en de wereld een beetje beter maken. Dit was waar toen de eerste Starbucks locatie in 1971 werd geopend, en het is vandaag nog net zo waar.
Elke dag gaan we naar ons werk om twee dingen te doen: heerlijke koffie delen met de wereld en proberen de wereld een beetje te verbeteren. Dat was zo toen de eerste Starbucks in 1971 werd geopend, en dat is nog steeds zo.
Na interesten en belastingen heb je de 'netto winst' of 'net earnings'. Starbucks klokte af op 2,8 miljard dollar, nog steeds mega. Nettowinst is ook een belangrijk getal maar de lijnen tussen EBIT en nettowinst zijn vooral een zaak van de financiële afdeling.
Starbucks is 's werelds grootste keten van koffiehuizen. Het bedrijf is in 1971 opgericht. Het logo van Starbucks is een gestileerde weergave van een zeemeermin. Het bedrijf heeft ongeveer 30.000 vestigingen in 80 landen.
WANNEER WERD STARBUCKS OPGERICHT? Toen we de eerste Starbucks® koffiebar openden in 1971, bestond het bedrijf uit niet meer dan één winkeltje in de oude Pike Place Market in Seattle.
Er zijn bijna 30.000 Starbucks-filialen in de wereld
Uiteraard hebben de Verenigde Staten de meeste Starbucks-filialen: meer dan 14.600! Daarna volgt China met meer dan 3.500 zaken. De top 3 wordt door Canada afgesloten met ruim 1.500 filialen.
99% van de Starbucks® koffie is ethisch verantwoord ingekocht, en we zijn op een missie om van koffie het eerste landbouwproduct ter wereld te maken dat volledig duurzaam wordt ingekocht. We kopen koffie die gecontroleerd is door C.A.F.E (Coffee and Farmer Equity).
Inmiddels is Starbucks met meer dan 15.000 vestigingen in 50 landen de grootste koffiebrander en verkoper van koffiespecialiteiten in de wereld. Naast koffie biedt Starbucks een uitgebreid assortiment aan thee, gebak, salades, sandwiches en andere snacks, zowel ter plaatste als to-go.
Doordat ze een sterk merk hebben opgebouwd met loyale klantenkring kunnen ze significant hogere prijzen rekenen voor een kop koffie. Dit noemen we 'pricing power'. Oftewel: in welke mate een bedrijf zijn prijzen kan aanpassen zonder dat je hier al te veel klanten mee verliest (Banton, 2019).
Klinkt bizar toch? Wij als Hollanders, uitgeroepen tot 's werelds grootste koffiedrinkers, hebben ook gewoon 50 Starbucks vestigingen in ons knusse landje staan.
Het originele logo, bestaande uit een zeemeermin met twee staarten, werd bedacht door Heckler. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van een eiland genaamd Starbuck. Dus gebruikten ze het beeld van de sirene om koffieliefhebbers aan te trekken om een kopje koffie te komen drinken.
Schaduw. De vrouw op het logo is een halfgodin in de gedaante van een soort zeemeermin met twee staarten. Niet te missen. Maar, ook werd het tijd om het gezicht meer menselijk te maken door een imperfectie toe te voegen.
Hoe heet 's werelds grootste keten van koffiehuizen? De grootste koffieketen met koffiehuizen in de wereld is Starbucks. Wereldwijd zijn er 17.000 Starbucks-vestigingen (fun fact: in de Verenigde Staten vind je er maar liefst 11.000!).