Valutacode voor de tugrik, muntstuk van Mongolie.
met betrekking tot
` met betrekking tot In woordenboeken vaak gebruikt om een objectsrelatie aan te geven.
Wat is een OLG? Een onderwijsleergesprek is een didactische werkvorm. Als trainer activeer je de deelnemers om na te denken door het stellen van vragen. Dit doe je stapsgewijs en elke vraag draagt bij aan het bereiken van het leerdoel.
Lv is de afkorting van landbouwvennootschap. De landbouwvennootschap is een zeer specifieke vennootschap en heeft de exploitatie van een land- of tuinbouwbedrijf tot doel.
Vind het onderwerp: wie of wat + gezegde? Vind het lijdend voorwerp: wie of wat + gezegde + onderwerp? Vind het meewerkend voorwerp: (aan/voor) wie of wat + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp?
Het onderwijsleergesprek is een werkvorm die in het onderwijs gebruikt wordt om leerlingen zelf inzichten te laten verwerven in de leerstof. De meest voorkomende vorm is een gesprek tussen leerling(en) en docent, waarbij de leerling actief op zoek gaat naar meer dan feitenkennis.
De betekenissen
Een ATB staat voor All Terrain Bike terwijl dat MTB voor mountainbike staat. Met beide afkortingen zou je een echte mountainbike kunnen bedoelen. De afkortingen zelf verklappen dus niets over de verschillen van de fietsen.
naar aanleiding van
Voorbeeld: `Ik schrijf u n.a.v. uw oproep voor nieuwe collectanten.
1) Of iets dergelijks 2) Of iets dergelijks (afk.)
Bakkenist-methode voor functiewaardering Een analytisch functiewaarderingssysteem waarbij een functie op bijna 100 aspecten wordt beoordeeld om de zwaarte van de functie te kunnen bepalen. Deze methode is gebruikt voor het waarderen van de 20 referentiefuncties ten behoeve van de CAO voor Dagbladjournalisten.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
Een goed en open gesprek met kinderen vraagt van de leerkracht luistervaardigheid, spreekvaardigheid, reflectievaardigheden en de bereidheid om te leren van je eigen ervaringen. Naast deze vaardigheden zijn een open houding, nieuwsgierigheid, warmte, respect, belangstelling en empathie van belang.
Voorkennis is dus de bouwsteen om leerlingen te laten leren. Het geeft namelijk betekenis aan nieuwe informatie/lesstof. Als we leerlingen willen leren, moeten we aansluiten bij ons geheugen. Hoe meer voorkennis er wordt geactiveerd, hoe sneller de leerlingen de lesstof begrijpen, onthouden en kunnen toepassen.
Samenwerkend leren houdt in dat leerlingen bij activiteiten of leertaken met elkaar samenwerken in groepjes die klein genoeg zijn om iedereen aan bod te laten komen in de uitvoering van een duidelijk omschreven collectieve taak. Scholen kunnen dit ook in samenwerking met bijvoorbeeld de buitenschoolse opvang vormgeven.
De bijvoeglijke bepaling (bvb) is altijd een deel van een zinsdeel en vertelt iets over een zelfstandig naamwoord en hoort daar ook bij. Let op: Als het zinsdeel begint met een lidwoord maakt dat geen deel uit van de bijvoeglijke bepaling.
Een werkwoordelijk gezegde (wg) vertelt wat er gebeurt, wat er gedaan wordt: de handeling, iemand doet iets, er gebeurt iets. Een werkwoordelijk gezegde bestaat uit alle werkwoorden die bij elkaar horen. Een werkwoordelijk gezegde heeft minstens een zelfstandig werkwoord.
Het naamwoordelijk gezegde (nwg) bestaat altijd uit een koppelwerkwoord. De koppelwerkwoorden zijn; zijn, worden, heten, blijven, schijnen, lijken, blijken, dunken en voorkomen. Het koppelwerkwoord koppelt het naamwoordelijk deel aan het onderwerp. Het naamwoordelijk gezegde (nwg).
LV op een nummerbord
Een kenteken met die letters komt uit Letland. Daarnaast kun je het kenteken herkennen aan het feit dat het een witte kleur heeft in plaats van geel zoals onze Nederlandse nummerborden. Het gaat hier dus wel gewoon om een Europees land, niet om een land van een ander continent.
Het huidige Macedonische kenteken bestaat uit een witte kentekenplaat met twee zwarte letters die de herkomst aangeeft, dan een rood vlak met de herkomst in het Cyrillisch, gevolgd door drie cijfers en twee letters met aan de linkerkant een blauw vlak, net als de Europese kentekens, echter zonder Europese vlag en met ...
Sinds 2004, na de toetreding van Tsjechiƫ tot de Europese unie, staat aan de linkerkant van het kenteken het EU-logo met daaronder de landcode CZ.