Bij moeren wordt meestal enkel verwezen naar de diameter. Omdat het draad op bouten en moeren metrisch is, staat er voor de afmeting van de diameter een hoofdletter M. De lengte van een bout (en schroef) wordt aangegeven met de 'werkende lengte': het gedeelte dat in het materiaal verdwijnt.
Bij metrische bouten is het heel makkelijk om te bepalen welke bout het is. Een M6 bout is 6mm dik, een M12 bout is 12mm dik en een M20 bout is 20mm dik. In de schroefdraadtabel staat ook een kolom met het woord "Spoed".
Maat van deze bout: M 8 x 30. Maat van deze moer: M 8. * de boutlengte geeft men aan zonder kop behalve als er sprake is van een verzonken kop.
Gebruik een schuifmaat om de diameter om de 1e, 4e en laatste volle draadgang op te meten. Als de diameter bij de een buitendraad oploopt, of bij een binnendraad afloopt, is er sprake van een conische draad. Als de diameter op de verschillende meetpunten gelijk is spreken we van een rechte draad.
M4 staat voor de maat. een moer M4 past op een draadeind ( of bout etc) M4 ofwel 4 millimeter metrisch draad. Metrisch als in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engels ( whitworth) draad. In Nederland wordt voornamelijk metrisch draad gebruikt.
Metrische schroefdraad wordt aangeduid met de hoofdletter M zoals bijvoorbeeld bij een M8 bout. In sommige Engelstalige landen wordt nog gebruik gemaakt van BSW schroefdraad. Dit staat voor British Standard Whitworth. Deze soort schroefdraad is vernoemd naar de Brit Sir Joseph Whitworth.
Lengte opmeten
Bij een bolkop, tellerkop en zeskantekop meet je de lengte van de schroef vanaf de onderkant van de kop tot aan de punt van de schroef. Bolkop: Bij schroeven met een boorpunt wordt de lengte gemeten tot de punt van de boorpunt dus het uiteinde van de schroef.
Dat is de dikte van de schroeven in millimeters.
M20 kan verwijzen naar: Messier 20 (M20), een object aan de sterrenhemel BMW M20, een verbrandingsmotor van BMW Een verkeersweg: M-20 (Bosnië en Herzegovina) M20 (Denemarken), zie Vestmotorvejen M20 [..]
De poorten van kranen hebben bijna altijd parallelle gasdraad (BSP ofwel British Standard Pipe). Dit type schroefdraad is de standaard voor leidingtechniek.
Normale schroefdraad is altijd eengangig. Bij meergangige schroefdraad lopen meerdere spiraalvormen over de omtrek, de schroefdraad start vanaf meerdere punten. Deze draad wordt vooral toegepast bij bewegingsschroefdraad waarbij men een grote verplaatsing per omwenteling wenst, maar geen grovere draad wil gebruiken.
Hanteer de vuistregel: Slotbout dikte + 1 mm = boor dikte. Heeft u bijvoorbeeld een slotbout van m10 dik, gebruik dan een 11 mm boor voor het voorboren.
Voor metrische (M) en metrisch fijne schroefdraad (MF) is er een gemakkelijke vuistregel. Namelijk de nominale maat van de schroefdraad dient verminderd te worden met de spoed. Dus bij een M6 schroefdraad die een spoed heeft van 1 mm zal de voorboordiameter worden 6-1=5 mm.
Standaard boorgaten zijn 9 mm.
Dat is een vaak voorkomende vraag. Een vuistregel voor het bepalen van de voorboordiameter bij inwendig schroefdraad tappen is de diameter van de draad minus de spoed. Voorbeeld: Schroefdraad M16 heeft standaard een spoed van 2,0 mm, dus de voorboordiameter is dan 16 - 2 = 14,0 mm.