Sommige banden zijn voorzien van het niet beschermde symbool M+S (modder en sneeuw). Maar alléén M+S op banden zegt niets over de rijeigenschappen onder winterse omstandigheden. M+S kan dus ook op zomerbanden staan. Let daar goed op bij het kopen van een allseasonband.
Ook op nat wegdek heeft de Vredestein Ultrac goed tot zeer goed gescoord op alle testonderdelen. Op weerstand tegen aquaplaning blinkt de band uit. Op remmen, wegligging en zijdelingse grip is hij gewoon goed. Het verbruik is hoger dan gemiddeld, zelfs het hoogste van alle banden uit de test.
U kunt een winterband herkennen aan het symbool met bergen en een sneeuwvlok op de zijkant. Dit betekent dat de band voldoet aan de veiligheidscriteria voor winterse omstandigheden.
3PMSF winterbanden
Dit symbool wordt steeds meer de norm voor het herkennen van een goede winterband. Het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) is eenvoudig te herkennen: een sneeuwvlok omringd door 3 bergtoppen. Wegens regelgeving wordt het symbool altijd vergezeld door de M+S markering.
All season-banden bieden 's winters meer grip dan zomerbanden en zomers betere tractie dan winterbanden. Desondanks vragen all season-banden wel wat aanpassing van de bestuurder. Bij warm weer is bijvoorbeeld de remweg langer dan die van zomerbanden.
Allseasonbanden vormen een compromis tussen winterbanden en zomerbanden. Ze hebben duidelijke voordelen ten opzichte van zomerbanden onder winterse omstandigheden en tekortkomingen ten opzichte van winterbanden op besneeuwde wegen. M+S is een niet-beschermde aanduiding: Modder en Sneeuw.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
All-season banden gaan – afhankelijk van rijstijl – gemiddeld 30.000 tot 40.000 kilometer mee. Rijd je dus 60.000 – 80.000 km per jaar dan zal je sowieso een keer je banden moeten vervangen, dan is het niet economischer om voor all-seasons te gaan.
ANWB testresultaat
Die Continental EcoContact 6 hebben we in de andere bandenmaat (185/65 R15) in de test. Op droog wegdek presteert de PremiumContact 6 overtuigend. De band stuurt nauwkeurig met een goede feedback in het stuur.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Het 'M+S' label op autobanden staat voor 'Mud + Snow' (modder en sneeuw). Een M+S band (soms ook M&S, MS, M/S,…) is dus simpelweg een band die geschikt is voor rijden op modderige en besneeuwde wegen.
De letter R staat tegenwoordig op bijna alle banden, de codeletter voor de bandconstructie. De R staat voor radiaalband. Hierbij zijn de inwendige bandlagen kruislings (radiaal) op elkaar geplaatst. Dat geeft een comfortabeler en economischer band dan de vroegere diagonale banden.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Volgens de ANWB is de Michelin overtuigend de testwinnaar. In de zomer zit deze band op het niveau van een goede zomerband. Op nat wegdek presteert de band zowel in warme zomerse als in koude winterse omstandigheden goed, maar op sneeuw heeft de CrossClimate niet het niveau van een echte winterband.
Van de geteste exemplaren in de meest nabije bandenmaat is de stilste de Yokohama BluEarth AE01. Dat gaat niet zonder concessies, want de Yokohama haalt een eindscore van drie van de haalbare vijf sterren. De band is afgewaardeerd wegens lichte tekortkomingen op nat wegdek en slijtvastheid.
Bekende merken als Michelin, Continental, Goodyear en Pirelli zijn hier goede voorbeelden van, maar ook de merken Dunlop, Vredestein en Bridgestone vallen binnen het A-segment.
De beste prestaties op nat zijn van de Continental, daarna komen de Pirelli en de Michelin Pilot Sport 4. Alle 3 presteren bovengemiddeld goed op alle natte testonderdelen, met uitzondering van aquaplaning dwars, daar zijn ze gemiddeld.
De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen. Voor runflat banden wordt meestal een toeslag gerekend. Dit aangepaste tarief heeft te maken met het feit dat er voor montage van Runflat banden specifieke technische kennis en/of apparaten voor nodig zijn.
In tegenstelling tot zomerbanden kunnen all season banden veilig worden gebruikt in de winter, wat wordt weerspiegeld in hun hogere prijs. Uw voertuig uitrusten met all season banden is echter nog steeds goedkoper dan het kopen van zowel zomer- als winterbandensets.
Fabel 3: Door het hele jaar op zomerbanden te rijden, bespaar je geld. Geld besparen doet u niet door het hele jaar op dezelfde banden te rijden. Of het nu zomer- of winterbanden zijn. De kans op een ongeluk is groter als u in de zomer op winterbanden rijdt, ook slijten de banden sneller.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.
Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.
Je mag gerust met je winterbanden naar de autokeuring gaan; da's geen probleem. Als je tenminste aan de voorwaarden voldoet… Want de afmetingen van je winterbanden moeten overeenkomen met de bandenmaten die in het gelijkvormigheidsattest van jouw wagen staan. In het zogenaamde COC-certificaat dus.